Sukupuolen teeman esiintyminen luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa
Niemelä, Linnea (2022)
Niemelä, Linnea
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112139177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112139177
Tiivistelmä
Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa on määritelty, että opetuksen tulee olla sukupuolitietoista. Luokanopettajien tulee kasvatustyössä olla sukupuolitietoisia, ja luokanopettajakoulutuksen tulee antaa tuleville luokanopettajille valmiudet toimia työssään sukupuolitietoisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajakoulutuksien opetussuunnitelmissa on otettu huomioon sukupuolen teeman käsittely. Tutkimuksen teoriaosuus rakennettiin sukupuolen ja opetussuunnitelman käsitteiden ympärille. Sukupuolta määriteltiin eri näkökulmista ja kartoitettiin koulun sukupuolisuhtautumisen historiaa ja nykypäivää.
Tutkimusaineistona käytettiin Oulun, Lapin, Jyväskylän ja Tampereen yliopistojen syksyllä 2021 voimassa olleita luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmia. Opetussuunnitelmista kerättiin ne luokanopettajakoulutuksen kaikille pakolliset kurssisisällöt ja -tavoitteet, joissa mainittiin jokin sukupuolen teeman sana. Tutkimustavoitteen mukaisesti aineistonanalyysi toteutettiin sisällönanalyysina, jota käyttäen aineistosta tehtiin tiivistetty kuvaus. Tarkoituksena oli kartoittaa, miten sukupuolen teemaa kuvataan aineistossa.
Tulosten perusteella eri luokanopettajakoulutuksissa käsitellään sukupuolen teemaa vaihtelevasti. Oulun ja Lapin yliopistojen luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa sukupuolen teemaa käsitellään sillä laajuudella, mitä peruskoulun opetussuunnitelman sukupuolitietoisen opetuksen tavoite vaatii. Jyväskylän ja Tampereen yliopistoissa sitä vastoin sukupuolen teemaa käsitellään kapeasti, mikä ei vastaa sukupuolitietoisuuden tavoitetta. Näyttää siltä, että luokanopettajakoulutukset antavat tuleville luokanopettajille erilaiset valmiudet toimia työssään sukupuolitietoisesti. Voidaan pitää huolestuttavana, että sukupuolen teemaa ei käsitellä riittävän laajasti opetussuunnitelmatasolla kaikissa luokanopettajakoulutusten pakollisissa opinnoissa. Opetussuunnitelmia kehittämällä voidaan saada sukupuolen teema systemaattisesti osaksi luokanopettajakoulutusta ja voidaan varmistaa sukupuolitietoisen opetuksen toteutuminen.
Tutkimusaineistona käytettiin Oulun, Lapin, Jyväskylän ja Tampereen yliopistojen syksyllä 2021 voimassa olleita luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmia. Opetussuunnitelmista kerättiin ne luokanopettajakoulutuksen kaikille pakolliset kurssisisällöt ja -tavoitteet, joissa mainittiin jokin sukupuolen teeman sana. Tutkimustavoitteen mukaisesti aineistonanalyysi toteutettiin sisällönanalyysina, jota käyttäen aineistosta tehtiin tiivistetty kuvaus. Tarkoituksena oli kartoittaa, miten sukupuolen teemaa kuvataan aineistossa.
Tulosten perusteella eri luokanopettajakoulutuksissa käsitellään sukupuolen teemaa vaihtelevasti. Oulun ja Lapin yliopistojen luokanopettajakoulutusten opetussuunnitelmissa sukupuolen teemaa käsitellään sillä laajuudella, mitä peruskoulun opetussuunnitelman sukupuolitietoisen opetuksen tavoite vaatii. Jyväskylän ja Tampereen yliopistoissa sitä vastoin sukupuolen teemaa käsitellään kapeasti, mikä ei vastaa sukupuolitietoisuuden tavoitetta. Näyttää siltä, että luokanopettajakoulutukset antavat tuleville luokanopettajille erilaiset valmiudet toimia työssään sukupuolitietoisesti. Voidaan pitää huolestuttavana, että sukupuolen teemaa ei käsitellä riittävän laajasti opetussuunnitelmatasolla kaikissa luokanopettajakoulutusten pakollisissa opinnoissa. Opetussuunnitelmia kehittämällä voidaan saada sukupuolen teema systemaattisesti osaksi luokanopettajakoulutusta ja voidaan varmistaa sukupuolitietoisen opetuksen toteutuminen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7051]