Kierrättäminen lasten kuvakirjoissa
Remes, Ninna; Ranta, Noora (2022)
Remes, Ninna
Ranta, Noora
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112129135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112129135
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä kierrättämisen tapoja lasten kuvakirjoissa ilmenee ja miten kierrättämisen käsittely on muuttunut lasten kuvakirjoissa 2000-luvulta 2020-luvulle tultaessa. Kierrättäminen on osa ympäristökasvatusta, jota varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat velvoittavat opettamaan. Lastenkirjallisuutta voidaan hyödyntää ympäristöteemoja käsitellessä, koska lasten kuvakirjat ovat varhaiskasvatuksessa tuttuja niin ohjatussa kuin vapaassa toiminnassakin. Kirjallisuus voi olla oiva väylä opettaa lapsille ikätasoisesti ympäristöasioita, kuten tutkimuksessa käsiteltäväksi valikoitunutta kierrättämistä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Pirkanmaan kaupunginkirjaston lasten kuvakirjojen valikoimasta. Aineistoksi valikoitui neljä kuvakirjaa, joiden tarinoissa käsitellään kierrättämistä. Kuvakirjoista kaksi ovat ilmestyneet 2000-luvulla ja toiset kaksi 2020-luvulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Kuvakirjoissa kuvat ovat merkittävässä roolissa tarinan etenemisen kannalta, joten analyysissa keskityttiin tasapuolisesti tekstiin sekä kuvitukseen. Analysoinnin apuna käytettiin Atlas.ti -ohjelmaa.
Tutkimuksen perusteella kuvakirjoissa esiintyy kolme erilaista kierrättämisen tapaa. Tapoja ovat roskien lajittelu ja uusiokäyttö sekä tavaran päätyminen uudelle omistajalle. Lisäksi kuvakirjoissa lähestytään kierrätysteemaa kuvaamalla roskien olemassaoloa sekä tarinasta erillisten tietolaatikoiden keinoin. Kuvakirjoissa kuvataan kierrättämisestä seuraavia positiivisia ilmiöitä sekä nostetaan esille vaaroja, joita aiheutuu, kun jätteitä käsitellään väärin.
Vertaillessa 2000-luvun kirjoja tuoreisiin 2021-luvun kirjoihin havaittiin, että vanhemmissa kuvakirjoissa eri kierrättämisen tavat ovat tasaisesti edustettuina, kun taas uudemmissa kuvakirjoissa tavat painottuvat teoksesta riippuen eri tavoin. Uusien ja vanhojen kuvakirjojen välillä on jonkin verran eroa siinä, kuinka tunnepitoisesti aihetta lähestytään. Vanhemmissa kirjoissa kuvataan enemmän neutraalin toteavasti, kuinka kierrätetään tai iloitaan vanhan tavaran päätymisestä uudelle omistajalle. Uudemmissa kirjoissa näkökulmat ovat vaihtelevampia. Uusissa kuvakirjoissa nostetaan paljon esille kierrättämisen hyötyjä, mutta kuvataan myös selkeämmin, mitä haittaa jätteistä voi olla ympäristölle ja luonnon eläimille.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Pirkanmaan kaupunginkirjaston lasten kuvakirjojen valikoimasta. Aineistoksi valikoitui neljä kuvakirjaa, joiden tarinoissa käsitellään kierrättämistä. Kuvakirjoista kaksi ovat ilmestyneet 2000-luvulla ja toiset kaksi 2020-luvulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Kuvakirjoissa kuvat ovat merkittävässä roolissa tarinan etenemisen kannalta, joten analyysissa keskityttiin tasapuolisesti tekstiin sekä kuvitukseen. Analysoinnin apuna käytettiin Atlas.ti -ohjelmaa.
Tutkimuksen perusteella kuvakirjoissa esiintyy kolme erilaista kierrättämisen tapaa. Tapoja ovat roskien lajittelu ja uusiokäyttö sekä tavaran päätyminen uudelle omistajalle. Lisäksi kuvakirjoissa lähestytään kierrätysteemaa kuvaamalla roskien olemassaoloa sekä tarinasta erillisten tietolaatikoiden keinoin. Kuvakirjoissa kuvataan kierrättämisestä seuraavia positiivisia ilmiöitä sekä nostetaan esille vaaroja, joita aiheutuu, kun jätteitä käsitellään väärin.
Vertaillessa 2000-luvun kirjoja tuoreisiin 2021-luvun kirjoihin havaittiin, että vanhemmissa kuvakirjoissa eri kierrättämisen tavat ovat tasaisesti edustettuina, kun taas uudemmissa kuvakirjoissa tavat painottuvat teoksesta riippuen eri tavoin. Uusien ja vanhojen kuvakirjojen välillä on jonkin verran eroa siinä, kuinka tunnepitoisesti aihetta lähestytään. Vanhemmissa kirjoissa kuvataan enemmän neutraalin toteavasti, kuinka kierrätetään tai iloitaan vanhan tavaran päätymisestä uudelle omistajalle. Uudemmissa kirjoissa näkökulmat ovat vaihtelevampia. Uusissa kuvakirjoissa nostetaan paljon esille kierrättämisen hyötyjä, mutta kuvataan myös selkeämmin, mitä haittaa jätteistä voi olla ympäristölle ja luonnon eläimille.