Yhdistetty esi- ja alkuopetus: Myönteisiä ilmiöitä, haasteita & eriyttämistä
Hollanti, Juliaana (2022)
Hollanti, Juliaana
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112149221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112149221
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla vuosiluokkiin sitomattoman yhdistetyn esi- ja alkuopetuksen myönteisiä ilmiöitä ja haasteita sekä selvittää millainen merkitys eriyttämisellä on ja kuinka se näyttäytyy toiminnassa. Teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin tutkimuksen kannalta keskeiset käsitteet esi- ja alkuopetus, vuosiluokkiin sitomaton opetus (VSOP), yhteisopettajuus ja eriyttämien, sekä mitä esi- ja alkuopetuksen siirtymistä ja yhteistyöstä sanotaan ohjaavien asiakirjojen, eri tutkimusten ja kirjallisuuden perusteella. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka metodina käytetään systemaattista kirjallisuuskatsausta.
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen perusteella tutkimuksen päätuloksiksi saatiin keskeisimpien myönteisten ilmiöiden olevan siirtymien sujuvuus esiopetuksesta kouluopetukseen, lasten vertaisoppiminen sekä toimintakulttuurin myötä yksilöllisen etenemisen mahdollistuminen. Yhdistetyn esi- ja alkuopetuksen keskeisimmät haasteet olivat pääosin ympäristöön ja käytäntöön liittyviä tekijöitä, joista esimerkiksi resurssina ajanpuute ja ryhmäkoot vaikuttivat koettuihin haasteisiin. Eriyttäminen näyttäytyi pääosin toimivana sekä luonnollisena osana opetusta, jonka merkitys tiedostettiin yhdistetyn esi- ja alkuopetuksen toimintamallissa. Käytännössä eriyttämistä toteutettiin yhdistetyssä esi- ja alkuopetuksessa usein kolmelle eri taitotasolle.
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen perusteella tutkimuksen päätuloksiksi saatiin keskeisimpien myönteisten ilmiöiden olevan siirtymien sujuvuus esiopetuksesta kouluopetukseen, lasten vertaisoppiminen sekä toimintakulttuurin myötä yksilöllisen etenemisen mahdollistuminen. Yhdistetyn esi- ja alkuopetuksen keskeisimmät haasteet olivat pääosin ympäristöön ja käytäntöön liittyviä tekijöitä, joista esimerkiksi resurssina ajanpuute ja ryhmäkoot vaikuttivat koettuihin haasteisiin. Eriyttäminen näyttäytyi pääosin toimivana sekä luonnollisena osana opetusta, jonka merkitys tiedostettiin yhdistetyn esi- ja alkuopetuksen toimintamallissa. Käytännössä eriyttämistä toteutettiin yhdistetyssä esi- ja alkuopetuksessa usein kolmelle eri taitotasolle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9896]