Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lukivalmiuksia vahvistava interventio tukemassa esiopetusikäisten tehtäväorientaatiota ja kiinnostusta lukivalmiuksien harjoitteluun

Ortila, Narda (2021)

 
Avaa tiedosto
OrtilaNarda.pdf (498.6Kt)
Lataukset: 



Ortila, Narda
2021

Psykologian maisteriohjelma - Master's Programme in Psychology
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-08
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111258646
Tiivistelmä
Noin joka kymmenes lapsi kohtaa vaikeuksia lukemaan oppimisessa. Lukemaan oppimista edeltävät ja ennakoivat kielelliset lukivalmiudet, kuten kirjaintuntemus, fonologiset taidot ja nopea nimeäminen. Myös lukumotivaatiota ennakoivilla motivationaalisilla lukivalmiuksilla on tutkimuksissa havaittu olevan merkitystä lukemaan oppimiseen. Oppimistilanteessa heräävä kiinnostus kytkeytyy oppijan positiivisiin tuntemuksiin ja keskittyneisyyteen. Sisäistyessään kiinnostus yhdistyy lisäksi ponnisteluun ja vaivannäköön, joita voisi kuvata myös motivaatiotermillä tehtäväorientaatio.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukivalmiuksia tukevan intervention vaikuttavuutta motivationaalisiin lukivalmiuksiin. Motivationaalisia lukivalmiuksia olivat kiinnostus kirjaimia ja äänteillä leikittelyä kohtaan sekä tehtäväorientaatio, joiden ajatellaan edistävän lukemaan oppimista. Tutkimuksessa tarkastellaan myös motivationaalisten lukivalmiuksien kehityksen yhteyttä kielellisten lukivalmiuksien eli fonologisten taitojen ja kirjaintuntemuksen kehitykseen.

Tutkimukseen osallistui 147 Tampereen alueen esikoululaista, joista 92 valikoitui LUKIVA- lukivalmiusseulan pohjalta lukivalmiuksia tukevaan ESKO-siili-interventioon. Tutkimuksessa käytettiin odottavan vertailuryhmän asetelmaa, joten interventioryhmiä järjestettiin alku- ja loppukeväästä. ESKO-siili- menetelmä kehitettiin neuropsykologin ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien yhteistyönä ja ryhmiä ohjasivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat. Interventioryhmäläisten lisäksi tutkimukseen osallistui 55 esikoululaista, joiden kielelliset lukivalmiudet olivat kehittyneet tavanomaisesti. Lasten lukivalmiuksien kehitystä seurattiin esikoulukevään aikana keräämällä tietoa heidän kielellisistä lukivalmiuksistaan LUKIVA-kirjaintuntemuksen ja Sanat Paloiksi -fonologisten taitojen tehtävillä. Motivationaalisia lukivalmiuksia arvioivat lasten varhaiskasvatuksen opettajat vastaamalla kysymyksiin lapsen tehtäväorientaatiosta sekä kiinnostuksesta kirjaimiin ja äänteillä leikittelyyn.

Tutkimuksessa todettiin kielellisiltä lukivalmiuksiltaan heikompien esikoululaisten eroavan selvästi myös motivationaalisilta lukivalmiuksiltaan tavanomaisesti kehittyneistä ikätovereistaan. ESKO-siili-ryhmäläisten kiinnostus kirjaimia ja äänteillä leikittelyä kohtaan lisääntyi interventioryhmään osallistumisen aikana, ja esiopetuskevään aikana lisääntynyt kiinnostus oli yhteydessä parempaan fonologisten taitojen kehitykseen. Myös kiinnostuksen ja tehtäväorientaation kehitys olivat positiivisessa yhteydessä, minkä lisäksi interventioryhmäläisistä lähtötasoltaan heikoimpien huomattiin kehittyneen eniten kaikkien lukivalmiuksien osalta esiopetuskeväänä. Lukivalmiuksiltaan tavanomaista heikommat esikoululaiset hyötyvät lukivalmiuksia tukevasta ESKO-siili-interventiosta, mutta myös tätä aiemmille tukitoimille vaikuttaisi tutkimustulosten perusteella olevan tarvetta, mikäli lasten välisiä lukivalmiuksien eroja halutaan ehkäistä ennalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40597]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste