Pakohuonepeli osana lukiokemian opetusta : Kehittämistutkimus
Vallin, Oona (2021)
Vallin, Oona
2021
Tekniikan ja luonnontieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering and Natural Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112109125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112109125
Tiivistelmä
Nykyisin ylioppilaskirjoituksissa vaaditaan tiedon ja soveltamisen lisäksi myös kykyä ajatella laajemmin. Monialaisuus on tärkeää ja päättelykykyä vaaditaan oppiaineesta, alasta ja tehtävästä riippumatta. On tärkeää kehittää opetusmenetelmiä, jotka tukevat ylioppilaskirjoitusten tavoitteita ja antavat opiskelijoille mahdollisuuden kehittää osaamistaan, lisäävät motivaatiota ja tukevat matemaattista ajattelua.
Tässä kehittämistutkimuksessa oli tavoitteena kehittää pakohuonepeli osaksi lukion kemian opetusta. Peli pohjautuu lukion ensimmäiseen kemian kurssiin ja on tarkoitettu kurssin jälkeen suoritettavaksi lisäosaksi sekä oppilaiden opiskelumotivaatiota kohottavaksi tekijäksi ja päättelykyvyn herättelijäksi.
Tutkimusta lähestyttiin teoreettisen ja empiirisen ongelma-analyysin kautta. Ongelma-analyysien avulla perehdyttiin lukiokemian kurssisisältöön ja tehtiin yhteenveto kurssin keskeisimmistä sisällöistä tutustumalla useamman kirjasarjan kirjaan. Analyysien avulla lähestyttiin myös motivaation vaikutusta oppimiseen ja opiskeluun sekä ongelmanratkaisutaitoja ja niiden merkitystä opiskelun ja pakohuonepelien kannalta. Ongelma-analyysien jälkeen kehittämistä jatkettiin kehittämistuotosten suunnittelu- ja kokeiluvaiheilla. Ensimmäisten kokeilujen pohjalta kehittämistuotosta pyrittiin edelleen jatkokehittämään. Testaajina kehittämistuotoksille toimivat lukion I ja II-luokkalaiset. Jokaisen kokeilun ja koehenkilöille teetetyn kyselyn perusteella kehittämistuotokseen tehtiin muutoksia. Kehittämistutkimuksen kehittämistuotoksena on pakohuonepeli. Pelin kehittämiseen ja suunnitteluun on vaikuttanut maailmanlaajuinen COVID-19.
Tutkimustuloksista huomataan, että pakopelillä ja opiskelumotivaation välillä on olemassa yhteys. Kaikki tutkimukseen osallistuneet kokivat, että onnistumisen ja oivaltamisen kautta on oppiminenkin mieluisampaa. Koehenkilöt vastasivat myös, että peli voisi toimia keinona kehittää erilaista päättelykykyä. Lisäksi havaitaan, että pakohuonepeliä pidetään tervetulleena menetelmänä tavallisten oppituntien ohelle. Koeryhmien pelitulosten perusteella huomattiin myös, että pelin suunnitteluvaiheessa on tärkeää ottaa huomioon opiskelijoiden kemiallisen osaamisen taso.
Tutkimuksen voidaan arvioida onnistuneen melko hyvin ja vastanneen tarvetta opetuksen ohelle kehitettävästä uudenlaisesta menetelmästä. Tutkimukseen osallistunut koeryhmä oli kuitenkin suhteellisen pieni, joten yleistyksiä tutkimuksen perusteella ei voida tehdä ja tuloksiin täytyykin suhtautua hieman kriittisesti.
Tässä kehittämistutkimuksessa oli tavoitteena kehittää pakohuonepeli osaksi lukion kemian opetusta. Peli pohjautuu lukion ensimmäiseen kemian kurssiin ja on tarkoitettu kurssin jälkeen suoritettavaksi lisäosaksi sekä oppilaiden opiskelumotivaatiota kohottavaksi tekijäksi ja päättelykyvyn herättelijäksi.
Tutkimusta lähestyttiin teoreettisen ja empiirisen ongelma-analyysin kautta. Ongelma-analyysien avulla perehdyttiin lukiokemian kurssisisältöön ja tehtiin yhteenveto kurssin keskeisimmistä sisällöistä tutustumalla useamman kirjasarjan kirjaan. Analyysien avulla lähestyttiin myös motivaation vaikutusta oppimiseen ja opiskeluun sekä ongelmanratkaisutaitoja ja niiden merkitystä opiskelun ja pakohuonepelien kannalta. Ongelma-analyysien jälkeen kehittämistä jatkettiin kehittämistuotosten suunnittelu- ja kokeiluvaiheilla. Ensimmäisten kokeilujen pohjalta kehittämistuotosta pyrittiin edelleen jatkokehittämään. Testaajina kehittämistuotoksille toimivat lukion I ja II-luokkalaiset. Jokaisen kokeilun ja koehenkilöille teetetyn kyselyn perusteella kehittämistuotokseen tehtiin muutoksia. Kehittämistutkimuksen kehittämistuotoksena on pakohuonepeli. Pelin kehittämiseen ja suunnitteluun on vaikuttanut maailmanlaajuinen COVID-19.
Tutkimustuloksista huomataan, että pakopelillä ja opiskelumotivaation välillä on olemassa yhteys. Kaikki tutkimukseen osallistuneet kokivat, että onnistumisen ja oivaltamisen kautta on oppiminenkin mieluisampaa. Koehenkilöt vastasivat myös, että peli voisi toimia keinona kehittää erilaista päättelykykyä. Lisäksi havaitaan, että pakohuonepeliä pidetään tervetulleena menetelmänä tavallisten oppituntien ohelle. Koeryhmien pelitulosten perusteella huomattiin myös, että pelin suunnitteluvaiheessa on tärkeää ottaa huomioon opiskelijoiden kemiallisen osaamisen taso.
Tutkimuksen voidaan arvioida onnistuneen melko hyvin ja vastanneen tarvetta opetuksen ohelle kehitettävästä uudenlaisesta menetelmästä. Tutkimukseen osallistunut koeryhmä oli kuitenkin suhteellisen pieni, joten yleistyksiä tutkimuksen perusteella ei voida tehdä ja tuloksiin täytyykin suhtautua hieman kriittisesti.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]