Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sukupuolen teeman esiintyminen luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa

Niemelä, Linnea (2022)

 
Avaa tiedosto
NiemeläLinnea.pdf (435.8Kt)
Lataukset: 



Niemelä, Linnea
2022

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112139177
Tiivistelmä
Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa on määritelty, että opetuksen tulee olla sukupuolitietoista. Luokanopettajien tulee kasvatustyössä olla sukupuolitietoisia, ja luokanopettajakoulutuksen tulee antaa tuleville luokanopettajille valmiudet toimia työssään sukupuolitietoisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajakoulutuksien opetussuunnitelmissa on otettu huomioon sukupuolen teeman käsittely. Tutkimuksen teoriaosuus rakennettiin sukupuolen ja opetussuunnitelman käsitteiden ympärille. Sukupuolta määriteltiin eri näkökulmista ja kartoitettiin koulun sukupuolisuhtautumisen historiaa ja nykypäivää.

Tutkimusaineistona käytettiin Oulun, Lapin, Jyväskylän ja Tampereen yliopistojen syksyllä 2021 voimassa olleita luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmia. Opetussuunnitelmista kerättiin ne luokanopettajakoulutuksen kaikille pakolliset kurssisisällöt ja -tavoitteet, joissa mainittiin jokin sukupuolen teeman sana. Tutkimustavoitteen mukaisesti aineistonanalyysi toteutettiin sisällönanalyysina, jota käyttäen aineistosta tehtiin tiivistetty kuvaus. Tarkoituksena oli kartoittaa, miten sukupuolen teemaa kuvataan aineistossa.

Tulosten perusteella eri luokanopettajakoulutuksissa käsitellään sukupuolen teemaa vaihtelevasti. Oulun ja Lapin yliopistojen luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa sukupuolen teemaa käsitellään sillä laajuudella, mitä peruskoulun opetussuunnitelman sukupuolitietoisen opetuksen tavoite vaatii. Jyväskylän ja Tampereen yliopistoissa sitä vastoin sukupuolen teemaa käsitellään kapeasti, mikä ei vastaa sukupuolitietoisuuden tavoitetta. Näyttää siltä, että luokanopettajakoulutukset antavat tuleville luokanopettajille erilaiset valmiudet toimia työssään sukupuolitietoisesti. Voidaan pitää huolestuttavana, että sukupuolen teemaa ei käsitellä riittävän laajasti opetussuunnitelmatasolla kaikissa luokanopettajakoulutusten pakollisissa opinnoissa. Opetussuunnitelmia kehittämällä voidaan saada sukupuolen teema systemaattisesti osaksi luokanopettajakoulutusta ja voidaan varmistaa sukupuolitietoisen opetuksen toteutuminen.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9202]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste