Konekorjaamon verkkokaupan markkinointistrategia ja -suunnitelma
Toroska, Joonas (2021)
Toroska, Joonas
2021
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112209414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112209414
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena oli tutkia konekorjaamon sekä sen verkkokaupalle tehtävän markkinointistrategian ja markkinointisuunnitelman luomista. Työ tehtiin pääasiassa maatalous- ja metsäkoneita huoltavalle yritykselle, jolla oli jo ennestään verkkokauppa, mutta ei asianmukaista markkinointistrategiaa. Verkkokaupan päivittämisen ohella haluttiin luoda suunnitelma markkinointia varten. Markkinointisuunnitelma luotiin koskemaan pääasiassa verkkokauppaa, vaikkakin tässä työssä keskitytään myös suurelta osin koko yrityksen markkinointiin.
Tutkimusmetodeina olivat pääasiassa yrityksen sisäiset haastattelut ja havainnoinnit yrityksen toimintaympäristössä. Aineistoa kerättiin pääasiassa internetistä, kirjoista ja alan tutkimuksista.
Keskeisimpänä löydöksenä oli ennalta odotetusti, ettei konekorjaamon verkkokaupan markkinointi poikkea juurikaan muiden verkkokauppojen markkinoinnista. Markkinointia ei välttämättä kannata ulkoistaa ja osa toimenpiteistä voidaan automatisoida.
Markkinointistrategian luomisessa käytettyjä työkaluja voidaan soveltaa myös konekorjaamoiden verkkokaupan toteuttamiseen ja suuri osa käytetyistä työkaluista on yleisesti käytössä liiketoimintastrategiaa tehtäessä. Tutkimuksen pohjalta havaittiin seuraavat neljä asiaa: 1) verkkokaupan asiakkaiden tarpeet pitää pystyä tunnistamaan ja vastaamaan niihin, 2) markkinointitoimenpiteitä, kuten sähköpostikampanjoita ja sosiaalisen median julkaisujen ajankohtaa, voidaan automatisoida, 3) sisältösuunnitelmaan ja sisällöntuotantoon kannattaa panostaa tai hankkia ulkopuolista apua, ellei sitä löydy yrityksen sisältä, 4) markkinointiin ei aina ole välttämätöntä tämän konekorjaamon tapauksessa panostaa.
Työn rajoitukset liittyvät pääosin siihen, että tapauksessa tutkittiin vain yhtä yritystä, joka huoltaa tietyn valmistajan työkoneita ja laitteita. Yrityksen pääasiallinen asiakaskunta on Satakunnan alueelta, mutta verkkokaupasta tilataan ympäri Suomea ja osa asiakkaista tilaa ulkomailta. Tulosten kannalta on syytä huomioida, että laajempi markkinatutkimus voisi tuoda tästä tutkimuksesta poikkeavia johtopäätöksiä. Markkinointistrategian luomisen yhteydessä syntyi idea yritykselle uudesta tavasta laskuttaa asiakkaita, joka saattaa pitkässä juoksussa olla parasta mitä työ antoi yritykselle.
Tutkimusmetodeina olivat pääasiassa yrityksen sisäiset haastattelut ja havainnoinnit yrityksen toimintaympäristössä. Aineistoa kerättiin pääasiassa internetistä, kirjoista ja alan tutkimuksista.
Keskeisimpänä löydöksenä oli ennalta odotetusti, ettei konekorjaamon verkkokaupan markkinointi poikkea juurikaan muiden verkkokauppojen markkinoinnista. Markkinointia ei välttämättä kannata ulkoistaa ja osa toimenpiteistä voidaan automatisoida.
Markkinointistrategian luomisessa käytettyjä työkaluja voidaan soveltaa myös konekorjaamoiden verkkokaupan toteuttamiseen ja suuri osa käytetyistä työkaluista on yleisesti käytössä liiketoimintastrategiaa tehtäessä. Tutkimuksen pohjalta havaittiin seuraavat neljä asiaa: 1) verkkokaupan asiakkaiden tarpeet pitää pystyä tunnistamaan ja vastaamaan niihin, 2) markkinointitoimenpiteitä, kuten sähköpostikampanjoita ja sosiaalisen median julkaisujen ajankohtaa, voidaan automatisoida, 3) sisältösuunnitelmaan ja sisällöntuotantoon kannattaa panostaa tai hankkia ulkopuolista apua, ellei sitä löydy yrityksen sisältä, 4) markkinointiin ei aina ole välttämätöntä tämän konekorjaamon tapauksessa panostaa.
Työn rajoitukset liittyvät pääosin siihen, että tapauksessa tutkittiin vain yhtä yritystä, joka huoltaa tietyn valmistajan työkoneita ja laitteita. Yrityksen pääasiallinen asiakaskunta on Satakunnan alueelta, mutta verkkokaupasta tilataan ympäri Suomea ja osa asiakkaista tilaa ulkomailta. Tulosten kannalta on syytä huomioida, että laajempi markkinatutkimus voisi tuoda tästä tutkimuksesta poikkeavia johtopäätöksiä. Markkinointistrategian luomisen yhteydessä syntyi idea yritykselle uudesta tavasta laskuttaa asiakkaita, joka saattaa pitkässä juoksussa olla parasta mitä työ antoi yritykselle.