"En ole se mitä minulle tapahtui, olen se mitä valitsen olevani" : Integroitu kirjallisuuskatsaus lapsuuden traumaattisista kokemuksista selviytymisestä
Alakoski, Veera (2021)
Alakoski, Veera
2021
Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111228586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111228586
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan millaiset tekijät tukevat yksilöä lapsuuden traumaattisista kokemuksista selviytymisessä. Olen erityisen kiinnostunut siitä, miksi ihmiset kokevat samanlaiset traumaattiset tapahtumat hyvin eri tavoin. Jopa samassa perheessä eläneillä lapsilla saattaa olla lapsuudessa tapahtuneista asioista hyvin erilaiset kokemukset.
Tutkielman tarkoituksena on tuoda esiin sitä, millaisia yksilöllisiä ja ulkoisia taustatekijöitä löytyy lapsuuden traumaattisista kokemuksista selviytymisen taustalta. Miksi toiset valitsevat elämän, jossa mahdollisesti rikollisuus, päihteet, väkivalta ja muut haitalliset tekijät näyttelevät suurta osaa, kun taas toiset samankaltaisissa olosuhteissa kasvaneet pystyvät elämään suhteellisen tasapainoista elämää. Näkemys elämässä selviytymisestä on hyvin yksilöllinen. Tässä tutkielmassa tarkastelen yksilön selviytymistä niin sanotun tavallisen elämän näkökulmasta, johon katsotaan yleisesti liittyvän hyvin arkisia asioita.
Tutkielmani on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, ja toteutan sen käyttäen integroidun kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Keräämäni aineiston analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkielmani aineisto koostuu 20 tutkimuksesta. Tutkielmani tavoitteena on ollut lisätä tietoa aiheeseen liittyen, joten olen valinnut aineistoon suomalaisia sekä kansainvälisiä tutkimuksia. Tutkimukset käsittelevät laajasti erilaisia lapsuuden traumaattisia kokemuksia, eri ikäisten ihmisten näkökulmasta.
Tutkielmani aineistosta nousi esiin, että ihmisen selviytymiseen traumaattisista lapsuuden kokemuksista vaikuttavat osaltaan yksilölliset tekijät, ja myös yksilöstä itsestään riippumattomat ulkoiset tekijät. Yksilön tapaan reagoida eteen tuleviin haasteisiin vaikuttavat hänen yksilölliset ominaisuutensa, yhdessä ympäristötekijöiden kanssa. Jo aivan syntymästä lähtien lapsi rakentaa omaa minäkuvaansa vuorovaikutuksessa ympärillä olevien ihmisten kanssa ja alkaa luoda oman elämänsä selviytymiskeinoja. Matkalla kohti aikuisuutta merkittävää turvaa tuovat ystävät, läheiset, koulu ja muut elämästä löytyvät yhteisöt. Itselle tapahtuneiden asioiden hyväksyminen, omien tunteiden kohtaaminen, positiivinen asenne ja periksiantamattomuus osoittautuivat selviytymistä tukeviksi luonteenpiirteiksi. This master’s thesis examines what kinds of factors support individuals in surviving traumatic childhood experiences. I am particularly interested in why people experience similar traumatic experiences in so different ways. Even children who have lived in the same family may have experienced the same events quite differently.
The thesis aims to highlight what kinds of individual and external background factors lie behind surviving traumatic childhood experiences. Why do some choose a life of crime, intoxicants, violence, and other harmful features, while others brought up in similar circumstances are later able to lead a relatively balanced life? The views on surviving in life vary greatly between individual people. This thesis examines the survival of the individual from the perspective of a so-called normal life, which is commonly considered to contain routines and very commonplace things.
My thesis is a descriptive literature review, which I have carried out using the method of integrative literature review. I have analysed my data using data-driven content analysis.
The data consists of 20 studies. As my thesis aims to increase the amount of information on the topic, I have selected both Finnish and international studies. These studies have examined a wide range of traumatic childhood experiences from the perspectives of people of different ages.
The data showed that both individual factors and independent external factors affect how a person survives traumatic childhood experiences. A person’s manners of reacting to challenges they face are affected by their personal features along with environmental factors. In interaction with the surrounding people, a child begins to construct their self-image and build the coping mechanisms for their life already at birth. Growing up towards adulthood, a child finds significant security from friends, loved ones, school, and other communities present in their life. Accepting what has happened, facing one’s feelings, having a positive attitude, and perseverance were shown to be features which support survival.
Tutkielman tarkoituksena on tuoda esiin sitä, millaisia yksilöllisiä ja ulkoisia taustatekijöitä löytyy lapsuuden traumaattisista kokemuksista selviytymisen taustalta. Miksi toiset valitsevat elämän, jossa mahdollisesti rikollisuus, päihteet, väkivalta ja muut haitalliset tekijät näyttelevät suurta osaa, kun taas toiset samankaltaisissa olosuhteissa kasvaneet pystyvät elämään suhteellisen tasapainoista elämää. Näkemys elämässä selviytymisestä on hyvin yksilöllinen. Tässä tutkielmassa tarkastelen yksilön selviytymistä niin sanotun tavallisen elämän näkökulmasta, johon katsotaan yleisesti liittyvän hyvin arkisia asioita.
Tutkielmani on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, ja toteutan sen käyttäen integroidun kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Keräämäni aineiston analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkielmani aineisto koostuu 20 tutkimuksesta. Tutkielmani tavoitteena on ollut lisätä tietoa aiheeseen liittyen, joten olen valinnut aineistoon suomalaisia sekä kansainvälisiä tutkimuksia. Tutkimukset käsittelevät laajasti erilaisia lapsuuden traumaattisia kokemuksia, eri ikäisten ihmisten näkökulmasta.
Tutkielmani aineistosta nousi esiin, että ihmisen selviytymiseen traumaattisista lapsuuden kokemuksista vaikuttavat osaltaan yksilölliset tekijät, ja myös yksilöstä itsestään riippumattomat ulkoiset tekijät. Yksilön tapaan reagoida eteen tuleviin haasteisiin vaikuttavat hänen yksilölliset ominaisuutensa, yhdessä ympäristötekijöiden kanssa. Jo aivan syntymästä lähtien lapsi rakentaa omaa minäkuvaansa vuorovaikutuksessa ympärillä olevien ihmisten kanssa ja alkaa luoda oman elämänsä selviytymiskeinoja. Matkalla kohti aikuisuutta merkittävää turvaa tuovat ystävät, läheiset, koulu ja muut elämästä löytyvät yhteisöt. Itselle tapahtuneiden asioiden hyväksyminen, omien tunteiden kohtaaminen, positiivinen asenne ja periksiantamattomuus osoittautuivat selviytymistä tukeviksi luonteenpiirteiksi.
The thesis aims to highlight what kinds of individual and external background factors lie behind surviving traumatic childhood experiences. Why do some choose a life of crime, intoxicants, violence, and other harmful features, while others brought up in similar circumstances are later able to lead a relatively balanced life? The views on surviving in life vary greatly between individual people. This thesis examines the survival of the individual from the perspective of a so-called normal life, which is commonly considered to contain routines and very commonplace things.
My thesis is a descriptive literature review, which I have carried out using the method of integrative literature review. I have analysed my data using data-driven content analysis.
The data consists of 20 studies. As my thesis aims to increase the amount of information on the topic, I have selected both Finnish and international studies. These studies have examined a wide range of traumatic childhood experiences from the perspectives of people of different ages.
The data showed that both individual factors and independent external factors affect how a person survives traumatic childhood experiences. A person’s manners of reacting to challenges they face are affected by their personal features along with environmental factors. In interaction with the surrounding people, a child begins to construct their self-image and build the coping mechanisms for their life already at birth. Growing up towards adulthood, a child finds significant security from friends, loved ones, school, and other communities present in their life. Accepting what has happened, facing one’s feelings, having a positive attitude, and perseverance were shown to be features which support survival.