Maalittaminen työturvallisuusriskinä turvallisuustutkinnassa
Keskinen, Julia (2022)
Keskinen, Julia
2022
Ympäristö- ja energiatekniikan DI-ohjelma - Programme in Environmental and Energy Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112199378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112199378
Tiivistelmä
Työympäristö on joutunut murrokseen digitalisaation ja tekniikan kehittymisen myötä. Työhön liittyvät riskit ovat myös muuttuneet uusien työskentelytapojen yleistyessä. Sosiaalinen media tarjoaa alustana mahdollisuuden nopeaan vastavuoroiseen viestintään suurelle joukolle yhtäaikaisesti, mutta samalla kuitenkin lisääntyvät erilaiset häirinnän muodot, joihin myös maalittaminen lukeutuu. Useimmiten henkilö joutuu maalittamisen kohteeksi työ- tai virkatehtäviensä vuoksi. Tämä tekee maalittamisesta työsuojelullisen riskin, minkä vuoksi työnantajalla on velvollisuus puuttua asiaan sekä huolehtia työntekijän turvallisuudesta ja terveydestä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on luoda kohdeorganisaatiolle selvitys maalittamisesta ilmiönä ja työsuojelullisena riskinä sekä esittää kuinka maalittamisesta johtuvia työturvallisuusriskejä voidaan hallita.
Tutkimuksen teoreettinen tausta koostuu kirjallisuuskatsauksesta, jossa tarkastellaan yleisellä tasolla maalittamista ilmiönä sekä sen vaikutuksia työsuojelullisesta näkökulmasta. Tämän lisäksi kirjallisuuskatsauksessa tutustutaan standardin ISO 45001 mukaisen työturvallisuusjärjestelmän toimintaan ja kuinka psykososiaalisten riskien hallinta liitetään osaksi tätä järjestelmää. Lopuksi esitetään myös konkreettisia vastavaikutuskeinoja maalittamisriskien hallitsemiseksi. Tutkimuksen empiirinen osuus muodostui teemahaastatteluista, joiden avulla kerättiin lisätietoja kirjallisuuskatsauksen rinnalle. Haastatteluissa käsiteltiin kolme teemaa: maalittaminen ilmiönä, maalittaminen työturvallisuusriskinä ja maalittamisesta johtuvan työturvallisuusriskin hallinta.
Maalittaminen on monisyinen ilmiö, jonka taustalla on maalittajan pyrkimys vaikuttaa kohteena olevan toimintaan ja päätöksentekoon erilaisia vaikutuskeinoja tai häirintää käyttämällä. Maalittaminen on järjestelmällistä ja pahantahtoista toimintaa, johon olennaisesti liittyy joukkovoiman käyttäminen sosiaalisessa mediassa. Työsuojelullisesta näkökulmasta maalittamisesta aiheutuu pääasiassa psykososiaalisia vaaratekijöitä. Nämä lisäävät kuormitusta ja aiheuttavat moninaisia riskejä yksilön terveydelle ja hyvinvoinnille. Psyykkinen oirehdinta on yksilöllistä, ja se voi aiheuttaa muun muassa uniongelmia, ahdistuneisuutta, masennusta ja itsetuhoisia ajatuksia.
Maalittamisriskien hallinnassa voidaan nähdä kolme vaihetta: varautuminen, toiminta tapahtuman aikana ja toiminta tapahtuman jälkeen. Varautumisen tarkoituksena on lisätä organisaation resilienssiä esimerkiksi lisäämällä tietoisuutta yleisesti ilmiöstä ja siihen liittyvistä riskeistä sekä luomalla organisaatiolle varautumissuunnitelma. Tapahtuman aikana yksilön näkökulmasta on tärkeintä, että organisaation tuki on välitöntä ja julkista. Maalittamisen kohteeksi joutunut ei saa jäädä tilanteessa yksin. Organisaation on varmistettava riittävien tukitoimien saatavuus. Tapahtuman jälkeen organisaation tulee varmistaa kohteeksi joutuneelle tarpeenmukaiset tukitoimet, sekä analysoida tapahtuma ja sisällyttää saadut tulokset osaksi organisaation riskienhallintaa. Näin tapahtumasta voidaan oppia ja tehdä tarpeelliset muutokset toimintatapoihin. Maalittamisriskien hallintaan liittyvät prosessit tulisi liittää osaksi organisaation muita päivittäisiä prosesseja.
Kirjallisuudesta ja haastatteluista saatujen tulosten pohjalta luotiin riskienhallinnan tueksi työkalu, jonka avulla organisaatio voi tarkastella maalittamisesta johtuvia työturvallisuusriskejä syy-seuraus -suhteiden avulla sekä luoda tarvittavat suojaustoimenpiteet näiden varalle. Työkalu on luotu yleisestä näkökulmasta mikä mahdollistaa sen käyttämisen eri organisaatioissa toimialasta ja toimintaympäristöstä riippumatta. Tässä tutkimuksessa sen avulla tarkasteltiin myös esimerkin omaisesti kohdeorganisaation toimintaan liittyviä maalittamiselle altistavia vaaratekijöitä ja niistä johtuvia seurauksia sekä mahdollisia suojaustoimenpiteitä. The working environment is in turmoil due digitalization and the advancement of technology. The risks associated with work have changed as the new methods of working have been established. Social media offers a viable platform for quick and simultaneous reciprocal communication for large masses, but at the same time different means of harassment, including targeted harassment, are increasing. In most cases an individual is targeted by harassment due their duty or official duties. This makes targeted harassment a risk for occupational safety, and therefore the employer has an obligation to step in and take care of the safety and the health of the employee. The intention of this study is to create a report of targeted harassment as a phenomenon and as a risk of occupational safety for the target organization and to review how the risks caused by targeted harassment can be managed.
Theoretical background of the study is based on literary survey which examines targeted harassment at the general level and its effects from the occupational health and safety point of view. Additionally, the survey dive into the operation of occupational safety and implementing the psychosocial risk management according to the standard ISO 45001. The study concludes in presenting concrete ways of counteraction for controlling the risks of targeted harassment presented. The empirical part of the study consisted of semi-structured interviews which was used to collect more information in addition to the literary survey. The interviews dealt with three themes: targeted harassment as a phenomenon, targeted harassment as a risk of occupational safety and controlling the risk of occupational safety caused by targeted harassment.
Targeted harassment is a complex phenomenon. Usually, the ambition of the person enforcing targeted harassment is to affect the actions and decision-making of the target with different means of influence and harassment. Targeted harassment is described as systematic and malicious activity that often associates with the usage of collective strength on social media. On the occupational safety point of view targeted harassment causes mostly psychosocial hazards. These hazards will increase stress and cause various risks for the health and well-being of an individual. Psychological symptoms are individual, and they can contain, for example, sleep disorder, anxiety, depression or suicidal thoughts.
The risk management of targeted harassment consists of three phases: preparation, actions during the event and actions afterwards. The objective of preparation is to increase the resilience of the organization, for example, by raising general awareness of the event and the risks associated with it and by creating a contingency plan for the organization. During the event the most important aspect for the individual is the immediate and public support from the organization. The targeted person cannot be left alone, and the organization must ensure the availability of sufficient measures of support. After the occurrence the organization must make sure the implementation of these measures of support is taken place, which after they must analyze the event and include the results in the risk management of the organization. Hence, the event can be used for learning and necessary adjustments can be made for the correct courses of action. The processes affecting the risk management of targeted harassment should be attached as a part of the daily processes of organization.
The results gathered from literature and from the interviews enabled to create a tool for organizational risk management. With this instrument the organization can examine the causality of risks caused by targeted harassment and create required barriers against them. The tool is created from the general perspective so that it can be used by different organizations despite the industry or operational environment. In this study, it was also used to inspect the hazards that expose the target organization for targeted harassment, the possible consequences and barriers.
Tutkimuksen teoreettinen tausta koostuu kirjallisuuskatsauksesta, jossa tarkastellaan yleisellä tasolla maalittamista ilmiönä sekä sen vaikutuksia työsuojelullisesta näkökulmasta. Tämän lisäksi kirjallisuuskatsauksessa tutustutaan standardin ISO 45001 mukaisen työturvallisuusjärjestelmän toimintaan ja kuinka psykososiaalisten riskien hallinta liitetään osaksi tätä järjestelmää. Lopuksi esitetään myös konkreettisia vastavaikutuskeinoja maalittamisriskien hallitsemiseksi. Tutkimuksen empiirinen osuus muodostui teemahaastatteluista, joiden avulla kerättiin lisätietoja kirjallisuuskatsauksen rinnalle. Haastatteluissa käsiteltiin kolme teemaa: maalittaminen ilmiönä, maalittaminen työturvallisuusriskinä ja maalittamisesta johtuvan työturvallisuusriskin hallinta.
Maalittaminen on monisyinen ilmiö, jonka taustalla on maalittajan pyrkimys vaikuttaa kohteena olevan toimintaan ja päätöksentekoon erilaisia vaikutuskeinoja tai häirintää käyttämällä. Maalittaminen on järjestelmällistä ja pahantahtoista toimintaa, johon olennaisesti liittyy joukkovoiman käyttäminen sosiaalisessa mediassa. Työsuojelullisesta näkökulmasta maalittamisesta aiheutuu pääasiassa psykososiaalisia vaaratekijöitä. Nämä lisäävät kuormitusta ja aiheuttavat moninaisia riskejä yksilön terveydelle ja hyvinvoinnille. Psyykkinen oirehdinta on yksilöllistä, ja se voi aiheuttaa muun muassa uniongelmia, ahdistuneisuutta, masennusta ja itsetuhoisia ajatuksia.
Maalittamisriskien hallinnassa voidaan nähdä kolme vaihetta: varautuminen, toiminta tapahtuman aikana ja toiminta tapahtuman jälkeen. Varautumisen tarkoituksena on lisätä organisaation resilienssiä esimerkiksi lisäämällä tietoisuutta yleisesti ilmiöstä ja siihen liittyvistä riskeistä sekä luomalla organisaatiolle varautumissuunnitelma. Tapahtuman aikana yksilön näkökulmasta on tärkeintä, että organisaation tuki on välitöntä ja julkista. Maalittamisen kohteeksi joutunut ei saa jäädä tilanteessa yksin. Organisaation on varmistettava riittävien tukitoimien saatavuus. Tapahtuman jälkeen organisaation tulee varmistaa kohteeksi joutuneelle tarpeenmukaiset tukitoimet, sekä analysoida tapahtuma ja sisällyttää saadut tulokset osaksi organisaation riskienhallintaa. Näin tapahtumasta voidaan oppia ja tehdä tarpeelliset muutokset toimintatapoihin. Maalittamisriskien hallintaan liittyvät prosessit tulisi liittää osaksi organisaation muita päivittäisiä prosesseja.
Kirjallisuudesta ja haastatteluista saatujen tulosten pohjalta luotiin riskienhallinnan tueksi työkalu, jonka avulla organisaatio voi tarkastella maalittamisesta johtuvia työturvallisuusriskejä syy-seuraus -suhteiden avulla sekä luoda tarvittavat suojaustoimenpiteet näiden varalle. Työkalu on luotu yleisestä näkökulmasta mikä mahdollistaa sen käyttämisen eri organisaatioissa toimialasta ja toimintaympäristöstä riippumatta. Tässä tutkimuksessa sen avulla tarkasteltiin myös esimerkin omaisesti kohdeorganisaation toimintaan liittyviä maalittamiselle altistavia vaaratekijöitä ja niistä johtuvia seurauksia sekä mahdollisia suojaustoimenpiteitä.
Theoretical background of the study is based on literary survey which examines targeted harassment at the general level and its effects from the occupational health and safety point of view. Additionally, the survey dive into the operation of occupational safety and implementing the psychosocial risk management according to the standard ISO 45001. The study concludes in presenting concrete ways of counteraction for controlling the risks of targeted harassment presented. The empirical part of the study consisted of semi-structured interviews which was used to collect more information in addition to the literary survey. The interviews dealt with three themes: targeted harassment as a phenomenon, targeted harassment as a risk of occupational safety and controlling the risk of occupational safety caused by targeted harassment.
Targeted harassment is a complex phenomenon. Usually, the ambition of the person enforcing targeted harassment is to affect the actions and decision-making of the target with different means of influence and harassment. Targeted harassment is described as systematic and malicious activity that often associates with the usage of collective strength on social media. On the occupational safety point of view targeted harassment causes mostly psychosocial hazards. These hazards will increase stress and cause various risks for the health and well-being of an individual. Psychological symptoms are individual, and they can contain, for example, sleep disorder, anxiety, depression or suicidal thoughts.
The risk management of targeted harassment consists of three phases: preparation, actions during the event and actions afterwards. The objective of preparation is to increase the resilience of the organization, for example, by raising general awareness of the event and the risks associated with it and by creating a contingency plan for the organization. During the event the most important aspect for the individual is the immediate and public support from the organization. The targeted person cannot be left alone, and the organization must ensure the availability of sufficient measures of support. After the occurrence the organization must make sure the implementation of these measures of support is taken place, which after they must analyze the event and include the results in the risk management of the organization. Hence, the event can be used for learning and necessary adjustments can be made for the correct courses of action. The processes affecting the risk management of targeted harassment should be attached as a part of the daily processes of organization.
The results gathered from literature and from the interviews enabled to create a tool for organizational risk management. With this instrument the organization can examine the causality of risks caused by targeted harassment and create required barriers against them. The tool is created from the general perspective so that it can be used by different organizations despite the industry or operational environment. In this study, it was also used to inspect the hazards that expose the target organization for targeted harassment, the possible consequences and barriers.