Pilari kahden GloBE-säännöt osana kansainvälistä verotusta
Haikarainen, Taru (2022)
Haikarainen, Taru
2022
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201031013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201031013
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on OECD:n pilari kahden eli kansainvälisen minimiverohankkeen sisältämät Global Anti-Base Erosion -säännöt. Pilari II on osa laajempaa OECD:n digitaalisen talouden verohaasteita koskevaa työtä. Hankkeen tavoitteena on estää yritysverokilpailua ja suojata niin Suomen kuin muidenkin valtioiden veropohjan rapautumista. Minimiverohankkeen taustalla vaikuttaa OECD:n veropohjan rapautumista ja voiton siirtoa koskeva BEPS-hanke.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, mistä pilari kahden GloBE-sääntelyssä on kysymys, sekä konkretisoida sääntelyn vaikutuksia kansainvälisen verotusta koskevien esimerkkitilanteiden avulla. Samalla kuvataan minimiverohankkeen seuraavia vaiheita. Pohjana tälle tutkielmalle on OECD:n konsultaatiojulkaisu ”Tax Challenges Arising from Digitalisation – Report on Pillar Two Blueprint: Inclusive Framework on BEPS”. Lisäksi tutkielmassa huomioidaan OECD:n lokakuussa 2021 julkaisema raportti pilari kahden viimeistelystä ja teknisten yksityiskohtien ratkaisemisesta sekä muun muassa kansainvälisten konsulttitalojen antamia julkisia kommentaareja.
GloBE-säännöt koostuvat kahdesta toisiinsa nähden liitännäisestä kansallisesta veron kohdistamista koskevasta säännöstä. Pääsääntönä Income Inclusion Rule eli IIR-sääntö määrää monikansallisen konsernin emoyhteisölle lisäveron sidosyhteisön alhaisesti verotetun tulon osalta. Taustasääntönä Undertaxed Payments Rule eli UTPR-sääntö evää vähennyksen tai vaatii vastaavan oikaisun siltä osin kuin sidosyhteisön alhaisesti verotettu tulo ei ole veronalaista IIR-säännön alla. Molemmat säännöt lisäävät monikansalliselta suuryritykseltä perittävää veroa kansainvälisesti hyväksytyn minimiveroasteen 15 % saavuttamiseksi. Pääsääntöjen ohella GloBE-säätelykokonaisuus sisältää suuren määrän muita sääntöjä ja rajoituksia sekä erilaisia poikkeuksia ja oikaisuja, jotka tulevat itsessään vaikuttamaan muun muassa kansainvälisten konserniyhteisöjen verovelvollisuuteen, efektiiviseen eli tosiasialliseen veroasteeseen sekä lisäveron laskentaan ja siten mahdollisen kohdistettavan lisäveron määrään. GloBE-säännöt ovat osoittautuneet varsin teknisluentoisiksi sekä suurelta osin vielä vaillinaisiksi ja keskeneräisiksi. Samalla sääntelyn monimutkaisuus on korostunut.
Kansainvälisen minimiverohankkeen on tarkoitus edetä vauhdilla. OECD on esittänyt, että pilari kahden on tarkoitus astua suurimmalta osin voimaan jo vuoden 2023 aikana. Seuraavaksi OECD:n on tarkoitus julkaista pilari kahden GloBE-mallilainsäädäntö sekä sitä täydentävä kommentti, joka selittää sen tarkoitusta ja toimintaa. Euroopan komissio on esittänyt, että Euroopan unionin alueella kansainvälinen minimivero toteutetaan direktiivin avulla.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, mistä pilari kahden GloBE-sääntelyssä on kysymys, sekä konkretisoida sääntelyn vaikutuksia kansainvälisen verotusta koskevien esimerkkitilanteiden avulla. Samalla kuvataan minimiverohankkeen seuraavia vaiheita. Pohjana tälle tutkielmalle on OECD:n konsultaatiojulkaisu ”Tax Challenges Arising from Digitalisation – Report on Pillar Two Blueprint: Inclusive Framework on BEPS”. Lisäksi tutkielmassa huomioidaan OECD:n lokakuussa 2021 julkaisema raportti pilari kahden viimeistelystä ja teknisten yksityiskohtien ratkaisemisesta sekä muun muassa kansainvälisten konsulttitalojen antamia julkisia kommentaareja.
GloBE-säännöt koostuvat kahdesta toisiinsa nähden liitännäisestä kansallisesta veron kohdistamista koskevasta säännöstä. Pääsääntönä Income Inclusion Rule eli IIR-sääntö määrää monikansallisen konsernin emoyhteisölle lisäveron sidosyhteisön alhaisesti verotetun tulon osalta. Taustasääntönä Undertaxed Payments Rule eli UTPR-sääntö evää vähennyksen tai vaatii vastaavan oikaisun siltä osin kuin sidosyhteisön alhaisesti verotettu tulo ei ole veronalaista IIR-säännön alla. Molemmat säännöt lisäävät monikansalliselta suuryritykseltä perittävää veroa kansainvälisesti hyväksytyn minimiveroasteen 15 % saavuttamiseksi. Pääsääntöjen ohella GloBE-säätelykokonaisuus sisältää suuren määrän muita sääntöjä ja rajoituksia sekä erilaisia poikkeuksia ja oikaisuja, jotka tulevat itsessään vaikuttamaan muun muassa kansainvälisten konserniyhteisöjen verovelvollisuuteen, efektiiviseen eli tosiasialliseen veroasteeseen sekä lisäveron laskentaan ja siten mahdollisen kohdistettavan lisäveron määrään. GloBE-säännöt ovat osoittautuneet varsin teknisluentoisiksi sekä suurelta osin vielä vaillinaisiksi ja keskeneräisiksi. Samalla sääntelyn monimutkaisuus on korostunut.
Kansainvälisen minimiverohankkeen on tarkoitus edetä vauhdilla. OECD on esittänyt, että pilari kahden on tarkoitus astua suurimmalta osin voimaan jo vuoden 2023 aikana. Seuraavaksi OECD:n on tarkoitus julkaista pilari kahden GloBE-mallilainsäädäntö sekä sitä täydentävä kommentti, joka selittää sen tarkoitusta ja toimintaa. Euroopan komissio on esittänyt, että Euroopan unionin alueella kansainvälinen minimivero toteutetaan direktiivin avulla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7052]