Vety- ja sähkökäyttöisten ajoneuvojen teknistaloudellinen vertailu
Frantsi, Jaakko (2021)
Frantsi, Jaakko
2021
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112109098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112109098
Tiivistelmä
Ilmastonmuutoksen nopeutuessa ja sen vaikutusten pahentuessa maailmanlaajuinen liikenne on siirtymässä fossiilisista polttoaineista uusiutuviin energiateknologioihin. Sähkö- ja vetykäyttöiset ajoneuvot nykyisessä tilassaan ovat varsin uusia, ja kehityksen odotetaan jatkuvan vielä tehokkaammin. Niiden määrän ennustetaan lisääntyvän runsaasti lähivuosina ja vuoden 2035 jälkeen kaikkien myytyjen ajoneuvojen oletetaan olevan sähköisiä.
Kandidaatintyössä suoritettiin sähkö- ja vetykäyttöisten ajoneuvojen välillä teknis-taloudellinen vertailu. Ajoneuvoista keskityttiin lähinnä yksityisautoihin vertailemalla nykyhetkellä markkinoilta löytyvien ajoneuvojen ominaisuuksia. Taloudellisesta näkökulmasta käytettiin kahta eri laskentamenetelmää selvittämään ajoneuvojen pidempiaikaisia kustannuksia. Lisäksi käsiteltiin latausverkoston olemassaoloa ja sen luomisen mahdollisuutta. Teknisestä näkökulmasta tutkittiin ajoneuvojen turvallisuutta ja toiminnallisuutta. Tulevaisuuden näkymää huomioitiin myös molempien näkökulmien kannalta.
Sähköautot ovat nykyaikana vetyautoja taloudellisempia. Vetyautojen kalliit ostohinnat, kalliimpi polttoaine sekä usein olematon latausinfrastruktuuri vähentävät niiden käyttökelpoisuutta. Teknisessä vertailussa ajoneuvot olivat turvallisuuden puolesta suhteellisen samankaltaisia. Kantaman ja käyttöiän vertailussa informaatiota ajoneuvoista löytyi vähän, sillä ajoneuvot ovat vielä verrattain uusia. Estimaattien perusteella vetyauton kantama ja käyttöikä vaikuttivat kuitenkin paremmilta. Hyötysuhteessa vetyauto kuitenkin on selkeästi huonompi kuin sähköauto, sillä polttokennon ja elektrolyysin verrattain huonot hyötysuhteet huonontavat kokonaishyötysuhdetta.
Kandidaatintyössä suoritettiin sähkö- ja vetykäyttöisten ajoneuvojen välillä teknis-taloudellinen vertailu. Ajoneuvoista keskityttiin lähinnä yksityisautoihin vertailemalla nykyhetkellä markkinoilta löytyvien ajoneuvojen ominaisuuksia. Taloudellisesta näkökulmasta käytettiin kahta eri laskentamenetelmää selvittämään ajoneuvojen pidempiaikaisia kustannuksia. Lisäksi käsiteltiin latausverkoston olemassaoloa ja sen luomisen mahdollisuutta. Teknisestä näkökulmasta tutkittiin ajoneuvojen turvallisuutta ja toiminnallisuutta. Tulevaisuuden näkymää huomioitiin myös molempien näkökulmien kannalta.
Sähköautot ovat nykyaikana vetyautoja taloudellisempia. Vetyautojen kalliit ostohinnat, kalliimpi polttoaine sekä usein olematon latausinfrastruktuuri vähentävät niiden käyttökelpoisuutta. Teknisessä vertailussa ajoneuvot olivat turvallisuuden puolesta suhteellisen samankaltaisia. Kantaman ja käyttöiän vertailussa informaatiota ajoneuvoista löytyi vähän, sillä ajoneuvot ovat vielä verrattain uusia. Estimaattien perusteella vetyauton kantama ja käyttöikä vaikuttivat kuitenkin paremmilta. Hyötysuhteessa vetyauto kuitenkin on selkeästi huonompi kuin sähköauto, sillä polttokennon ja elektrolyysin verrattain huonot hyötysuhteet huonontavat kokonaishyötysuhdetta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6978]