Opettajan rooli etäopetuksessa
Vikman, Sara (2022)
Vikman, Sara
2022
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201071118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201071118
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin, millainen oli alakoulun luokanopettajan rooli kevään 2020 poikkeustilan aikaisessa etäopetuksessa. Tutkimuksen lähtökohtana toimivat aiheen ainutlaatuisuus historiassamme sekä kevään 2020 aikaisesta etäopetuksesta käyty yleinen keskustelu. Tutkimuksen tarkoituksena oli sekä kerätä tietoa etäopetuksen kehittämistä varten että lisätä tietoisuutta opettajien työnkuvasta etäopetusaikana. Tutkimuskysymys oli ”Millainen oli luokanopettajan rooli kevään 2020 poikkeustilan aikaisessa etäopetuksessa?”
Tutkimuksen teoreettinen pohja muodostui etäopetuksen ja opettajan roolin käsitteiden määrittelystä sekä aikaisempien tutkimuksien tarkastelusta. Tutkimuksen aineistona toimi neljän luokanopettajan haastattelut, jotka toteutettiin teemahaastatteluina. Kaikki haastateltavat olivat toimineet etäopetuksessa luokanopettajan tehtävissä kevään 2020 poikkeustilan aikana ja heidän kertomuksissaan oli paljon samankaltaisuuksia. Tämän vuoksi tutkimuksella on tapaustutkimuksen luonne.
Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin sekä aineisto- että teorialähtöisesti. Analyysissä muodostetun teemoittelun avulla muodostettiin kuvaus opettajan roolia määrittelevistä tehtävistä etäopetuksessa, jotka jaettiin neljään ryhmään niiden toteutusajan mukaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajan roolissa etäopetuksessa korostuivat erityisesti opetusta valmistelevat tehtävät ja opetusta viimeistelevät tehtävät. Opetusta valmisteleviin tehtäviin kuuluivat muun muassa opetuksen suunnitteleminen sekä ohjeiden laatiminen ja opetuksen viimeistelyyn esimerkiksi itsenäisten tehtävien ja oppimisen kontrollointi. Opetuksen taustalla olevat tehtävät liittyivät myös vahvasti opettajan rooliin, ja opetuksen aikanakin opettajalla oli tehtäviä etäopetuksessa. Opettajan rooleista korostui erityisesti asiantuntijan ja työnohjaajan rooli.
Tutkimuksen teoreettinen pohja muodostui etäopetuksen ja opettajan roolin käsitteiden määrittelystä sekä aikaisempien tutkimuksien tarkastelusta. Tutkimuksen aineistona toimi neljän luokanopettajan haastattelut, jotka toteutettiin teemahaastatteluina. Kaikki haastateltavat olivat toimineet etäopetuksessa luokanopettajan tehtävissä kevään 2020 poikkeustilan aikana ja heidän kertomuksissaan oli paljon samankaltaisuuksia. Tämän vuoksi tutkimuksella on tapaustutkimuksen luonne.
Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin sekä aineisto- että teorialähtöisesti. Analyysissä muodostetun teemoittelun avulla muodostettiin kuvaus opettajan roolia määrittelevistä tehtävistä etäopetuksessa, jotka jaettiin neljään ryhmään niiden toteutusajan mukaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajan roolissa etäopetuksessa korostuivat erityisesti opetusta valmistelevat tehtävät ja opetusta viimeistelevät tehtävät. Opetusta valmisteleviin tehtäviin kuuluivat muun muassa opetuksen suunnitteleminen sekä ohjeiden laatiminen ja opetuksen viimeistelyyn esimerkiksi itsenäisten tehtävien ja oppimisen kontrollointi. Opetuksen taustalla olevat tehtävät liittyivät myös vahvasti opettajan rooliin, ja opetuksen aikanakin opettajalla oli tehtäviä etäopetuksessa. Opettajan rooleista korostui erityisesti asiantuntijan ja työnohjaajan rooli.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]