"Ehkä se on joku tapa saada asiat toimii paremmin tai haluamallaan tavalla" : Luokanopettajien ajatuksia palkintakeinoista sekä niiden yhteyksistä motivaatioon ja työrauhaan
Ahola, Salla; Alamylläri, Elina (2021)
Ahola, Salla
Alamylläri, Elina
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111308805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111308805
Tiivistelmä
Inkluusion myötä yleisopetuksen luokat voivat olla hyvinkin heterogeenisiä. Sen vuoksi luokanopettajat ovat joutuneet ottamaan käyttöön uusia luokanhallintakeinoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutustua yhteen luokanhallintamenetelmään eli luokanopettajien käyttämiin palkintakeinoihin sekä niiden vaikutukseen oppilaiden motivaatioon ja luokan työrauhaan. Motivaatio vaikuttaa suuresti palkintakeinojen toimivuuteen. Myös sillä, onko motivaatio sisäistä vai ulkoista, on merkitystä käytettävyyden kannalta. Työrauha on yksi teema, jota palkintakeinojen avulla voidaan harjoitella.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin haastattelemalla neljää kokenutta luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin Zoomissa ja ne taltioitiin litterointia varten. Tämän jälkeen aineisto teemoiteltiin esiin nousseiden teemojen mukaisesti.
Tutkimustulokset jaoteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti kahteen osaan. Tärkeimpänä palkitsemiskeinona opettajat näkevät vuorovaikutuksessa annettavat palkkiot. Näitä voivat olla esimerkiksi hymyt ja kannustavat kommentit. Toinen suuresti esiin noussut teema on palkkiojärjestelmät, jossa luokka tai yksittäinen oppilas kerää onnistumisillaan esimerkiksi tarroja tai helmiä. Kun tarroja tai helmiä on tarpeeksi, oppilas tai luokka saa jonkin isomman palkkion, kuten elokuvatunnin tai ylimääräisen välitunnin. Palkintakeinot nähdään epäonnistuneen, mikäli toiminta, jota sillä kerralla harjoiteltiin, ei ole siirtynyt normaaliin arkeen palkitsemisen loputtua. Vaikka opettajan ajatus uudesta palkitsemisjärjestelmästä olisi hieno, se ei välttämättä toimi jokaisen luokan tai ryhmän kanssa. Tämän vuoksi opettajan täytyy olla valppaana ja tarkkailla tilannetta, jotta hän voi tarvittaessa muokata järjestelmää tai jopa poistaa sen kokonaan käytöstä.
Työrauhan ylläpitämiseen opettajat eivät haluaisi normaalitilanteessa käyttää palkintakeinoja. Työrauhan häiriintyessä he kuitenkin joutuvat palauttamaan sen esimerkiksi ulkoisten palkkioiden avulla. Palkkiojärjestelmiä käytetään myös oppilaiden motivointiin jotain heidän mielestään vaikeaa tai tylsää asiaa tehtäessä. Tavoitteena opettajilla on kuitenkin saada toiminta siirrettyä ulkoisten palkkioiden avulla sisäisen motivaation puolelle.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin haastattelemalla neljää kokenutta luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin Zoomissa ja ne taltioitiin litterointia varten. Tämän jälkeen aineisto teemoiteltiin esiin nousseiden teemojen mukaisesti.
Tutkimustulokset jaoteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti kahteen osaan. Tärkeimpänä palkitsemiskeinona opettajat näkevät vuorovaikutuksessa annettavat palkkiot. Näitä voivat olla esimerkiksi hymyt ja kannustavat kommentit. Toinen suuresti esiin noussut teema on palkkiojärjestelmät, jossa luokka tai yksittäinen oppilas kerää onnistumisillaan esimerkiksi tarroja tai helmiä. Kun tarroja tai helmiä on tarpeeksi, oppilas tai luokka saa jonkin isomman palkkion, kuten elokuvatunnin tai ylimääräisen välitunnin. Palkintakeinot nähdään epäonnistuneen, mikäli toiminta, jota sillä kerralla harjoiteltiin, ei ole siirtynyt normaaliin arkeen palkitsemisen loputtua. Vaikka opettajan ajatus uudesta palkitsemisjärjestelmästä olisi hieno, se ei välttämättä toimi jokaisen luokan tai ryhmän kanssa. Tämän vuoksi opettajan täytyy olla valppaana ja tarkkailla tilannetta, jotta hän voi tarvittaessa muokata järjestelmää tai jopa poistaa sen kokonaan käytöstä.
Työrauhan ylläpitämiseen opettajat eivät haluaisi normaalitilanteessa käyttää palkintakeinoja. Työrauhan häiriintyessä he kuitenkin joutuvat palauttamaan sen esimerkiksi ulkoisten palkkioiden avulla. Palkkiojärjestelmiä käytetään myös oppilaiden motivointiin jotain heidän mielestään vaikeaa tai tylsää asiaa tehtäessä. Tavoitteena opettajilla on kuitenkin saada toiminta siirrettyä ulkoisten palkkioiden avulla sisäisen motivaation puolelle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8933]