Varhaiskasvatuksen opettajien antamat pedagogiset merkitykset ulkoilulle eri ympäristöissä : vertailussa metsä- ja kaupunkiympäristö
Halme, Sara; Raitala, Anniina (2021)
Halme, Sara
Raitala, Anniina
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112209424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112209424
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli vertailla metsä- ja kaupunkiympäristöissä sijaitsevissa päiväkodeissa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien antamia pedagogisia merkityksiä ulkoilulle. Olimme kiinnostuneita heidän toteuttamastaan pedagogisesta toiminnasta ulkona, eri ulkoympäristöistä, joita he hyödyntävät sekä ulkoilun toteuttamiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksemme on laadullinen. Aineisto koostuu varhaiskasvatuksen opettajien anonyymeista vastauksista. Heistä seitsemän työskentelee metsäympäristössä ja kuusi kaupunkiympäristössä sijaitsevassa päiväkodissa. Keräsimme aineiston kyselylomakkeella.
Keskeisenä tuloksena tutkimuksessamme olivat opettajien antamat hyvin monipuoliset merkitykset pedagogiselle toiminnalle. Vaikka pääteemoina pedagogisesta toiminnasta löytyi ympäristö- ja liikuntakasvatus, olivat toteutustavat näille hyvin erilaiset, mihin osaltaan varmasti vaikutti eri ikäisten ryhmät. Ulkoympäristöissä korostui hyvin samanlaisia paikkoja molemmissa aineistoissa, mutta metsäympäristössä toimivat päiväkodit toivat esiin monipuolisemmin erilaisia luonnonympäristöjä, kun taas kaupunkiympäristön vastauksissa tuotiin esiin paikkoina myös tori ja kirjasto. Ulkoilun toteuttamiseen liittyen esiin nousi monessa vastauksessa aikuisten riittävyyden merkitys sekä muut turvallisuuteen vaikuttavat tekijät. Metsäympäristössä ulkoilun toteuttamiseen liittyen haastavana tekijänä mainittiin luonnon aiheuttamat vaaranpaikat, kun taas kaupunkiympäristössä tuotiin esiin liikenne. Myös lapsiryhmän piirteiden koettiin vaikuttavan ulkoilun toteuttamiseen monissa vastauksissa. Tähän liittyen haasteena tuotiin esiin muun muassa lasten levottomuus sekä taipuvaisuus karkailuun ja piiloutumiseen. Lasten suuri ikähaarukka, siirtymätilanteiden haastavuus ja lapset, joilla on tuen tarvetta, tuotiin myös esiin vastauksissa. Toisaalta ulkoilua mahdollistaviakin asioita nostettiin paljon esille, kuten hyvä suunnittelu sekä lasten ja aikuisten oma innostus ulkoilemiseen.
Tutkimuksemme antoi tärkeää tietoa liittyen ulkoilun toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Se toi esille ideoita pedagogiseen toimintaan liittyen sekä nosti esille opettajien kokemia haasteita sen toteutuksessa, mikä on tärkeää, jotta asioita voidaan kehittää tulevaisuudessa. Toivomme, että kyselyymme vastanneet opettajat ajautuivat myös itse pohtimaan ja reflektoimaan ryhmänsä toimintaa tarkemmin.
Tutkimuksemme on laadullinen. Aineisto koostuu varhaiskasvatuksen opettajien anonyymeista vastauksista. Heistä seitsemän työskentelee metsäympäristössä ja kuusi kaupunkiympäristössä sijaitsevassa päiväkodissa. Keräsimme aineiston kyselylomakkeella.
Keskeisenä tuloksena tutkimuksessamme olivat opettajien antamat hyvin monipuoliset merkitykset pedagogiselle toiminnalle. Vaikka pääteemoina pedagogisesta toiminnasta löytyi ympäristö- ja liikuntakasvatus, olivat toteutustavat näille hyvin erilaiset, mihin osaltaan varmasti vaikutti eri ikäisten ryhmät. Ulkoympäristöissä korostui hyvin samanlaisia paikkoja molemmissa aineistoissa, mutta metsäympäristössä toimivat päiväkodit toivat esiin monipuolisemmin erilaisia luonnonympäristöjä, kun taas kaupunkiympäristön vastauksissa tuotiin esiin paikkoina myös tori ja kirjasto. Ulkoilun toteuttamiseen liittyen esiin nousi monessa vastauksessa aikuisten riittävyyden merkitys sekä muut turvallisuuteen vaikuttavat tekijät. Metsäympäristössä ulkoilun toteuttamiseen liittyen haastavana tekijänä mainittiin luonnon aiheuttamat vaaranpaikat, kun taas kaupunkiympäristössä tuotiin esiin liikenne. Myös lapsiryhmän piirteiden koettiin vaikuttavan ulkoilun toteuttamiseen monissa vastauksissa. Tähän liittyen haasteena tuotiin esiin muun muassa lasten levottomuus sekä taipuvaisuus karkailuun ja piiloutumiseen. Lasten suuri ikähaarukka, siirtymätilanteiden haastavuus ja lapset, joilla on tuen tarvetta, tuotiin myös esiin vastauksissa. Toisaalta ulkoilua mahdollistaviakin asioita nostettiin paljon esille, kuten hyvä suunnittelu sekä lasten ja aikuisten oma innostus ulkoilemiseen.
Tutkimuksemme antoi tärkeää tietoa liittyen ulkoilun toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Se toi esille ideoita pedagogiseen toimintaan liittyen sekä nosti esille opettajien kokemia haasteita sen toteutuksessa, mikä on tärkeää, jotta asioita voidaan kehittää tulevaisuudessa. Toivomme, että kyselyymme vastanneet opettajat ajautuivat myös itse pohtimaan ja reflektoimaan ryhmänsä toimintaa tarkemmin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6519]