Joukkoliikenteen digitalisoituvien palveluiden saavutettavuuden merkitys ikäihmisille: Digisyrjäytymisen ja liikenneköyhyyden yhteys
Karintaus, Mikko (2021)
Karintaus, Mikko
2021
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112319594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112319594
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muuttanut yhteiskuntamme toimintatapoja merkittävästi. Monet vanhat toimintatavat ovat siirtyneet digitaaliseen toimintaympäristöön sekä muuttuneet uudenlaisiksi muun muassa joukkoliikennepalveluissa. Tämä kehitys mahdollistaa paljon uutta, mutta luo myös haasteita kaikkien ihmisten kiinnittymisessä uusiin toimintamalleihin. Tässä opinnäytetyössä perehdytään joukkoliikennepalveluiden näkökulmasta ikäihmisten digisyrjäytymiseen ja sen aiheuttamaan alttiuteen liikenneköyhyydelle ja liikkumattomuudelle.
Työ on tehty kirjallisuustutkimuksena perehtyen tutkimuksiin, joissa käsitellään ikäihmisten digitaitoja, liikkumistottumuksia sekä kokemuksia tiedon saamisesta joukkoliikennepalveluihin liittyen. Tavoitteena työssä on selvittää, millaisia yhteyksiä ikäihmisten digitaidoilla on joukkoliikenteen saavutettavuuteen heille sekä millaisia yhteyksiä digitaidoilla ja joukkoliikenteen saavutettavuudella voi olla vähäiseen liikkumiseen. Työssä tutkitaan myös digisyrjäytymisen ja joukkoliikennepalveluiden digitalisoitumisen altistavuutta liikenneköyhyydelle ja liikkumattomuudelle.
Käytetyistä aiemmista tutkimusaineistoista sekä tutkimuksista huomataan muun muassa ikäihmisten keskuudessa muita ikäryhmiä alhaisempi tyytyväisyys joukkoliikennepalvelun aikataulutiedon saamiseen. Liikenneköyhyyteen perehtyessä todetaan, että alttiuteen liikenneköyhyydelle ja liikkumattomuudelle vaikuttaa ihmisen osaaminen. Nykyaikaisten liikkumispalveluiden toimintaympäristössä havaitaan juuri digitaitojen olevan hyvin keskeistä tällaista osaamista. Digitaitoihin liittyvistä tutkimuksista taas huomataan muun muassa se, että keskeinen syy digitaalisten palveluiden käyttämättömyydelle on osaamisen puute.
Päätelminä työssä yhdistetään huomioita muuttuneista joukkoliikennejärjestelmistä, liikenneköyhyydestä sekä ikäihmisten digitaidoista ja heidän suhteestaan liikkumisen palveluihin. Keskenään hyvin erilaisten tutkimusten kautta todetaan, että heikot digitaidot altistavat etääntymiselle yhteiskunnasta ja sen palveluista. Digisyrjäytymisen taas puolestaan katsotaan voivan altistaa etääntymiselle nykyaikaisten joukkoliikennepalveluiden piiristä, mikä voi altistaa liikkumattomuudelle. Edellä mainitut seuraukset ovat haitallista ihmisen ja yhteiskunnan hyvinvoinnille. Tällaisten seurausten ehkäisemiseksi on kuitenkin olemassa useita keinoja, kuten vanhojen toimintatapojen turvaaminen sekä opettelu- ja käyttötuen tarjoaminen.
Tämä opinnäytetyö kokoaa näyttöä siitä, että joukkoliikennepalveluita uudistettaessa tulee ottaa huomioon eri väestöryhmien erilaiset valmiudet sopeutua muutokseen. Myös ihmisten mahdollisuuksia pysyä muutoksessa mukana on tuettava ja turvattava. Yhteiskuntamme ja joukkoliikennejärjestelmämme voi digitalisaation avulla muovautua uudenaikaisemmaksi ja tehokkaammaksi. Tärkeää muutoksessa ja kehityksessä on kuitenkin huomioida kaikki ihmiset ja ehkäistä rakenteista aiheutuvaa syrjäytymistä.
Työ on tehty kirjallisuustutkimuksena perehtyen tutkimuksiin, joissa käsitellään ikäihmisten digitaitoja, liikkumistottumuksia sekä kokemuksia tiedon saamisesta joukkoliikennepalveluihin liittyen. Tavoitteena työssä on selvittää, millaisia yhteyksiä ikäihmisten digitaidoilla on joukkoliikenteen saavutettavuuteen heille sekä millaisia yhteyksiä digitaidoilla ja joukkoliikenteen saavutettavuudella voi olla vähäiseen liikkumiseen. Työssä tutkitaan myös digisyrjäytymisen ja joukkoliikennepalveluiden digitalisoitumisen altistavuutta liikenneköyhyydelle ja liikkumattomuudelle.
Käytetyistä aiemmista tutkimusaineistoista sekä tutkimuksista huomataan muun muassa ikäihmisten keskuudessa muita ikäryhmiä alhaisempi tyytyväisyys joukkoliikennepalvelun aikataulutiedon saamiseen. Liikenneköyhyyteen perehtyessä todetaan, että alttiuteen liikenneköyhyydelle ja liikkumattomuudelle vaikuttaa ihmisen osaaminen. Nykyaikaisten liikkumispalveluiden toimintaympäristössä havaitaan juuri digitaitojen olevan hyvin keskeistä tällaista osaamista. Digitaitoihin liittyvistä tutkimuksista taas huomataan muun muassa se, että keskeinen syy digitaalisten palveluiden käyttämättömyydelle on osaamisen puute.
Päätelminä työssä yhdistetään huomioita muuttuneista joukkoliikennejärjestelmistä, liikenneköyhyydestä sekä ikäihmisten digitaidoista ja heidän suhteestaan liikkumisen palveluihin. Keskenään hyvin erilaisten tutkimusten kautta todetaan, että heikot digitaidot altistavat etääntymiselle yhteiskunnasta ja sen palveluista. Digisyrjäytymisen taas puolestaan katsotaan voivan altistaa etääntymiselle nykyaikaisten joukkoliikennepalveluiden piiristä, mikä voi altistaa liikkumattomuudelle. Edellä mainitut seuraukset ovat haitallista ihmisen ja yhteiskunnan hyvinvoinnille. Tällaisten seurausten ehkäisemiseksi on kuitenkin olemassa useita keinoja, kuten vanhojen toimintatapojen turvaaminen sekä opettelu- ja käyttötuen tarjoaminen.
Tämä opinnäytetyö kokoaa näyttöä siitä, että joukkoliikennepalveluita uudistettaessa tulee ottaa huomioon eri väestöryhmien erilaiset valmiudet sopeutua muutokseen. Myös ihmisten mahdollisuuksia pysyä muutoksessa mukana on tuettava ja turvattava. Yhteiskuntamme ja joukkoliikennejärjestelmämme voi digitalisaation avulla muovautua uudenaikaisemmaksi ja tehokkaammaksi. Tärkeää muutoksessa ja kehityksessä on kuitenkin huomioida kaikki ihmiset ja ehkäistä rakenteista aiheutuvaa syrjäytymistä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7047]