Kunnioituksen kulttuuri Helsingin kristillisessä koulussa
Laakkonen, Anna (2022)
Laakkonen, Anna
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112319580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112319580
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassani tutkin Helsingin kristillisen koulun kunnioituksen kulttuuria. Kristillisistä kouluista on tehty vain vähän tutkimuksia, ja kunnioituksen kulttuuri on uusi ilmiö Helsingin kristillisessä koulussa, joten haluan tutkielmallani tarjota erilaisen näkökulman kasvatustieteelliseen toimintakulttuuritutkimukseen sekä työkaluja kunnioituksen kulttuurin edelleen kehittämiseen. Tutkimuskysymykseni ovat: ”Mitä on kunnioituksen kulttuuri?” ja ”Miten kunnioituksen kulttuuri toteutuu käytännössä?”
Kunnioituksen kulttuuri on osa Helsingin kristillisen koulun toimintakulttuuria, jonka rakentamiseen ja opettelemiseen osallistuu koko kouluyhteisö. Kunnioituksen kulttuurin perustana ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden toimintakulttuurin periaatteet sekä kristillinen ihmiskuva, arvot ja kasvatusfilosofia. Kristillistä kasvatusfilosofiaa tässä tutkielmassa edustavat pedagogisen rakkauden, dialogisuuden ja tunnustuksen pedagogiikan teoriat. Kulttuurin periaatteet ovat syntyneet henkilökunnan työkokemuksen pohjalta sanoittamaan konkreettisesti, miltä kristilliset arvot näyttäytyvät kouluarjessa. Tätä kutsutaan kunnioituksen kulttuurin huoneentauluksi. Se asettaa kaikelle koulun toiminalle päämäärän ja tavoitteen. Keskeistä on pyrkimys hyvään, jonka keskellä keskeneräisyys hyväksytään.
Tutkielmani on etnografinen tapaustutkimus, jonka aikana keräsin puolitoista viikkoa kokonaisvaltaista havainnointiaineistoa sekä etnografisia haastatteluja ja muita dokumentteja kunnioituksen kulttuurista. Muihin dokumentteihin kuului mm. koulun opetussuunnitelma, järjestyssäännöt ja kunnioituksen kulttuurin huoneentaulu. Tutkimusaineistoani analysoin induktiivisesti sisällönanalyysilla, jonka myötä syntyi taulukko, johon on eritelty kunnioituksen kulttuuri käytännössä Helsingin kristillisessä koulussa.
Kunnioituksen kulttuuri on ytimessään ihmisarvon tunnustamista ja sen kommunikoimista teoin ja sanoin. Käytännössä se koulussa tarkoittaa toisten ja itsensä arvostamista esimerkiksi kehumalla, rohkaisemalla, tervehtimällä, palvelemalla, noudattamalla sääntöjä ja anteeksi pyytämällä ja antamalla. Kunnioittaminen on aktiivista toimintaa, joka vaatii tahtomista. Kunnioitusta ei ansaita taistelemalla vaan se annetaan toiselle lahjana. Kunnioituksen kulttuuri kattaa koko Helsingin kristillisen koulun, jossa henkilökunta asettaa oppilaille esimerkin. Sekä oppilaat että henkilökunta kokivat kunnioituksen kulttuurin toteutuvan koulussa, vaikka kehitettävää vielä löytyykin. Koulussa kunnioituksen kulttuurin ilmentämisen vahvuuksia ovat ystävällisyys, aito kohtaaminen ja rohkaisu.
Kunnioituksen kulttuuri on osa Helsingin kristillisen koulun toimintakulttuuria, jonka rakentamiseen ja opettelemiseen osallistuu koko kouluyhteisö. Kunnioituksen kulttuurin perustana ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden toimintakulttuurin periaatteet sekä kristillinen ihmiskuva, arvot ja kasvatusfilosofia. Kristillistä kasvatusfilosofiaa tässä tutkielmassa edustavat pedagogisen rakkauden, dialogisuuden ja tunnustuksen pedagogiikan teoriat. Kulttuurin periaatteet ovat syntyneet henkilökunnan työkokemuksen pohjalta sanoittamaan konkreettisesti, miltä kristilliset arvot näyttäytyvät kouluarjessa. Tätä kutsutaan kunnioituksen kulttuurin huoneentauluksi. Se asettaa kaikelle koulun toiminalle päämäärän ja tavoitteen. Keskeistä on pyrkimys hyvään, jonka keskellä keskeneräisyys hyväksytään.
Tutkielmani on etnografinen tapaustutkimus, jonka aikana keräsin puolitoista viikkoa kokonaisvaltaista havainnointiaineistoa sekä etnografisia haastatteluja ja muita dokumentteja kunnioituksen kulttuurista. Muihin dokumentteihin kuului mm. koulun opetussuunnitelma, järjestyssäännöt ja kunnioituksen kulttuurin huoneentaulu. Tutkimusaineistoani analysoin induktiivisesti sisällönanalyysilla, jonka myötä syntyi taulukko, johon on eritelty kunnioituksen kulttuuri käytännössä Helsingin kristillisessä koulussa.
Kunnioituksen kulttuuri on ytimessään ihmisarvon tunnustamista ja sen kommunikoimista teoin ja sanoin. Käytännössä se koulussa tarkoittaa toisten ja itsensä arvostamista esimerkiksi kehumalla, rohkaisemalla, tervehtimällä, palvelemalla, noudattamalla sääntöjä ja anteeksi pyytämällä ja antamalla. Kunnioittaminen on aktiivista toimintaa, joka vaatii tahtomista. Kunnioitusta ei ansaita taistelemalla vaan se annetaan toiselle lahjana. Kunnioituksen kulttuuri kattaa koko Helsingin kristillisen koulun, jossa henkilökunta asettaa oppilaille esimerkin. Sekä oppilaat että henkilökunta kokivat kunnioituksen kulttuurin toteutuvan koulussa, vaikka kehitettävää vielä löytyykin. Koulussa kunnioituksen kulttuurin ilmentämisen vahvuuksia ovat ystävällisyys, aito kohtaaminen ja rohkaisu.