"Kivalta, kun mä saan sitte tutustua vähän muihinki luokkiin" : esiopetuksessa olevien lasten tunnekokemuksia joustavasta esi- ja alkuopetuksesta
Kinnunen, Hilla; Hietava, Kaisu (2021)
Kinnunen, Hilla
Hietava, Kaisu
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112179344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112179344
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan siirtymää esiopetuksesta alkuopetukseen joustavan esi- ja alkuopetuksen kontekstissa. Tutkimuksen intressi kohdistuu joustavan esi- ja alkuopetuksen oppimisympäristöön, vertaissuhteisiin sekä toimintaan. Tutkimustehtävänä on selvittää esiopetuksessa olevien lasten tunnekokemuksia joustavasta esi- ja alkuopetuksesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan siirtymää esiopetuksesta alkuopetukseen sekä joustavaa esi- ja alkuopetusta tässä tutkimuksessa. Tämän lisäksi tarkastellaan, mitä ohjausasiakirjat siirtymästä määrittävät. Lisäksi tunteet ja tunnekokemuksen käsitteet määritellään sekä avataan niiden merkitystä siirtymässä. Tämän jälkeen selvitetään fyysisen oppimisympäristön, vertaissuhteiden sekä toiminnan käsitteitä.
Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella ja sen metodologisena lähtökohtana toimii lapsinäkökulmainen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää esiopetuksessa olevaa lasta, joiden esiopetusryhmässä on käytössä joustava esi- ja alkuopetus. Esiopetusyksikkö sijaitsee Pirkanmaalla. Haastattelumenetelmä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja sen tukena aineistonkeruussa käytettiin myös havainnointia. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Vastauksia analysoidessa tarkasteltiin aineistosta nousevia teemoja, jotka tutkimuksessamme ovat oppimisympäristö, vertaissuhteet sekä toiminta. Tässä tutkimuksessa oppimisympäristöllä tarkoitetaan fyysistä oppimisympäristöä ja toiminta käsitetään sekä tekemisenä että toiminnassa mukana olemisena.
Tutkimustulokset osoittavat, että esiopetuksessa olevilla lapsilla on pääosin myönteisiä tunnekokemuksia joustavasta esi- ja alkuopetuksesta. Fyysisen oppimisympäristön osalta haastateltavat kokivat myönteisiä, neutraaleja ja jännityksen tunteita. Vertaissuhteet herättivät haastateltavissa myönteisten tunnekokemusten lisäksi neutraaleja tunteita sekä jännitystä ja pelkoa. Myönteisiä tunteita herätti tutut vertaiset, kun taas koko ensimmäinen luokka ryhmänä koettiin myös jännittävänä. Toiminnan herättämät tunnekokemukset ovat jaettavissa myönteisiin, neutraaleihin sekä hämmennyksen ja jännityksen tunnekokemuksiin.
Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella ja sen metodologisena lähtökohtana toimii lapsinäkökulmainen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää esiopetuksessa olevaa lasta, joiden esiopetusryhmässä on käytössä joustava esi- ja alkuopetus. Esiopetusyksikkö sijaitsee Pirkanmaalla. Haastattelumenetelmä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja sen tukena aineistonkeruussa käytettiin myös havainnointia. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Vastauksia analysoidessa tarkasteltiin aineistosta nousevia teemoja, jotka tutkimuksessamme ovat oppimisympäristö, vertaissuhteet sekä toiminta. Tässä tutkimuksessa oppimisympäristöllä tarkoitetaan fyysistä oppimisympäristöä ja toiminta käsitetään sekä tekemisenä että toiminnassa mukana olemisena.
Tutkimustulokset osoittavat, että esiopetuksessa olevilla lapsilla on pääosin myönteisiä tunnekokemuksia joustavasta esi- ja alkuopetuksesta. Fyysisen oppimisympäristön osalta haastateltavat kokivat myönteisiä, neutraaleja ja jännityksen tunteita. Vertaissuhteet herättivät haastateltavissa myönteisten tunnekokemusten lisäksi neutraaleja tunteita sekä jännitystä ja pelkoa. Myönteisiä tunteita herätti tutut vertaiset, kun taas koko ensimmäinen luokka ryhmänä koettiin myös jännittävänä. Toiminnan herättämät tunnekokemukset ovat jaettavissa myönteisiin, neutraaleihin sekä hämmennyksen ja jännityksen tunnekokemuksiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]