Master datan merkitys liiketoimintatiedon hallinnassa
Jokela, Elina (2022)
Jokela, Elina
2022
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112199384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112199384
Tiivistelmä
Erään sanonnan mukaan organisaation tekemät päätökset ovat korkeintaan yhtä hyviä kuin data, johon päätökset perustetaan. Liiketoimintatiedon hallinnan perimmäisenä tavoitteena on luoda tukea päätöksentekoon tuottamalla oikeaa tietoa oikeaan aikaan sekä tuottaa datasta relevanttia informaatiota. Master data (suomeksi ydin-, avain- tai perustieto), kuten asiakas- tai tuotetiedot, kuvastaa sitä organisaation kohtalaisen muuttumatonta ja pitkäaikaista dataa, jota käytetään transaktio- eli tapahtumadatan rinnalla raportoinnissa osana liiketoimintatiedon hallintaa.
Maailmassa syntyvän datan määrä on kasvanut odotettua suuremmaksi viime vuosina ja datan määrälle odotetaan lähitulevaisuudessa yhä merkittävämpää kasvua. Näin merkittävä datan määrän kasvu on nostanut esille ajankohtaisen haasteen datan laadunhallinnassa. Kirjallisuuden mukaan prosessi datan laadun parantamiseksi tulee aina aloittaa master datan laadun parantamisesta. Tämän työn tavoitteena oli tutkia sitä, millainen merkitys master datalla on liiketoimintatiedon hallinnan kontekstissa. Tutkimus rajattiin käsittelemään liiketoimintatiedon hallintaa (BI) ja liiketoiminta-analytiikkaa (BA) yhdistävää termiä liiketoimintatiedon hallinta ja analytiikka (BI&A), sillä analytiikan rooli on muodostunut entistä tärkeämmäksi organisaatioissa ja käsitteitä on alettu yhdistämään myös muussa kirjallisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuustutkimuksena Finkin seitsenvaiheista prosessimallia hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin Andor-, Google Scholar- ja ProQuest-tietokannoista. Tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä: master dataa ja sen hallintaa, datan laatua ja sen hallintaa sekä liiketoimintatiedon hallintaa ja analytiikkaa, tarkasteltiin työn teoriaosassa. Teoriaosan jälkeen tutkimusaineiston perusteella pyrittiin tutkimaan, miten master data näkyy osana liiketoimintatiedon hallintaa ja analytiikkaa, sekä millaisia haasteita master datalla tässä kontekstissa on. Lisäksi tutkimusaineiston perusteella koottiin master datan optimaalisen hyödyntämisen tavat liiketoimintatiedon hallinnassa ja analytiikassa.
Tutkimus osoitti, että master data on osana koko liiketoimintatiedon hallinnan prosessia. Tutkimuksen mukaan master data toimii organisaation datan osalta liiketoiminnan perustana ja sen hallinnan avulla voidaan muun muassa tuottaa laadukkaampaa ja nopeampaa päätöksentekoa sekä parantaa organisaation tiedon laatua. Datan laatu, datan puute tai sen laadunhallinnan puute todettiinkin yleisimmiksi syiksi master datan hallinnan aloittamiseksi ylipäätään organisaatioissa. Lisäksi master datan omistajuuden määrittäminen oli tutkitusti yksi merkittävimmistä haasteista liiketoimintatiedon hallinnan ja analytiikan kontekstissa. Tutkimuksen perusteella jokaisen organisaation tulisi huomioida oman master datansa hallinnalliset toimenpiteet. Jotta master datasta voidaan hyötyä osana päätöksentekoa ja siten liiketoimintatiedon hallintaa ja analytiikkaa, on master datatarpeiden tuettava myös liiketoimintatavoitteita.
Maailmassa syntyvän datan määrä on kasvanut odotettua suuremmaksi viime vuosina ja datan määrälle odotetaan lähitulevaisuudessa yhä merkittävämpää kasvua. Näin merkittävä datan määrän kasvu on nostanut esille ajankohtaisen haasteen datan laadunhallinnassa. Kirjallisuuden mukaan prosessi datan laadun parantamiseksi tulee aina aloittaa master datan laadun parantamisesta. Tämän työn tavoitteena oli tutkia sitä, millainen merkitys master datalla on liiketoimintatiedon hallinnan kontekstissa. Tutkimus rajattiin käsittelemään liiketoimintatiedon hallintaa (BI) ja liiketoiminta-analytiikkaa (BA) yhdistävää termiä liiketoimintatiedon hallinta ja analytiikka (BI&A), sillä analytiikan rooli on muodostunut entistä tärkeämmäksi organisaatioissa ja käsitteitä on alettu yhdistämään myös muussa kirjallisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuustutkimuksena Finkin seitsenvaiheista prosessimallia hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin Andor-, Google Scholar- ja ProQuest-tietokannoista. Tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä: master dataa ja sen hallintaa, datan laatua ja sen hallintaa sekä liiketoimintatiedon hallintaa ja analytiikkaa, tarkasteltiin työn teoriaosassa. Teoriaosan jälkeen tutkimusaineiston perusteella pyrittiin tutkimaan, miten master data näkyy osana liiketoimintatiedon hallintaa ja analytiikkaa, sekä millaisia haasteita master datalla tässä kontekstissa on. Lisäksi tutkimusaineiston perusteella koottiin master datan optimaalisen hyödyntämisen tavat liiketoimintatiedon hallinnassa ja analytiikassa.
Tutkimus osoitti, että master data on osana koko liiketoimintatiedon hallinnan prosessia. Tutkimuksen mukaan master data toimii organisaation datan osalta liiketoiminnan perustana ja sen hallinnan avulla voidaan muun muassa tuottaa laadukkaampaa ja nopeampaa päätöksentekoa sekä parantaa organisaation tiedon laatua. Datan laatu, datan puute tai sen laadunhallinnan puute todettiinkin yleisimmiksi syiksi master datan hallinnan aloittamiseksi ylipäätään organisaatioissa. Lisäksi master datan omistajuuden määrittäminen oli tutkitusti yksi merkittävimmistä haasteista liiketoimintatiedon hallinnan ja analytiikan kontekstissa. Tutkimuksen perusteella jokaisen organisaation tulisi huomioida oman master datansa hallinnalliset toimenpiteet. Jotta master datasta voidaan hyötyä osana päätöksentekoa ja siten liiketoimintatiedon hallintaa ja analytiikkaa, on master datatarpeiden tuettava myös liiketoimintatavoitteita.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8695]