Yritysten resilienssin merkitys Covid-19-pandemian aikana
Koiranen, Antti (2022)
Koiranen, Antti
2022
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112219452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112219452
Tiivistelmä
Joulukuussa 2019 Kiinan Wuhanista löydettiin uusi koronavirus SARS-Cov-2, joka levisi nopeasti ja hallitsemattomasti ympäri maailman. Viruksen aiheuttama tauti Covid-19 julistettiin maaliskuussa 2020 maailmanlaajuiseksi pandemiaksi. Viruksen leviämisen estämiseksi valtiot ottivat käyttöön laajoja ja rajuja rajoitustoimia, jollaisia on nähty viimeksi toisen maailmansodan aikana. Covid-19-pandemia on ollut äkillinen ja voimakas kriisi yrityksille. Liiketoiminnan saralla yritykset ovat joutuneet tasapainoilemaan muuttuneet kysynnän, työntekijöiden terveyden sekä valtiollisten rajoitusten kanssa. Tässä työssä tutkitaan organisaation resilienssin merkitystä yrityksissä Covid-19-pandemian aikana. Työssä tarkastellaan yritysten valmistautumista kriiseihin, määritellään Covid-19-pandemian luomia haasteita liiketoiminnalle ja vertaillaan yritysten keinoja liiketoiminnan jatkuvuuden takaamiseen pandemia-aikana. Tutkimus suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistona työssä ovat aihetta käsittelevät artikkelit ja kirjat, jotka on etsitty Andor -hakupalvelusta ja Scopus -tietokannasta. Haasteena tutkimukselle oli aiheen tuoreus ja ajankohtaisuus. Vaikka yritysten resilienssiä pandemia-aikana käsitteleviä artikkeleita on julkaistu vuosien 2020 ja 2021 aikana jonkin verran, ovat aiheet varsin hajanaisia. Työ keskittyy yhdistämään organisaatioiden resilienssin teoriaa ja yritysten käytännön toimia pandemia-aikana, luoden ajankohtaisen yleiskatsauksen yritysten resilienssin merkitykseen pandemia-aikana. Covid-19-pandemian vaikutuksia vastaan on yrityksissä pyritty kamppailemaan ketterillä ja sopeutetuilla liiketoimintamalleilla. Vaikka pandemia-aika on monilla toimialoilla laskenut kysyntää, on se myös tarjonnut uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Hygienia- ja terveystuotteiden, suojavarusteiden, toimituspalveluiden ja verkkopohjaisten palveluiden kysyntä on pandemia-aikana kasvanut ja monet yritykset ovat vastanneet tähän muutokseen sopeuttamalla tuotantoaan tai panostaen verkkopalveluihinsa. Covid-19-pandemian aikana yritykset ovat olleet riippuvaisia teknologioiden hyödyntämisestä ja digitalisaatio on kiihtynyt yrityksissä. Yritysten johtamisen näkökulmasta reaaliaikaisen tiedon merkitys on korostunut päätöksenteossa, ja yritykset ovat pyrkineet kehittämään datan keräämistä ja seurantakykyä. Pandemia-aika on myös laittanut yritykset tarkastelemaan tarkemmin liiketoiminnalle kriittisiä resursseja ja niiden turvaamista kriisiaikana, myös yrityksen kriittisten sidosryhmien kontekstissa. Tutkimuksessa havaittiin organisaation resilienssin olevan merkittävä kyvykkyys yrityksille, sillä se tarkastelee kokonaisvaltaisesti yritysten kykyä valmistautua ja sopeutua epänormaaliin ja odottamattomaan tilanteeseen taatakseen liiketoiminnan jatkuvuuden, ponnahtaa takaisin ja oppia kokemastaan. Organisaatioiden resilienssin merkitys korostuu erityisesti odottamattomien krii sien kohdalla, joihin yritykset joutuvat kehittämään ja soveltamaan ad hoc -ratkaisuja.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6531]