Poetics of the End : Time, Space and Vision in Contemporary Apocalyptic Narratives
Mäntyniemi, Mikko (2022)
Mäntyniemi, Mikko
Tampere University
2022
Kirjallisuustieteen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-01-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2232-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2232-8
Tiivistelmä
Tämä tutkimus analysoi erilaisia tekstuaalisia keinoja nykyajan apokalyptisissä kertomuksissa. Keskeiset tutkimuskysymykset ovat: kuinka maailmanloppu kuvataan apokalyptisissä kertomuksissa? Minkälaisia muotoja ja piirteitä voidaan havaita apokalyptisessä tilassa? Minkälaisen kuvan maailmasta apokalyptiset kertomukset rakentavat teoksen lukijalle? Vastatakseni näihin kysymyksiin tutkin kolmea pääkohdeteosta: James Van Peltin Summer of the Apocalypse (2006), Claire Vaye Watkinsin Gold Fame Citrus (2015) sekä Emily St. John Mandelin Station Eleven (2014). Nämä kaikki teokset korostavat jotain keskeistä osaa apokalyptisistä kertomuksista ja tuovat joitakin tekstuaalisia piirteitä esiin selkeämmin kuin monet muut maailmanlopun kertomukset. Näiden pääteosten lisäksi tarkastelen myös apokalyptisen kirjallisuuden pitkää perinnettä englanninkielisessä kirjallisuudessa ja analysoin tämän perinteen tunnetuimpia teoksia. Tutkimus hyödyntää eri kirjallisuudentutkimuksen teoriakehyksiä analysoidessaan apokalyptisten kertomusten eri osa-alueita: ajallisuuden tutkimuksessa hyödynnän ensisijaisesti kertomusteoriaa, tilallisuuden ja maailman tutkimuksessa käytän kaupunki- ja tilatutkimuksen teorioita sekä analysoidessani näyn eri puolia maailmalopun kertomuksissa käytän puolestaan aikaisempaa apokalyptisten kertomusten tutkimusta.
Tutkimus on jaettu kolmeen analyysiosioon, joista jokainen keskittyy yhteen keskeisistä kohdeteoksista: ajallisuus Summer of the Apocalypse -teoksessa, tilallisuus Gold Fame Citrus -teoksessa ja näyt Station Eleven -teoksessa. Johdanto-osio keskittyy määrittelemään apokalypsin käsitteen sekä tarkastelemaan apokalyptisen kirjallisuuden tradition historiallista kehitystä. Ensimmäinen analyysiosio tarkastelee ajallisia rakenteita apokalyptisissä kertomuksissa. Ensimmäinen osio myös analysoi apokalyptistä ajallisuutta Gilles Deleuzin (2006 [1993]) laskoksen käsitteen kautta ja esittää, että laskosta voidaan käyttää käsitteenä, joka selittää erilaiset ajalliset rakenteet apokalyptisissä kertomuksissa. Tutkimuksen toinen osio tutkii apokalyptisten kertomusten maailmoja ja tilallisia piirteitä, ja analysoi näitä tilallisuuksia laskostettuina tiloina. Kolmas analyysiosio käsittelee eri näkyjä ja mielikuvia maailmasta sekä henkilöhahmoja, jotka toimivat todistajina apokalyptisessä maailmassa.
Tutkimus osoittaa, että apokalyptisiä kertomuksia ei voida jakaa ajallisten tai tilallisten piirteiden perusteella alagenreihin, kuten jälkiapokalyptiset kertomukset, vaan kaikki maailmanlopun kertomukset noudattavat nimenomaan apokalypsin ajallista logiikkaa. Emme myöskään pysty määrittämään selkeää hetkeä, jolloin apokalypsi tapahtuu missään kertomuksessa. Siksi onkin hyödyllisempää lähestyä apokalypsiä prosessina tai tapahtumana, joka on jo tapahtunut ja samaan aikaan on vielä tapahtumatta. Apokalyptiset kertomukset myös rakentavat monimutkaisia ajallisia ja tilallisia rakenteita, joita ei voida palauttaa lineaariseen menneisyys- nykyisyys-tulevaisuus-jatkumoksi maailmasta. Mikäli apokalypsiä lähestytään jatkuvana tapahtumana, se tarjoaa uusia tuloksia eri kirjallisuustraditioissa (menneisyyden ja tulevaisuuden laskostuminen ja katastrofia edeltäneen maailman liuentuminen) tarkasteltaessa ajallisia, tilallisia ja näkyjen muotoja maailmanlopun kertomuksissa. Nämä muodot puolestaan tuovat esiin apokalyptisten kertomusten sisäisen logiikan ja retorisen voiman sekä sen, kuinka ne voivat edelleen vaikuttaa niin vahvasti nyky-yhteiskunnassa.
Tutkimus on jaettu kolmeen analyysiosioon, joista jokainen keskittyy yhteen keskeisistä kohdeteoksista: ajallisuus Summer of the Apocalypse -teoksessa, tilallisuus Gold Fame Citrus -teoksessa ja näyt Station Eleven -teoksessa. Johdanto-osio keskittyy määrittelemään apokalypsin käsitteen sekä tarkastelemaan apokalyptisen kirjallisuuden tradition historiallista kehitystä. Ensimmäinen analyysiosio tarkastelee ajallisia rakenteita apokalyptisissä kertomuksissa. Ensimmäinen osio myös analysoi apokalyptistä ajallisuutta Gilles Deleuzin (2006 [1993]) laskoksen käsitteen kautta ja esittää, että laskosta voidaan käyttää käsitteenä, joka selittää erilaiset ajalliset rakenteet apokalyptisissä kertomuksissa. Tutkimuksen toinen osio tutkii apokalyptisten kertomusten maailmoja ja tilallisia piirteitä, ja analysoi näitä tilallisuuksia laskostettuina tiloina. Kolmas analyysiosio käsittelee eri näkyjä ja mielikuvia maailmasta sekä henkilöhahmoja, jotka toimivat todistajina apokalyptisessä maailmassa.
Tutkimus osoittaa, että apokalyptisiä kertomuksia ei voida jakaa ajallisten tai tilallisten piirteiden perusteella alagenreihin, kuten jälkiapokalyptiset kertomukset, vaan kaikki maailmanlopun kertomukset noudattavat nimenomaan apokalypsin ajallista logiikkaa. Emme myöskään pysty määrittämään selkeää hetkeä, jolloin apokalypsi tapahtuu missään kertomuksessa. Siksi onkin hyödyllisempää lähestyä apokalypsiä prosessina tai tapahtumana, joka on jo tapahtunut ja samaan aikaan on vielä tapahtumatta. Apokalyptiset kertomukset myös rakentavat monimutkaisia ajallisia ja tilallisia rakenteita, joita ei voida palauttaa lineaariseen menneisyys- nykyisyys-tulevaisuus-jatkumoksi maailmasta. Mikäli apokalypsiä lähestytään jatkuvana tapahtumana, se tarjoaa uusia tuloksia eri kirjallisuustraditioissa (menneisyyden ja tulevaisuuden laskostuminen ja katastrofia edeltäneen maailman liuentuminen) tarkasteltaessa ajallisia, tilallisia ja näkyjen muotoja maailmanlopun kertomuksissa. Nämä muodot puolestaan tuovat esiin apokalyptisten kertomusten sisäisen logiikan ja retorisen voiman sekä sen, kuinka ne voivat edelleen vaikuttaa niin vahvasti nyky-yhteiskunnassa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4902]