Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia levottomasti käyttäytyvistä lapsista : "Tärkeää on muistaa, että lapsi ei käyttäydy levottomasti kiusatakseen muita"
Kokkonen, Julia (2022)
Kokkonen, Julia
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112219480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112219480
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisena varhaiskasvatuksen opettajat näkevät lapsen levottoman käyttäytymisen varhaiskasvatuksessa ja millaisia pedagogisia ratkaisuja he käyttävät levottomasti käyttäytyvien lasten tukemiseksi. Levottomalla käyttäytymisellä viitataan tutkimuksessa lapsiin, joilla ilmenee aktiivisuuden ja tarkkaavuuden haasteita sekä impulsiivista käyttäytymistä. Lasten levottoman käyttäytymisen sekä levotonta käyttäytymistä osaltaan selittävän aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön voidaan ajatella lisääntyneen viime vuosina varhaiskasvatuksen kentällä aiheesta käytyjen keskustelujen sekä lasten aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireiden lääkehoidon yleistymisen perusteella. Tuen tarpeen ilmaantuessa on tukitoimien varhaisella kohdentamisella mahdollisuus edistää lapsen kasvua ja kehitystä sekä ehkäistä ongelmien kumuloitumista. Tutkimuksen keskiössä on inklusiivisen varhaiskasvatuksen periaatteiden lisäksi varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja säädökset. Lisäksi tutkimuksessa sivutaan varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja pedagogista tukea. Tämän tutkimuksen yhtenä tarkoituksena on lisätä ja jakaa tietoa, josta on mahdollisesti hyötyä työelämään siirtyville varhaiskasvatuksen opettajille.
Tutkimusaineisto kerättiin Facebookin kahdesta varhaiskasvatuksen ammattilaisille suunnatusta ryhmästä sähköisen kyselylomakkeen avulla. Aineisto koostui 31 varhaiskasvatuksen opettajan vastauksista, ja se analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset koskien varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä levottomasti käyttäytyvistä lapsista ja varhaiskasvatuksessa käytetyistä pedagogisista ratkaisuista olivat suurilta osin yhtenäisiä. Lapsen levoton käyttäytyminen näyttäytyy varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten mukaan yliaktiivisuutena, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteina sekä impulsiivisena käyttäytymisenä ja itsesäätelyn haasteina. Varhaiskasvatuksessa käytetyt pedagogiset ratkaisut jakautuivat pedagogiseen toimintaan liittyviin ratkaisuihin, apuvälineiden käyttöön ja varhaiskasvattajan toimintaan.
Tutkimusaineisto kerättiin Facebookin kahdesta varhaiskasvatuksen ammattilaisille suunnatusta ryhmästä sähköisen kyselylomakkeen avulla. Aineisto koostui 31 varhaiskasvatuksen opettajan vastauksista, ja se analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset koskien varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä levottomasti käyttäytyvistä lapsista ja varhaiskasvatuksessa käytetyistä pedagogisista ratkaisuista olivat suurilta osin yhtenäisiä. Lapsen levoton käyttäytyminen näyttäytyy varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten mukaan yliaktiivisuutena, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteina sekä impulsiivisena käyttäytymisenä ja itsesäätelyn haasteina. Varhaiskasvatuksessa käytetyt pedagogiset ratkaisut jakautuivat pedagogiseen toimintaan liittyviin ratkaisuihin, apuvälineiden käyttöön ja varhaiskasvattajan toimintaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]