Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Disruptiiviset innovaatiot kasvuyritysten menestystekijöinä

Pikkupeura, Anton (2021)

 
Avaa tiedosto
PikkupeuraAnton.pdf (513.3Kt)
Lataukset: 



Pikkupeura, Anton
2021

Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112209388
Tiivistelmä
Disruptiivisella innovaatiolla tarkoitetaan on ilmentymä millä tahansa toimialalla, joka muuttaa radikaalisti niitä parametrejä joiden mukaan toimialalla kilpaillaan. Usein disruptiiviset innovaatiot ovat aluksi suorituskyvyltään matalampia ja hinnaltaan halvempia olemassa oleviin ratkaisuihin verrattuna, mutta nopea suorituskyvyn kehitys muuttaa toimialan kilpailutilannetta merkittävästi.
Työssä perehdytään disruptiivisten innovaatioiden eri ominaisuuksiin, niihin liittyvän tutkimuksen haasteisiin ja niiden mahdollisiin kaupallistamisstrategioihin. Tämän lisäksi kasvuyritysten menestystekijöitä tarkastellaan. Lopulta menestystekijöitä arvioidaan disruptiivisten innovaatioiden näkökulmasta ja lopulta disruptiivisten innovaatioiden merkitystä menestykseen arvioidaan.
Kasvuyritysten menestystekijät voidaan jakaa neljään eri kategoriaan: resurssit, yrittäjämäinen tiimi, mahdollisuus ja markkinat, ja strateginen ja operatiivinen sopivuus. Eniten yrityksen menestykseen vaikuttaa resurssi kategoria, jonka sisällä toimitusketjun integraatio, yrityksen ikä ja koko, ja taloudelliset resurssit. Tämän lisäksi yrittäjämäisen tiimin kokemus toimialalta ja markkinoinnista ovat merkittäviä menestystekijöitä. Markkinan ja mahdollisuuden kategoriasta merkittävin menestystekijä on markkinan laajuus. Toisaalta ei-merkittäviä tekijöitä ovat muun muassa tiimin start-up ja tuotekehitys kokemus, sekä markkinoiden dynaamisuus, heterogeenisyys ja kilpailun intensiteetti.
Disruptiiviset innovaatiot vaikuttavat eniten markkinan ja mahdollisuuden kategoriaan. Disruptiivisten innovaatioiden suurin vahvuus on kilpailu asetelman muuttamisessa, markkinan dynaamisuuden kasvattamisessa, ja suuren markkinan markkinaosuuden hankkimisessa. Tämän perusteella voidaan sanoa, että disruptiivisten innovaatioiden suurin merkitys on markkinan valinnassa, ja yrityksen pääseminen suurelle markkinalle. Disruptiivinen innovaatio ei takaa menestystä, mutta yhdessä resurssien ja tiimin kanssa, se luo pohjan jonka päälle yrityksen menestys on mahdollista rakentaa. Kasvuyrityksen strategiana tulisi olla nykyisillä resursseilla löytää mahdollisuuksia disruptiiville innovaatioille ja samanaikaisesti kerätä uusia resursseja. Täten voidaan sanoa, että disruptiivisten innovaatioiden vaikutus yrityksen menestystekijöihin on kohtalainen.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9203]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste