Freemium-liiketoimintamalli ja sen menestykseen johtavat kehitystoimenpiteet
Palomäki, Jere (2021)
Palomäki, Jere
2021
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112099090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112099090
Tiivistelmä
Liiketoimintamalli ja sen eri elementit toimivat keskeisessä roolissa yrityksen strategiassa ja niiden avulla pystytään kartoittamaan ja tunnistamaan yrityksen sisäiset ydinprosessit. Liiketoimintamallien olennaisena osana toimii niiden kehittäminen ja liiketoimintamallien eri osa-alueilla suoritettavat innovaatiot. Yrityksien tulee tunnistaa liiketoimintamallinsa eri osa-alueet, missä yritys voi innovoida ja saavuttaa sen avulla kilpailukykyä. Tärkeänä osana yrityksen toimintaa ovat tuotteet ja palvelut, joita se tarjoaa asiakassegmenteilleen luodakseen tulovirtansa. Lisäksi, olennaisena osana yrityksen toimintaa on tuotteiden ja palveluiden aktiivinen kehitys, mihin sisältyvät teknologiat, niiden kehitys ja teknologioiden elinkaari.
Fred Wilson on määritellyt Freemiumin seuraavasti: ”Tarjoa palvelusi ilmaiseksi, mahdollisesti mainoksilla tuettuna, mutta mainokset eivät ole välttämättömiä. Hanki tehokkaasti paljon asiakkaita suullisesti, referenssiverkostoin tai ilmaisten hakukoneiden kautta. Tämän jälkeen tarjoa maksullisia, arvoa lisääviä korkealuokkaisia palveluita tai paranneltua versiota asiakaskunnallesi”. Freemium on viime vuosina muodostunut suosituksi yrityksien keskuudessa, jotka tarjoavat asiakkailleen tuotteita ja palveluita verkon välityksellä. Freemium-liiketoimintamallin perinteinen asetelma on se, missä yritys tarjoaa tuotteesta tai palvelusta selkeästi ilmaisen version tietyin rajoituksin tai ominaisuuksin, ja maksullisen version täysin ominaisuuksin ilman rajoituksia. Freemiumille olennaisena avaintoimintona ja elinehtona toimii kehitys, jatkuva parannus ja jatkuva arvon korottaminen.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia Freemium-liiketoimintamallia ja sen menestykseen johtavia kehitystoimenpiteitä. Tutkimusongelman osalta tutkimuksessa selvitettiin, mitä markkinointi- ja tuotekehitystoimenpiteitä yritykset ovat tehneet Freemium-liiketoimintamallinsa kehittämiseksi ja onko Freemium-liiketoimintamallin osalta case-yrityksillä jotain yhteistä tuote- ja markkinointistrategioissaan. Tutkimukselle ensin määriteltiin tutkimusongelma, ja tutkimuksen tavoitteet ja rajaukset. Tätä seuraten tutkimuksessa muodostettiin vahva teoreettinen ymmärrys liiketoimintamallin perusteista, sen kehittämisestä ja tuotteiden ja palveluiden kehittämisestä. Tätä seuraten luotiin syvä teoreettinen käsitys Freemium-liiketoimintamallista. Teoria katsaus suoritettiin laadullista tutkimusmenetelmää soveltaen. Tämän jälkeen tutkittiin neljää Freemium-liiketoimintamallia soveltanutta yritystä (Canva, Dropbox, Evernote ja Spotify). Yritykset valittiin tutkimuksellisin kriteerein ja niitä tutkittiin samanlaisessa ennalta määritellyssä kehyksessä.
Tapaustutkimuksen perusteella havaittiin kaikkien yrityksien osalta kriittisimmäksi kehitystoimenpiteeksi tuotteiden ja palveluiden aktiivinen kehittäminen aina elinkaaren alusta asti tähän päivään. Yritykset kehittivät tarjontaansa omalla innovatiivisella toiminnallaan, ja myöhemmin strategisilla yritysintegraatiolla ja yritysostoilla, tuomalla käyttäjien ja asiakkaiden saataville aktiivisesti uusia ominaisuuksia tarjoamaansa sovellukseen niin ilmaisen kuin maksullisen version osalta. Markkinoinnin osalta menetelmänä kaikilla yrityksillä toimi kustannustehokas WoM-markkinointi, minkä onnistumisen edellytyksenä toimi arvon tuottava tuote tai palvelu, mikä ratkaisi asiakkaiden näkökulmasta selkeän ongelman. Tuotteen tai palvelun tulee olla saatavilla monella eri alustalla yrityksien kasvattaakseen käyttäjämääriänsä. Analyysissa myös havaittiin sosiaalisen median olleen olennaisessa osassa kehitystä, minkä avulla eri tavoin yritykset kykenivät saavuttamaan sosiaalisen median massiivisen käyttäjäkunnan. Yrityksiä vertaillessa havaittiin monia samankaltaisia kehitystoimia. The business model and its elements have a key role in the company’s strategy and ensure the identification of company’s internal core processes. An essential part of business models is their development and performed innovations in different sectors of business models. Compa-nies need to identify the different sectors of their business model where they can innovate and achieve competitive advantage. An important part of a company’s operations are the products and services, which it provides to its customer segments to generate its revenue. In addition, the active development of products and services, which includes technologies, their develop-ment and the life cycles of technologies, is an important part of a company’s operations.
Freemium is defined by Fred Wilson as follows: “Give your service away for free, possibly ad supported but maybe not, acquire a lot of customers very efficiently, through word of mouth, referral networks, organic search marketing, etc., then offer premium price value added ser-vices or enhanced version of your service to you customer base”. In past few years Freemium has become popular among companies which offer their products and service for their cus-tomers through the internet. The traditional layout of Freemium business model is where com-pany clearly offers a free version of its product of service with certain limitations and features, and a paid version with full features without limitations. An essential key function and vital con-dition for Freemium business model is development, continuous improvement and raising of value.
The purpose of this thesis was to examine Freemium business model and the development measures leading to its success. Regarding the research problem, the study clarified: what marketing and development measures companies has performed to develop their Freemium business model and whether the case companies have anything common in their product and marketing strategies in terms of Freemium business model. For the research, the research problem, and its objectives as well as limitations were first defined. Following this, the study developed a strong theoretical understanding for the fundamentals of the business model, its development and for the development of products and services. Hereafter, a deep theoretical understanding of the Freemium business model was created. The theory review was performed by using a qualitative research method. This was followed by a case study of four companies (Canva, Dropbox, Evernote, and Spofity) applying the Freemium business model. These com-panies were selected within certain limits and examined within a similar pre-defined framework.
Based on the case study, the most critical development measure for all companies what the ac-tive development of product and services from the beginning of the life cycle to the present day. Companies developed their offerings by their own innovative operations, and later through strategic business integrations and acquisitions, actively bringing new features to the applica-tion on free and paid versions, which they offer for users and customers. In terms of market-ing, the method used by all companies was cost-effective Word-of-Mouth marketing, which re-quired a product or service that generated great value, and which solved a clear problem from the customer’s point of view. A product or service should be available on a variety of platforms for businesses to increase their user base. Further, the analysis also found that social media was as an essential part of the development, which enabled companies to reach a massive us-er base of social media in different ways. When comparing these companies, many similar de-velopment steps were found.
Fred Wilson on määritellyt Freemiumin seuraavasti: ”Tarjoa palvelusi ilmaiseksi, mahdollisesti mainoksilla tuettuna, mutta mainokset eivät ole välttämättömiä. Hanki tehokkaasti paljon asiakkaita suullisesti, referenssiverkostoin tai ilmaisten hakukoneiden kautta. Tämän jälkeen tarjoa maksullisia, arvoa lisääviä korkealuokkaisia palveluita tai paranneltua versiota asiakaskunnallesi”. Freemium on viime vuosina muodostunut suosituksi yrityksien keskuudessa, jotka tarjoavat asiakkailleen tuotteita ja palveluita verkon välityksellä. Freemium-liiketoimintamallin perinteinen asetelma on se, missä yritys tarjoaa tuotteesta tai palvelusta selkeästi ilmaisen version tietyin rajoituksin tai ominaisuuksin, ja maksullisen version täysin ominaisuuksin ilman rajoituksia. Freemiumille olennaisena avaintoimintona ja elinehtona toimii kehitys, jatkuva parannus ja jatkuva arvon korottaminen.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia Freemium-liiketoimintamallia ja sen menestykseen johtavia kehitystoimenpiteitä. Tutkimusongelman osalta tutkimuksessa selvitettiin, mitä markkinointi- ja tuotekehitystoimenpiteitä yritykset ovat tehneet Freemium-liiketoimintamallinsa kehittämiseksi ja onko Freemium-liiketoimintamallin osalta case-yrityksillä jotain yhteistä tuote- ja markkinointistrategioissaan. Tutkimukselle ensin määriteltiin tutkimusongelma, ja tutkimuksen tavoitteet ja rajaukset. Tätä seuraten tutkimuksessa muodostettiin vahva teoreettinen ymmärrys liiketoimintamallin perusteista, sen kehittämisestä ja tuotteiden ja palveluiden kehittämisestä. Tätä seuraten luotiin syvä teoreettinen käsitys Freemium-liiketoimintamallista. Teoria katsaus suoritettiin laadullista tutkimusmenetelmää soveltaen. Tämän jälkeen tutkittiin neljää Freemium-liiketoimintamallia soveltanutta yritystä (Canva, Dropbox, Evernote ja Spotify). Yritykset valittiin tutkimuksellisin kriteerein ja niitä tutkittiin samanlaisessa ennalta määritellyssä kehyksessä.
Tapaustutkimuksen perusteella havaittiin kaikkien yrityksien osalta kriittisimmäksi kehitystoimenpiteeksi tuotteiden ja palveluiden aktiivinen kehittäminen aina elinkaaren alusta asti tähän päivään. Yritykset kehittivät tarjontaansa omalla innovatiivisella toiminnallaan, ja myöhemmin strategisilla yritysintegraatiolla ja yritysostoilla, tuomalla käyttäjien ja asiakkaiden saataville aktiivisesti uusia ominaisuuksia tarjoamaansa sovellukseen niin ilmaisen kuin maksullisen version osalta. Markkinoinnin osalta menetelmänä kaikilla yrityksillä toimi kustannustehokas WoM-markkinointi, minkä onnistumisen edellytyksenä toimi arvon tuottava tuote tai palvelu, mikä ratkaisi asiakkaiden näkökulmasta selkeän ongelman. Tuotteen tai palvelun tulee olla saatavilla monella eri alustalla yrityksien kasvattaakseen käyttäjämääriänsä. Analyysissa myös havaittiin sosiaalisen median olleen olennaisessa osassa kehitystä, minkä avulla eri tavoin yritykset kykenivät saavuttamaan sosiaalisen median massiivisen käyttäjäkunnan. Yrityksiä vertaillessa havaittiin monia samankaltaisia kehitystoimia.
Freemium is defined by Fred Wilson as follows: “Give your service away for free, possibly ad supported but maybe not, acquire a lot of customers very efficiently, through word of mouth, referral networks, organic search marketing, etc., then offer premium price value added ser-vices or enhanced version of your service to you customer base”. In past few years Freemium has become popular among companies which offer their products and service for their cus-tomers through the internet. The traditional layout of Freemium business model is where com-pany clearly offers a free version of its product of service with certain limitations and features, and a paid version with full features without limitations. An essential key function and vital con-dition for Freemium business model is development, continuous improvement and raising of value.
The purpose of this thesis was to examine Freemium business model and the development measures leading to its success. Regarding the research problem, the study clarified: what marketing and development measures companies has performed to develop their Freemium business model and whether the case companies have anything common in their product and marketing strategies in terms of Freemium business model. For the research, the research problem, and its objectives as well as limitations were first defined. Following this, the study developed a strong theoretical understanding for the fundamentals of the business model, its development and for the development of products and services. Hereafter, a deep theoretical understanding of the Freemium business model was created. The theory review was performed by using a qualitative research method. This was followed by a case study of four companies (Canva, Dropbox, Evernote, and Spofity) applying the Freemium business model. These com-panies were selected within certain limits and examined within a similar pre-defined framework.
Based on the case study, the most critical development measure for all companies what the ac-tive development of product and services from the beginning of the life cycle to the present day. Companies developed their offerings by their own innovative operations, and later through strategic business integrations and acquisitions, actively bringing new features to the applica-tion on free and paid versions, which they offer for users and customers. In terms of market-ing, the method used by all companies was cost-effective Word-of-Mouth marketing, which re-quired a product or service that generated great value, and which solved a clear problem from the customer’s point of view. A product or service should be available on a variety of platforms for businesses to increase their user base. Further, the analysis also found that social media was as an essential part of the development, which enabled companies to reach a massive us-er base of social media in different ways. When comparing these companies, many similar de-velopment steps were found.