Lukemaan innostaminen alkuopetuksessa : Tapaustutkimus Kangasniemen kunnassa
Siiskonen, Ulla (2022)
Siiskonen, Ulla
2022
Informaatiotutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Information Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112149199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112149199
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia lukemaan innostamisen keinoja alkuopetuksessa käytetään, miten koulun ja kirjaston yhteistyötä voisi kehittää ja millaisia lukemiseen liittyviä käytäntöjä kodeissa on. Tämä tutkimus on tapaustutkimus ja se kohdennettiin Kangasniemen kunnan alkuopetukseen. Tutkimuksen kautta on tarkoitus saada tietoa, jonka avulla kirjasto voi tukea koulua ja koteja lasten lukemisessa.
Tutkielman aineisto kerättiin kevätlukukaudella 2021 kahdella tavalla: opettajien teemahaastatteluilla ja alkuopetuksen oppilaiden huoltajille suunnatulla kyselyllä. Haastatteluaineisto sisältää kaikkien tutkimuksen aikaan Kangasniemen kunnassa 1. tai 2. luokkaa opettaneiden opettajien haastattelut. Heitä oli yhteensä kahdeksan. Kangasniemellä oli kevätlukukaudella 2021 yhteensä 87 alkuopetuksen oppilasta. Kyselyyn vastasi 64 huoltajaa, jolloin vastausprosentiksi muodostui 74 %. Aineisto analysoitiin omana kokonaisuutenaan teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella alkuopetuksen oppilaiden lukutaito on hyvin vaihtelevaa, mikä tuo haasteita lukemisen opettamiseen. Opettajat käyttivät monipuolisesti lukemaan innostamisen keinoja, joista yleisimmät olivat aineiston esillä pitäminen, erilaiset ääneen ja yhdessä lukemisen muodot sekä lukudiplomit. Sekä opettajien että huoltajien vastauksista nousi esiin aikuisen lukijan toimiminen mallina, sopivan aineiston löytyminen ja yhdessä lukemisen merkitys.
Kirjaston toimintaan oltiin tyytyväisiä. Koulun ja kirjaston yhteistyön kehittämiseen liittyvistä tuloksista keskeisin on kirjaston tarjoamista oppitunneista tehokkaasti tiedottaminen ja säännöllisesti muistuttaminen. Tähän voisi toimia ratkaisuna koulun ja kirjaston yhteinen vuosisuunnitelma. Huoltajat toivoivat lapsille suunnattua ohjattua toimintaa kirjastossa, kuten kirjastokerho tai kirjastoleiri.
Tutkimusaineiston pohjalta voisi päätellä, että lasten lukuinnostuksen ylläpitäminen edellyttää miellyttävien lukukokemusten ja –elämysten tarjoamista lapsille. Vaikka paljon puhutaan lukutaidosta, on mieluisa lukukokemus edellytys lukutaidon kehittymiselle ja innostuksen säilymiselle. Tärkeintä on löytää itseä kiinnostavaa lukemista ja lukemisen ilo.
Tutkielman aineisto kerättiin kevätlukukaudella 2021 kahdella tavalla: opettajien teemahaastatteluilla ja alkuopetuksen oppilaiden huoltajille suunnatulla kyselyllä. Haastatteluaineisto sisältää kaikkien tutkimuksen aikaan Kangasniemen kunnassa 1. tai 2. luokkaa opettaneiden opettajien haastattelut. Heitä oli yhteensä kahdeksan. Kangasniemellä oli kevätlukukaudella 2021 yhteensä 87 alkuopetuksen oppilasta. Kyselyyn vastasi 64 huoltajaa, jolloin vastausprosentiksi muodostui 74 %. Aineisto analysoitiin omana kokonaisuutenaan teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella alkuopetuksen oppilaiden lukutaito on hyvin vaihtelevaa, mikä tuo haasteita lukemisen opettamiseen. Opettajat käyttivät monipuolisesti lukemaan innostamisen keinoja, joista yleisimmät olivat aineiston esillä pitäminen, erilaiset ääneen ja yhdessä lukemisen muodot sekä lukudiplomit. Sekä opettajien että huoltajien vastauksista nousi esiin aikuisen lukijan toimiminen mallina, sopivan aineiston löytyminen ja yhdessä lukemisen merkitys.
Kirjaston toimintaan oltiin tyytyväisiä. Koulun ja kirjaston yhteistyön kehittämiseen liittyvistä tuloksista keskeisin on kirjaston tarjoamista oppitunneista tehokkaasti tiedottaminen ja säännöllisesti muistuttaminen. Tähän voisi toimia ratkaisuna koulun ja kirjaston yhteinen vuosisuunnitelma. Huoltajat toivoivat lapsille suunnattua ohjattua toimintaa kirjastossa, kuten kirjastokerho tai kirjastoleiri.
Tutkimusaineiston pohjalta voisi päätellä, että lasten lukuinnostuksen ylläpitäminen edellyttää miellyttävien lukukokemusten ja –elämysten tarjoamista lapsille. Vaikka paljon puhutaan lukutaidosta, on mieluisa lukukokemus edellytys lukutaidon kehittymiselle ja innostuksen säilymiselle. Tärkeintä on löytää itseä kiinnostavaa lukemista ja lukemisen ilo.