Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia S2-opetuksesta varhaiskasvatuksessa
Huitti, Emmi; Kivistö, Roosa (2022)
Huitti, Emmi
Kivistö, Roosa
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112279530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112279530
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä keinoin varhaiskasvatuksen opettajat järjestävät suomi toisena kielenä (S2) -opetusta, ja miten se käytännössä toteutuu. Lisäksi kartoitettiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yliopistopohjaisen koulutuksen antamista valmiuksista S2-opetuksen järjestämiseen. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi. Ensimmäinen tutkimuskysymys koski tapoja, joilla S2-opetusta toteutetaan varhaiskasvatusryhmän arjessa, ja toinen varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia koulutuksen heille antamista valmiuksista. Tutkimuksen tarpeellisuus voidaan perustella maahanmuuton lisääntymisellä, ja monikielisten lasten määrän kasvulla varhaiskasvatuksessa.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Qualtrics-kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kyselylomakkeen linkki julkaistiin Varhaiskasvatuksen opettajat -ryhmässä Facebookissa ja siihen vastasi kymmenen varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa analyysiyksiköt nousevat itse aineistosta.
S2-opetus toteutuu varhaiskasvatuksessa tämän tutkimuksen mukaan monilta osin niin kuin pitääkin, ja tutkimustulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa. Tutkimukseen osallistuneet ja kyselyyn vastanneet toivat ilmi hyvin monipuolisesti keinoja, joilla S2-opetusta voidaan toteuttaa, ja miten oppimista voidaan tukea. Tutkimustuloksista nousi esiin konkreettisia toimia kielen oppimiseen, kuten laulut ja lorut, pelit, kirjallisuus, piirtäminen sekä leikit. Kielen oppimisen tukikeinoiksi varhaiskasvatuksen opettajat mainitsivat kuvat, tukiviittomat ja visuaalisten apujen hyödyntämisen. Vastauksissa korostui myös kasvattajan asenteen tärkeys. Tällä tarkoitettiin kasvattajan kielenkäyttöä ja toimintaa. Näiden lisäksi esiin nousi pienryhmätoiminnan hyödyntäminen, päivästruktuurit ja rutiinien toistuvuus. Varsinaisia S2-opetustilanteita järjestettiin kuuden vastaajan mukaan viikoittain.
Tutkimuksen aineistosta nousi esiin selvä tarve kehittää varhaiskasvatuksen opettajien tutkinto-ohjelman sisältöä. Valtaosa vastaajien kokemuksista koulutuksen antamista valmiuksista oli negatiivisia, ja suurin osa oli myös kaivannut opetuksen järjestämiseen tukea. Koulutuksen sisältö tulisi päivittää S2-opetuksen järjestämistä koskevien valmiuksien osalta, jotta varhaiskasvatuksen laatu säilyy yhä moninaistuvassa maailmassa.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Qualtrics-kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kyselylomakkeen linkki julkaistiin Varhaiskasvatuksen opettajat -ryhmässä Facebookissa ja siihen vastasi kymmenen varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa analyysiyksiköt nousevat itse aineistosta.
S2-opetus toteutuu varhaiskasvatuksessa tämän tutkimuksen mukaan monilta osin niin kuin pitääkin, ja tutkimustulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa. Tutkimukseen osallistuneet ja kyselyyn vastanneet toivat ilmi hyvin monipuolisesti keinoja, joilla S2-opetusta voidaan toteuttaa, ja miten oppimista voidaan tukea. Tutkimustuloksista nousi esiin konkreettisia toimia kielen oppimiseen, kuten laulut ja lorut, pelit, kirjallisuus, piirtäminen sekä leikit. Kielen oppimisen tukikeinoiksi varhaiskasvatuksen opettajat mainitsivat kuvat, tukiviittomat ja visuaalisten apujen hyödyntämisen. Vastauksissa korostui myös kasvattajan asenteen tärkeys. Tällä tarkoitettiin kasvattajan kielenkäyttöä ja toimintaa. Näiden lisäksi esiin nousi pienryhmätoiminnan hyödyntäminen, päivästruktuurit ja rutiinien toistuvuus. Varsinaisia S2-opetustilanteita järjestettiin kuuden vastaajan mukaan viikoittain.
Tutkimuksen aineistosta nousi esiin selvä tarve kehittää varhaiskasvatuksen opettajien tutkinto-ohjelman sisältöä. Valtaosa vastaajien kokemuksista koulutuksen antamista valmiuksista oli negatiivisia, ja suurin osa oli myös kaivannut opetuksen järjestämiseen tukea. Koulutuksen sisältö tulisi päivittää S2-opetuksen järjestämistä koskevien valmiuksien osalta, jotta varhaiskasvatuksen laatu säilyy yhä moninaistuvassa maailmassa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7047]