Development of Online Research Skills among Lower Secondary School Students : The roles of formal instruction and personal factors
Alamettälä, Tuulikki (2022)
Alamettälä, Tuulikki
Tampere University
2022
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Information Studies and Interactive Media
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-01-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2248-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2248-9
Tiivistelmä
Internet on kasvanut kaikki elämänalat kattavaksi tietoresurssiksi, ja hakukoneista on tullut useimmille ihmisille arkipäiväinen työkalu tiedon hankkimiseen. Yksinkertaisten tiedontarpeiden täyttämiseen riittää useimmiten, että osaa kirjoittaa hakukoneelle sopivan hakusanan ja lukea hakukoneen tarjoaman vastauksen. Monimutkaisempien, pohdintaa vaativien kysymysten ratkaisemiseen vaaditaan kuitenkin syvällisempiä taitoja hakea, arvioida ja käyttää Internetin tietolähteitä. Näitä taitoja kutsutaan tässä tutkimuksessa nettilukutaidoiksi (online research skills). Vaikka nuoret ovat altistuneet digitaaliselle medialle pienestä pitäen, se ei tarkoita, että heidän taitonsa toimia netissä olisivat automaattisesti riittävät. Aikaisemmat tutkimukset osoittavatkin, että nuorilla on vaikeuksia suorittaa koulutehtäviä, jotka vaativat itsenäistä nettitiedonhakua.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin formaalin oppimisen ja henkilökohtaisten tekijöiden roolia oppilaiden nettilukutaitojen kehittymisessä. Lähtökohtana olivat opettajat, jotka kehittivät käytäntöjään nettilukutaitojen opetuksessa suomalaisessa yläkoulussa. Heitä informoitiin informaatiolukutaidon opetukseen kehitetystä pedagogisesta mallista (Guided Inquiry Design), minkä jälkeen he toteuttivat oppilaiden nettilukutaitojen vahvistamiseen suunnatun opetusintervention. Intervention vaikutusten tutkimiseen käytettiin kvasikokeellista ennen-jälkeen -asetelmaa sisältäen esi-, jälki- ja seurantatestit. Oppilaiden oppimistuloksia mitattiin tiedon haussa, kriittisessä arvioinnissa ja tiedon argumentatiivisessa käytössä. Opettajien kokemuksia kartoitettiin haastatteluilla. Haastatteluaineistojen analyysin tukena käytettiin havaintomuistiinpanoja.
Tutkimuksessa oppilaiden nettilukutaitojen kehittymistä tarkasteltiin myös muodollisen opetuksen ulkopuolelta ja perehdyttiin oppilaiden taitoprofiileihin ja henkilökohtaisiin tekijöihin, jotka liittyvät taitoihin ja niiden kehittymiseen. Kyselylomakkeilla selvitettiin oppilaiden pystyvyyskäsityksiä liittyen nettilukutaitoihin, heidän oppimisasenteitaan, nettilukemiseen liittyviä käyttäytymisaikomuksiaan sekä heidän tietoteknistä aktiivisuuttaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat pystyivät käyttämään Guided Inquiry Design -mallia inspiraation lähteenä ja integroimaan joitain sen osia opetuskäytäntöihinsä. Esi- ja jälkitestien tulokset osoittivat lisäksi positiivisen interventiovaikutuksen opiskelijoiden nettilukutaidoissa. Interventiovaikutus oli voimakkain niiden keskuudessa, jotka olivat vähemmän aktiivisia nettitiedonhakijoita, vähemmän aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä, tai joilla oli alhaisemmat pystyvyyskäsitykset liittyen nettilukutaitoihin. Myös oppilaat, jotka suhtautuivat myönteisesti perinteiseen opettajakeskeiseen oppimiseen, paransivat taitojaan. Yhdeksän kuukautta myöhemmin suoritettu seurantatesti paljasti kuitenkin, että interventiovaikutukset jäivät lyhytaikaisiksi.
Tutkimuksen toisessa osassa keskityttiin oppilaiden taitoprofiileihin ja henkilökohtaisten tekijöiden rooliin nettilukutaitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa tunnistettiin kuusi nettilukutaitoprofiilia: informaatiolukutaitoiset, faktanetsijät, keskitason suorittajat, heikot tiedonhakijat, heikot arvioijat ja heikot tiedonkäyttäjät. Profiilit paljastivat vaihtelun oppilaiden taitotasoissa ja vaihtelun nettilukutaidon eri osa-alueilla. Pystyvyyskäsitykset nousivat esiin tekijänä, joka liittyy oppilaiden nettilukutaitoihin. Tulokset antoivat myös viitteitä siitä, että positiivisella asenteella perinteiseen opettajakeskeiseen oppimiseen saattaa olla vaikutusta nettilukutaitojen kehittymiseen.
Tämä tutkimus edistää nettilukutaitojen pedagogiikkaa. Tutkimus osoitti, että suomalaisilla opettajilla on hyvät mahdollisuudet hyödyntää tutkimuspohjaisia informaatiolukutaidon pedagogisia malleja. Sekä tässä tutkimuksessa käytetty pedagoginen malli että Suomen perusopetuksen opetussuunnitelma korostavat oppijakeskeistä oppimista. Tulokset paljastivat kuitenkin, että yksittäisten opettajien yritykset ottaa käyttöön uusia opetusmenetelmiä eivät ehkä riitä pysyvien oppimistulosten saavuttamiseen. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että opetuksen tehostaminen vaatisi pedagogisten käytäntöjen uudistamista koulunlaajuisesti.
Lisäksi tutkimuksessa todetaan, että erot oppilaiden taitotasoissa tulisi ottaa huomioon opetusta suunniteltaessa. Oppilaat eivät ole homogeeninen ryhmä ja tarvitsevat yksilöityä tukea. Muodollinen opetus ei kuitenkaan voi täyttää kaikkia aukkoja nuorten nettilukutaidoissa. Pystyvyyskäsitykset nousivat esiin henkilökohtaisena tekijänä, joka liittyi oppilaiden nettilukutaitoihin. Siksi olisikin tärkeätä vahvistaa oppilaiden nettilukutaitoihin liittyviä pystyvyyskäsityksiä ja oppimisasenteita laajemminkin.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin formaalin oppimisen ja henkilökohtaisten tekijöiden roolia oppilaiden nettilukutaitojen kehittymisessä. Lähtökohtana olivat opettajat, jotka kehittivät käytäntöjään nettilukutaitojen opetuksessa suomalaisessa yläkoulussa. Heitä informoitiin informaatiolukutaidon opetukseen kehitetystä pedagogisesta mallista (Guided Inquiry Design), minkä jälkeen he toteuttivat oppilaiden nettilukutaitojen vahvistamiseen suunnatun opetusintervention. Intervention vaikutusten tutkimiseen käytettiin kvasikokeellista ennen-jälkeen -asetelmaa sisältäen esi-, jälki- ja seurantatestit. Oppilaiden oppimistuloksia mitattiin tiedon haussa, kriittisessä arvioinnissa ja tiedon argumentatiivisessa käytössä. Opettajien kokemuksia kartoitettiin haastatteluilla. Haastatteluaineistojen analyysin tukena käytettiin havaintomuistiinpanoja.
Tutkimuksessa oppilaiden nettilukutaitojen kehittymistä tarkasteltiin myös muodollisen opetuksen ulkopuolelta ja perehdyttiin oppilaiden taitoprofiileihin ja henkilökohtaisiin tekijöihin, jotka liittyvät taitoihin ja niiden kehittymiseen. Kyselylomakkeilla selvitettiin oppilaiden pystyvyyskäsityksiä liittyen nettilukutaitoihin, heidän oppimisasenteitaan, nettilukemiseen liittyviä käyttäytymisaikomuksiaan sekä heidän tietoteknistä aktiivisuuttaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat pystyivät käyttämään Guided Inquiry Design -mallia inspiraation lähteenä ja integroimaan joitain sen osia opetuskäytäntöihinsä. Esi- ja jälkitestien tulokset osoittivat lisäksi positiivisen interventiovaikutuksen opiskelijoiden nettilukutaidoissa. Interventiovaikutus oli voimakkain niiden keskuudessa, jotka olivat vähemmän aktiivisia nettitiedonhakijoita, vähemmän aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä, tai joilla oli alhaisemmat pystyvyyskäsitykset liittyen nettilukutaitoihin. Myös oppilaat, jotka suhtautuivat myönteisesti perinteiseen opettajakeskeiseen oppimiseen, paransivat taitojaan. Yhdeksän kuukautta myöhemmin suoritettu seurantatesti paljasti kuitenkin, että interventiovaikutukset jäivät lyhytaikaisiksi.
Tutkimuksen toisessa osassa keskityttiin oppilaiden taitoprofiileihin ja henkilökohtaisten tekijöiden rooliin nettilukutaitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa tunnistettiin kuusi nettilukutaitoprofiilia: informaatiolukutaitoiset, faktanetsijät, keskitason suorittajat, heikot tiedonhakijat, heikot arvioijat ja heikot tiedonkäyttäjät. Profiilit paljastivat vaihtelun oppilaiden taitotasoissa ja vaihtelun nettilukutaidon eri osa-alueilla. Pystyvyyskäsitykset nousivat esiin tekijänä, joka liittyy oppilaiden nettilukutaitoihin. Tulokset antoivat myös viitteitä siitä, että positiivisella asenteella perinteiseen opettajakeskeiseen oppimiseen saattaa olla vaikutusta nettilukutaitojen kehittymiseen.
Tämä tutkimus edistää nettilukutaitojen pedagogiikkaa. Tutkimus osoitti, että suomalaisilla opettajilla on hyvät mahdollisuudet hyödyntää tutkimuspohjaisia informaatiolukutaidon pedagogisia malleja. Sekä tässä tutkimuksessa käytetty pedagoginen malli että Suomen perusopetuksen opetussuunnitelma korostavat oppijakeskeistä oppimista. Tulokset paljastivat kuitenkin, että yksittäisten opettajien yritykset ottaa käyttöön uusia opetusmenetelmiä eivät ehkä riitä pysyvien oppimistulosten saavuttamiseen. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että opetuksen tehostaminen vaatisi pedagogisten käytäntöjen uudistamista koulunlaajuisesti.
Lisäksi tutkimuksessa todetaan, että erot oppilaiden taitotasoissa tulisi ottaa huomioon opetusta suunniteltaessa. Oppilaat eivät ole homogeeninen ryhmä ja tarvitsevat yksilöityä tukea. Muodollinen opetus ei kuitenkaan voi täyttää kaikkia aukkoja nuorten nettilukutaidoissa. Pystyvyyskäsitykset nousivat esiin henkilökohtaisena tekijänä, joka liittyi oppilaiden nettilukutaitoihin. Siksi olisikin tärkeätä vahvistaa oppilaiden nettilukutaitoihin liittyviä pystyvyyskäsityksiä ja oppimisasenteita laajemminkin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4926]