Nuorten aktivistien näkemyksiä vaikuttamisesta yhteiskunnallisessa keskustelussa
Hallikainen, Janika (2022)
Hallikainen, Janika
2022
Viestinnän maisteriohjelma - Master's Programme in Speech Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112239520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112239520
Tiivistelmä
Nuoret aktivistit ovat viime vuosina olleet toistuvasti esillä julkisessa keskustelussa. Perinteisessä mediassa korostuu nuorten harjoittamat vaikuttamisen keinot kuten lakot ja kansalaistottelemattomuus. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen on viestintää, jonka tavoitteena on saada aikaan muutos. Suuri osa nykypäivän nuorista aktivisteista on osa teknologiavälitteisen viestinnän keskellä kasvanutta Z-sukupolvea. Tästä huolimatta Z-sukupolven aktivistien näkemyksiä yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta on viestinnän tutkimuksissa tarkasteltu hyvin vähän.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee Z-sukupolven aktivistien näkemyksiä yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta ja aktivismista viestintänä. Kohderyhmän rajaus Z-sukupolveen on perusteltua, sillä he ovat teknologiavälitteisen viestinnän näkökulmasta otollinen tutkimuskohde. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millainen käsitys Z-sukupolven aktivisteilla on yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta ja aktivismista viestintänä. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan Z-sukupolven aktivistien näkemyksiä vaikuttamisen keinoista sekä sosiaalisesta mediasta vaikuttamisen alustana. Lopuksi tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan nuorten aktivistien suhtautumista julkisuuteen.
Tutkielma on laadullinen, ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä täysi-ikäistä Z-sukupolven aktivistia, jotka vaikuttavat aktiivisesti yhteiskunnallisiin asioihin sosiaalisessa mediassa. Kaikki haastattelut järjestettiin teknologiavälitteisesti. Aineiston analyysissa hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Z-sukupolven aktivistit kokevat yhteiskunnallisen vaikuttamisen hyvin moninaisena ilmiönä. Omat kokemukset, tunteet sekä sosiaalinen paine motivoivat nuoria aktivisteja vaikuttamaan. Tulosten perusteella aktivistit vaikuttavat yhteiskunnallisiin asioihin niin faktoihin kuin myös tunteisiin vedoten. Myös aktivistin persoonalla ja koulutustaustalla tiedostettiin olevan vaikutusta siihen, kuinka uskottavana muut ihmiset häntä pitävät. Lisäksi tulokset osoittivat, että nuoret aktivistit suhtautuvat uusiin aktivismin muotoihin kuten klikkausaktivismiin hyvin ristiriitaisesti. Julkisuus miellettiin myönteiseksi asiaksi erityisesti, jos se mahdollistaa viestin leviämisen laajemmalle yleisölle. Toisaalta aktivistit myös tiedostivat julkisuuden tuovan valtaa ja vastuuta.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee Z-sukupolven aktivistien näkemyksiä yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta ja aktivismista viestintänä. Kohderyhmän rajaus Z-sukupolveen on perusteltua, sillä he ovat teknologiavälitteisen viestinnän näkökulmasta otollinen tutkimuskohde. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millainen käsitys Z-sukupolven aktivisteilla on yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta ja aktivismista viestintänä. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan Z-sukupolven aktivistien näkemyksiä vaikuttamisen keinoista sekä sosiaalisesta mediasta vaikuttamisen alustana. Lopuksi tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan nuorten aktivistien suhtautumista julkisuuteen.
Tutkielma on laadullinen, ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä täysi-ikäistä Z-sukupolven aktivistia, jotka vaikuttavat aktiivisesti yhteiskunnallisiin asioihin sosiaalisessa mediassa. Kaikki haastattelut järjestettiin teknologiavälitteisesti. Aineiston analyysissa hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Z-sukupolven aktivistit kokevat yhteiskunnallisen vaikuttamisen hyvin moninaisena ilmiönä. Omat kokemukset, tunteet sekä sosiaalinen paine motivoivat nuoria aktivisteja vaikuttamaan. Tulosten perusteella aktivistit vaikuttavat yhteiskunnallisiin asioihin niin faktoihin kuin myös tunteisiin vedoten. Myös aktivistin persoonalla ja koulutustaustalla tiedostettiin olevan vaikutusta siihen, kuinka uskottavana muut ihmiset häntä pitävät. Lisäksi tulokset osoittivat, että nuoret aktivistit suhtautuvat uusiin aktivismin muotoihin kuten klikkausaktivismiin hyvin ristiriitaisesti. Julkisuus miellettiin myönteiseksi asiaksi erityisesti, jos se mahdollistaa viestin leviämisen laajemmalle yleisölle. Toisaalta aktivistit myös tiedostivat julkisuuden tuovan valtaa ja vastuuta.