”Positiivisuus on päätös!”: Terapeuttinen valta positiivista pedagogiikkaa käsittelevässä suomenkielisessä tietokirjallisuudessa
Rantanen, Jani (2021)
Rantanen, Jani
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111308800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111308800
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten terapeuttista valtaa tuotetaan positiivista pedagogiikkaa käsittelevässä suomenkielisessä tietokirjallisuudessa. Positiivinen pedagogiikka on hyvinvoinnin ja onnellisuuden edistämiseen sitoutunut kasvatusfilosofia, joka ammentaa ennen kaikkea positiivisesta psykologiasta. Positiivista psykologiaa on kritisoitu runsaasti ja sen on nähty tuottavan terapeuttista valtaa, jossa yksilöä houkutellaan muokkaamaan persoonallisuuttaan ja minuuttaan psykologisen ja psykiatrisen asiantuntijatiedon ja sen tuottamien käytäntöjen avulla. Terapeuttista valtaa ja siihen läheisesti liittyvää terapeuttista kulttuuria on tutkittu monesta näkökulmasta, mutta tutkimus suomalaisessa kasvatuksen ja koulutuksen kontekstissa on ollut toistaiseksi melko niukkaa.
Tutkimuksen aineisto koostui kolmesta suomenkielisestä positiivista pedagogiikkaa käsittelevästä tietokirjasta. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui diskurssianalyysi, johon tutkimuksessa liittyy käsitys diskurssien valtasuhteita tuottavista käytännön vaikutuksista. Lähestymistapa mahdollistaa myös piiloisten valtasuhteiden analysoinnin ja itsestäänselvyyksien kyseenalaistamisen.
Analyysin tuloksena aineistosta erottui kolme terapeuttista valtaa tuottavaa diskurssia. Vastuuttamisen diskurssissa hyvinvointi ja onnellisuus vastuutetaan autonomisen yksilön harteille, jolloin menestyminen elämässä on ainoastaan itsestä kiinni. Tämän prosessin tukena on alistamisen diskurssi, jossa tavoitteena on tuottaa itseään jatkuvasti tarkkaileva ja säätelevä yksilö, joka kykenee ottamaan mielensä haltuun. Vallan laajenemisen diskurssiin puolestaan liittyy pyrkimys terapeuttisen vallan jatkuvaan laajenemiseen sekä uusien sosiaalisten prosessien sisällyttäminen itseensä erityisesti perheiden kautta.
Positiivisen pedagogiikan kasvatustavoitteena voidaan tämän tutkimuksen perusteella pitää itsevastuullista, onnellista, hyvinvoivaa ja positiivista yksilöä, joka on murtautunut ulos yhteiskunnallisista, historiallisista ja poliittisista kahleista. Positiivisuus on päätös, joka yksilön on tehtävä tullakseen autenttisesti hyvinvoivaksi kansalaiseksi. Valta on tuottavaa, sillä se synnyttää jatkuvasti liikettä ja käytäntöjä osana sosiaalista vuorovaikutusta. Tutkimukseni vahvistaa terapeuttisen vallan tutkimuskenttää ja samalla osoittaa, että positiivisen pedagogiikan kriittistä tutkimusta on lisättävä.
Tutkimuksen aineisto koostui kolmesta suomenkielisestä positiivista pedagogiikkaa käsittelevästä tietokirjasta. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui diskurssianalyysi, johon tutkimuksessa liittyy käsitys diskurssien valtasuhteita tuottavista käytännön vaikutuksista. Lähestymistapa mahdollistaa myös piiloisten valtasuhteiden analysoinnin ja itsestäänselvyyksien kyseenalaistamisen.
Analyysin tuloksena aineistosta erottui kolme terapeuttista valtaa tuottavaa diskurssia. Vastuuttamisen diskurssissa hyvinvointi ja onnellisuus vastuutetaan autonomisen yksilön harteille, jolloin menestyminen elämässä on ainoastaan itsestä kiinni. Tämän prosessin tukena on alistamisen diskurssi, jossa tavoitteena on tuottaa itseään jatkuvasti tarkkaileva ja säätelevä yksilö, joka kykenee ottamaan mielensä haltuun. Vallan laajenemisen diskurssiin puolestaan liittyy pyrkimys terapeuttisen vallan jatkuvaan laajenemiseen sekä uusien sosiaalisten prosessien sisällyttäminen itseensä erityisesti perheiden kautta.
Positiivisen pedagogiikan kasvatustavoitteena voidaan tämän tutkimuksen perusteella pitää itsevastuullista, onnellista, hyvinvoivaa ja positiivista yksilöä, joka on murtautunut ulos yhteiskunnallisista, historiallisista ja poliittisista kahleista. Positiivisuus on päätös, joka yksilön on tehtävä tullakseen autenttisesti hyvinvoivaksi kansalaiseksi. Valta on tuottavaa, sillä se synnyttää jatkuvasti liikettä ja käytäntöjä osana sosiaalista vuorovaikutusta. Tutkimukseni vahvistaa terapeuttisen vallan tutkimuskenttää ja samalla osoittaa, että positiivisen pedagogiikan kriittistä tutkimusta on lisättävä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7051]