Jakamistalous kilpailuedun lähteenä
Nurmi, Niilo (2021)
Nurmi, Niilo
2021
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112028857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112028857
Tiivistelmä
Jakamistalous on kasvava liiketoiminnan muoto, joka perustuu joko resurssin jakamiseen, käyttöoikeuden myymiseen tai yhteiskuluttamiseen. Jakamistalous on yksi kiertotalouden tuomista kestävään kehitykseen tähtäävistä liiketoimintamalleista, missä liiketoiminta pohjautuu usein digitaaliseen alustaan, jonka avulla käyttäjät voivat ostaa sekä myydä resurssien käyttöoikeuksia. Jakamistalouden ratkaisuja tarjoavat yritykset kilpailevat yhä useammalla liiketoiminta-alueella, joten näiden ratkaisujen menestymisen kannalta kilpailuedun tavoittelu markkinoilla on välttämätöntä.
Kilpailuetu eri markkinoilla ja liiketoimintamalleilla koostuu erilaisista tekijöistä, minkä vuoksi näiden tekijöiden hahmottaminen jakamistalouden ratkaisuilla on tärkeää. Lisäksi asiakasarvon muodostuminen sekä siihen vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen on kilpailuedun muodostumisen kannalta oleellista. Tämän työn tarkoituksena on määrittää jakamistalouden ratkaisujen tarjoamat kilpailuedun muodot sekä tutkia näiden muodostumiseen johtavia tekijöitä. Työn tavoitteena on perehtyä näistä tekijöistä etenkin asiakasarvon merkitykseen sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin jakamistalouden ratkaisuissa.
Tämä työ toteutettiin kirjallisuustutkimuksena, jonka avulla rajattiin systemaattisesti tutkimusaineisto. Tätä aineistoa analysoimalla vastattiin tutkimuskysymyksiin.
Tulosten pohjalta jakamistalouden ratkaisut mahdollistavat näitä hyödyntäville tahoille kilpailuedun saavuttamisen seuraavilla tavoilla: ratkaisujen avulla yksityiset tahot voivat luoda kilpailijoita enemmän taloudellista arvoa, luoda omasta toiminnastaan kilpailijoita kestävämmän, luoda kilpailijoita parempaa asiakasarvoa ja kehittää liiketoimintaansa kilpailijoiden edelle strategisten kyvykkyyksien avulla. The sharing economy is a growing form of business based on resource sharing, licensing, or P2P consumption. The sharing economy is one of the sustainable business models brought by the circular economy, where business is often based on a digital platform that allows users to buy and sell access to resources. Companies that are offering sharing economy solutions are competing in more and more business areas nowadays. The targeting of a competitive advantage in the market is essential for the success of these solutions.
Competitive advantage in different markets and business models consists of different factors, which is why it is important to understand these factors with sharing economy solutions. In addition, the formation of customer value and the identification of the factors affecting it are important for the formation of a competitive advantage. The purpose of this work is to determine the forms of competitive advantage earned by utilizing sharing economy solutions and to study the factors leading to their formation. The aim of the work is to get acquainted with these factors, especially with the importance of customer value and the factors influencing it in sharing economy solutions.
This work was done as a literature review, which was used to systematically delimit the research material. By analyzing this material, the above research questions were answered.
Based on the results, sharing economy solutions enable those who utilize these to gain a competitive advantage in four different ways. With these solutions, private parties can create more economic value than their competitors, they can create more sustainable operations than their competitors, they can create better customer value than their competitors, and they can develop their business ahead of their competitors with the help of strategic capabilities.
Kilpailuetu eri markkinoilla ja liiketoimintamalleilla koostuu erilaisista tekijöistä, minkä vuoksi näiden tekijöiden hahmottaminen jakamistalouden ratkaisuilla on tärkeää. Lisäksi asiakasarvon muodostuminen sekä siihen vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen on kilpailuedun muodostumisen kannalta oleellista. Tämän työn tarkoituksena on määrittää jakamistalouden ratkaisujen tarjoamat kilpailuedun muodot sekä tutkia näiden muodostumiseen johtavia tekijöitä. Työn tavoitteena on perehtyä näistä tekijöistä etenkin asiakasarvon merkitykseen sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin jakamistalouden ratkaisuissa.
Tämä työ toteutettiin kirjallisuustutkimuksena, jonka avulla rajattiin systemaattisesti tutkimusaineisto. Tätä aineistoa analysoimalla vastattiin tutkimuskysymyksiin.
Tulosten pohjalta jakamistalouden ratkaisut mahdollistavat näitä hyödyntäville tahoille kilpailuedun saavuttamisen seuraavilla tavoilla: ratkaisujen avulla yksityiset tahot voivat luoda kilpailijoita enemmän taloudellista arvoa, luoda omasta toiminnastaan kilpailijoita kestävämmän, luoda kilpailijoita parempaa asiakasarvoa ja kehittää liiketoimintaansa kilpailijoiden edelle strategisten kyvykkyyksien avulla.
Competitive advantage in different markets and business models consists of different factors, which is why it is important to understand these factors with sharing economy solutions. In addition, the formation of customer value and the identification of the factors affecting it are important for the formation of a competitive advantage. The purpose of this work is to determine the forms of competitive advantage earned by utilizing sharing economy solutions and to study the factors leading to their formation. The aim of the work is to get acquainted with these factors, especially with the importance of customer value and the factors influencing it in sharing economy solutions.
This work was done as a literature review, which was used to systematically delimit the research material. By analyzing this material, the above research questions were answered.
Based on the results, sharing economy solutions enable those who utilize these to gain a competitive advantage in four different ways. With these solutions, private parties can create more economic value than their competitors, they can create more sustainable operations than their competitors, they can create better customer value than their competitors, and they can develop their business ahead of their competitors with the help of strategic capabilities.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8639]