Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Laadukkuutta etsimässä: Kasvatustieteiden opiskelijoiden näkemyksiä laadukkaasta yliopistokoulutuksesta

Betanzos, Maria; Luhtajärvi, Heidi (2022)

 
Avaa tiedosto
BetanzosLuhtajärvi.pdf (613.7Kt)
Lataukset: 



Betanzos, Maria
Luhtajärvi, Heidi
2022

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112169283
Tiivistelmä
Laatua, laadunhallintaa sekä niiden roolia yliopistokoulutuksessa on kansainvälisesti tutkittu varsin paljon. Laadukkuuden tutkimus Suomessa on kuitenkin ollut viime vuosina vähäistä, vaikka laadukkuus koulutuksessa on yleisesti tavoiteltavaa. Laatu on aina subjektiivista, sekä ajankohdasta ja tilanteesta riippuen muuttuvaa. Näistä syistä aiheen tutkiminen on merkityksellistä ja tärkeää suomalaisissa yliopistoissa.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan opiskelijoiden näkemyksiä laadukkaan yliopistokoulutuksen merkittävimmistä ominaisuuksista. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tarkastella näkemysten eroja opintosuunnittain. Tutkimuksen aineisto kerättiin kvalitatiivisella kyselylomakkeella, jossa kysyttiin opiskelijan opintosuuntaa sekä pyydettiin nimeämään ja perustelemaan tärkeysjärjestyksessä kolme laadukkaan yliopistokoulutuksen kannalta merkittävintä ominaisuutta. Vastauksia saatiin yhteensä 36. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä hyödyntäen teemoittelua sekä kategorisointia.
Aineiston pohjalta muodostettiin 21 kategoriaa, joista yksi oli selkeästi muita suurempi. Opettajien ammattitaito oli kategorioista suurin, saaden yhteensä 25 mainintaa. Seuraavaksi suurimpia olivat konkreettisuus ja monipuoliset opetusmenetelmät. Opintosuuntien tärkeysjärjestykset erosivat keskenään jonkin verran. Luokanopettajaopiskelijat pitivät tärkeimpänä ominaisuutena opettajien ammattitaitoa, toisena kriittistä ajattelua sekä kolmantena uudelleen opettajien ammattitaitoa. Jos opettajien ammattitaitoa ei huomioida uudelleen kolmanneksi vaihtoehdoksi, mainintoja sai tällöin kolmanneksi eniten sekä ilmapiiri että resurssit. Varhaiskasvatuksen opiskelijat pitivät kaikista tärkeimpinä opettajien ammattitaitoa, konkreettisuutta ja monipuolisia opetusmenetelmiä. Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijoiden vastaukset hajautuivat suuresti kaikista tärkeimmän vastauksen kohdalla, minkä vuoksi tärkeintä ominaisuutta ei heidän vastauksistaan voitu osoittaa. Toiseksi tärkeimpänä he pitivät opettajien ammattitaitoa ja kolmanneksi tärkeimpänä tutkimusta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että laadukas yliopistokoulutus nähdään monin erilaisin tavoin sekä monen eri tahon (opiskelija, opettaja, yliopisto) vastuuna. Tulokset osoittavat myös, että opettajan rooli laadukkaassa yliopistokoulutuksessa on merkittävä. Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden vastauksissa painottuu käytännönläheisyys, kun taas luokanopettajaopiskelijoilla sekä elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijoilla vastaavasti painottuu opintojen tieteellisyys. Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijoiden vastauksien hajautuminen tärkeimmässä ominaisuudessa voi mahdollisesti kertoa alan heterogeenisyydestä, sillä opintosuunnasta ei valmistu suoraan ammattiin toisin kuin kahdesta muusta opintosuunnasta.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9039]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste