Markkinointistrategia sosiaalisessa mediassa : Erot ja yhtäläisyydet B2B- ja B2C-ympäristöissä
Lindfors, Emma (2021)
Lindfors, Emma
2021
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112189374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112189374
Tiivistelmä
Sosiaalista mediaa hyödynnetään markkinointitarkoituksissa useissa yrityksissä kustannustehokkuuden ja kattavuuden takia. Sosiaalisen median markkinointia ja sen tekniikoita onkin tutkittu jo pitkään, mutta vertaileva tutkimus yritys (B2B) - ja kuluttajamarkkinoiden (B2C) väliltä on vähäistä. Tämän työn tarkoituksena on vastata vertailevan tutkimuksen puutteeseen.
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tutkia sosiaalisen median markkinointistrategiaa B2B- ja B2C-markkinoilla. Työssä keskitytään selvittämään mitä eroja ja yhtäläisyyksiä voidaan tunnistaa B2B- ja B2C-markkinoiden sosiaalisen median markkinointistrategioista. Tämän työ vastaa tutkimuskysymykseen: Mitä erottavia ja yhdistäviä tekijöitä voidaan havaita sosiaalisen median markkinointistrategiassa B2B- ja B2C-ympäristöjen välillä?
Tämä kandidaatintyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jonka lähdeaineisto koostuu vertaisarvioiduista tieteellisistä artikkeleista. Kandidaatintyön aineiston rajaaminen on tehty julkaisujen ajankohtaisuuden perusteella. Työn rakenne koostuu johdannosta, teoriaosuudesta, tulososuudesta ja päätelmistä. Teoriaosuudessa käsitellään sosiaalisen median markkinointia ja markkinointistrategiaa digitaalisessa ympäristössä. Tulososuus koostuu sosiaalisen median markkinointistrategian vertailusta B2B- ja B2C-ympäristöissä.
Työn teoriaosuudessa sosiaalisen median markkinoinnin tärkeimmiksi soveltamisalueiksi määritellään seuraavat osa-alueet: bränditietoisuus ja brändin kasvattaminen, uusien asiakkaiden hankinta ja myynnin kasvattaminen sekä asiakkaiden sitouttaminen. Markkinointistrategiaa digitaalisessa ympäristössä käsitellään perinteisten markkinointistrategian käsitteiden kautta keskittyen digitalisaation kautta syntyneisiin erityispiirteisiin. Markkinointistrategian keskeisimmiksi käsitteiksi nostetaan kohdemarkkinoiden määrittely, arvolupaus, brändiarvo ja tuoteasemointi. Tämän lisäksi markkinastrategian alla käsitellään kokonaisvaltaista sosiaalisen median markkinointistrategiaa.
Kandidaatintyön tulososuuden vertailun avulla voidaan todeta, että B2B- ja B2C-markkinoiden välillä erottavia tekijöitä voidaan havaita enemmän kuin yhdistäviä tekijöitä. Sosiaalisen median markkinointistrategian voidaan katsoa liittyvän vahvasti siihen, miten markkinoiden toimintaympäristö on rakentunut. Tutkimuksen yllättävänä tuloksena voidaan pitää sitä, että sosiaalisessa mediassa sekä B2B- että B2C-ympäristöissä asiakkaaseen pyritään vetoamaan tunnetasolla. Tutkimuksessa eroja B2B- ja B2C-ympäristöjen välillä voidaan löytää asiakassuhteiden ylläpitämisestä, asiakkaan mielenkiinnon herättämisestä ja tarpeellisen tiedon tarjoamisesta. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää vertaiskehittämiseen B2B- ja B2C-ympäristöjen välillä.
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tutkia sosiaalisen median markkinointistrategiaa B2B- ja B2C-markkinoilla. Työssä keskitytään selvittämään mitä eroja ja yhtäläisyyksiä voidaan tunnistaa B2B- ja B2C-markkinoiden sosiaalisen median markkinointistrategioista. Tämän työ vastaa tutkimuskysymykseen: Mitä erottavia ja yhdistäviä tekijöitä voidaan havaita sosiaalisen median markkinointistrategiassa B2B- ja B2C-ympäristöjen välillä?
Tämä kandidaatintyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jonka lähdeaineisto koostuu vertaisarvioiduista tieteellisistä artikkeleista. Kandidaatintyön aineiston rajaaminen on tehty julkaisujen ajankohtaisuuden perusteella. Työn rakenne koostuu johdannosta, teoriaosuudesta, tulososuudesta ja päätelmistä. Teoriaosuudessa käsitellään sosiaalisen median markkinointia ja markkinointistrategiaa digitaalisessa ympäristössä. Tulososuus koostuu sosiaalisen median markkinointistrategian vertailusta B2B- ja B2C-ympäristöissä.
Työn teoriaosuudessa sosiaalisen median markkinoinnin tärkeimmiksi soveltamisalueiksi määritellään seuraavat osa-alueet: bränditietoisuus ja brändin kasvattaminen, uusien asiakkaiden hankinta ja myynnin kasvattaminen sekä asiakkaiden sitouttaminen. Markkinointistrategiaa digitaalisessa ympäristössä käsitellään perinteisten markkinointistrategian käsitteiden kautta keskittyen digitalisaation kautta syntyneisiin erityispiirteisiin. Markkinointistrategian keskeisimmiksi käsitteiksi nostetaan kohdemarkkinoiden määrittely, arvolupaus, brändiarvo ja tuoteasemointi. Tämän lisäksi markkinastrategian alla käsitellään kokonaisvaltaista sosiaalisen median markkinointistrategiaa.
Kandidaatintyön tulososuuden vertailun avulla voidaan todeta, että B2B- ja B2C-markkinoiden välillä erottavia tekijöitä voidaan havaita enemmän kuin yhdistäviä tekijöitä. Sosiaalisen median markkinointistrategian voidaan katsoa liittyvän vahvasti siihen, miten markkinoiden toimintaympäristö on rakentunut. Tutkimuksen yllättävänä tuloksena voidaan pitää sitä, että sosiaalisessa mediassa sekä B2B- että B2C-ympäristöissä asiakkaaseen pyritään vetoamaan tunnetasolla. Tutkimuksessa eroja B2B- ja B2C-ympäristöjen välillä voidaan löytää asiakassuhteiden ylläpitämisestä, asiakkaan mielenkiinnon herättämisestä ja tarpeellisen tiedon tarjoamisesta. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää vertaiskehittämiseen B2B- ja B2C-ympäristöjen välillä.