Immersive Persuasiveness: Investigating media effects of 360-degree immersive journalism
Bujić, Mila (2021)
Bujić, Mila
Tampere University
2021
Ihmiset ja teknologia -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Humans and Technologies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2221-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2221-2
Tiivistelmä
Immersiiviset teknologiat, kuten virtuaalitodellisuus (engl. virtual reality - VR), ovat saaneet aikaan uuden aallon suostuttelevan median sisältöä, jonka tarkoituksena on lisätä perinteisen median vaikutuksia käyttämällä uutta, kiehtovampaa kokemusten ulottuvuutta teknologisen modaliteetin välityksellä. Tällaisten mediamuotojen ylistetyt mahdollisuudet ovat johtaneet yleisen mielipiteen polarisaatioon. Mediamuotojen kannattajat usein liioittelevat mahdollisia hyötyjä ja maailmanlaajuisia prososiaalisia vaikutuksia, kun taas kriitikot väheksyvät vaikutuksia luonnehtien lisätyn immersiivisyyden olevan sattumaa, jolla on hyvin vähän todellisia vaikutuksia tai korostavat sen vaaroja propaganda-aseena.
Tämä väitöskirja pyrkii vastaamaan kysymykseen, millaisia affektiivisia, kognitiivisia, asenteellisia, ja käytöksellisiä mediavaikutuksia on suostuttelevalla medialla, sisällön esitystavasta riippuen? Väitöskirja tutkii immersiivisen journalismin vaikutuksia, immersiivisen suostuttelevan median orastavassa kentässä ja hyödyntää suostuttelevan ja immersiisivisen median, psykologian ja mediavaikutusten monitieteistä tutkimusta ja teoriaa. . Väitöskirjan löydökset ja havainnot perustuvat immersiivisen journalismin kirjallisuuskatsaukseen ja joukkoon empiirisiä tutkimuksia. Empiirinen työ koostuu kokeellisesta tutkimuksesta (N = 89) jossa verrattiin mediavaikutuksia kolmella eri modaliteetilla: matala (artikkeli), keskitaso (2D-360) ja korkea immersiivisyys (VR-360).
Käytetyt tutkimusmenetelmät tmahdollistavat perinteisemmän kirjoitetun artikkelin vastakohtaistamista ja vertailua 360 asteen videoon, joka esitetään joko 2Dnäytöllä tai mobiilvirtuaalitodellisuudessa. 360 asteen video valikoitui vertailukohteeksi tähän työhön, sillä kyseinen muoto on vielä toistaiseksi julkisesti kaikkein saavutettavin, toisin kuin täysin immersiivinen virtuaalitodellisuus.
Tutkimuksen tulokset ja implikaatiot auttavat ensisijaisesti ymmärtämään immersiivisen journalismin mediavaikutuksen affektin, kognition, asenteen ja käyttäytymisen kategorioita. Julkaisu I esittelee yleiskatsauksen aiemmista tutkimuksista ja kartoittaa pääasiassa immersiivisen journalismin empiirisessä tutkimuksessa havaitut suuntaukset ja kiinnostuksen kohteet. Immersiivisten teknologioiden mahdollisesti ylistetyin lupaus on kyky herättää prososiaalisia asenteita, ja tätä tarkastellaan julkaisussa II, joka tarkastelee immersiivisten teknologioiden vaikutuksia ihmisoikeusasenteisiin. Immersiivisen journalismin, ja immersion ylipäätään, ensisijainen odotettu vaikutus nähdään subjektiivisella, affektiivisella tasolla, jota edelleen kritisoidaan ei-rationaaliseen itseen vetoamisesta. Näin ollen julkaisu III käyttää emotionaalisten tilojen mittareita ennen ja jälkeen koetta, sekä sisällön muistitestiä, ja tutkii näiden kahden suhdetta. Lopulta mediavaikutuksilla ei ole juurikaan merkitystä, jos mediaa ei tehdä tunnetuksi ja kuluteta. Julkaisu IV pyrkiikin tutkimaan käyttäjien aikomuksia jatkaa median kulutusta eri modaliteettien välityksellä. Lopuksi tämän tiivistelmän alkuperäisenä kontribuutiona modaalisuusvaikutuksia käsitellään laajemmassa mediavaikutusten yhteydessä. Kaiken kaikkiaan tämä väitöskirja esittää yhden ensimmäisistä laajamittaisista tutkimuksista, jotka tutkivat modaliteettien ja teknologisen immersion vaikutuksia immersiivisen journalismin mediavaikutuksiin osana suostuttelevan median kenttää.
Tämä väitöskirja pyrkii vastaamaan kysymykseen, millaisia affektiivisia, kognitiivisia, asenteellisia, ja käytöksellisiä mediavaikutuksia on suostuttelevalla medialla, sisällön esitystavasta riippuen? Väitöskirja tutkii immersiivisen journalismin vaikutuksia, immersiivisen suostuttelevan median orastavassa kentässä ja hyödyntää suostuttelevan ja immersiisivisen median, psykologian ja mediavaikutusten monitieteistä tutkimusta ja teoriaa. . Väitöskirjan löydökset ja havainnot perustuvat immersiivisen journalismin kirjallisuuskatsaukseen ja joukkoon empiirisiä tutkimuksia. Empiirinen työ koostuu kokeellisesta tutkimuksesta (N = 89) jossa verrattiin mediavaikutuksia kolmella eri modaliteetilla: matala (artikkeli), keskitaso (2D-360) ja korkea immersiivisyys (VR-360).
Käytetyt tutkimusmenetelmät tmahdollistavat perinteisemmän kirjoitetun artikkelin vastakohtaistamista ja vertailua 360 asteen videoon, joka esitetään joko 2Dnäytöllä tai mobiilvirtuaalitodellisuudessa. 360 asteen video valikoitui vertailukohteeksi tähän työhön, sillä kyseinen muoto on vielä toistaiseksi julkisesti kaikkein saavutettavin, toisin kuin täysin immersiivinen virtuaalitodellisuus.
Tutkimuksen tulokset ja implikaatiot auttavat ensisijaisesti ymmärtämään immersiivisen journalismin mediavaikutuksen affektin, kognition, asenteen ja käyttäytymisen kategorioita. Julkaisu I esittelee yleiskatsauksen aiemmista tutkimuksista ja kartoittaa pääasiassa immersiivisen journalismin empiirisessä tutkimuksessa havaitut suuntaukset ja kiinnostuksen kohteet. Immersiivisten teknologioiden mahdollisesti ylistetyin lupaus on kyky herättää prososiaalisia asenteita, ja tätä tarkastellaan julkaisussa II, joka tarkastelee immersiivisten teknologioiden vaikutuksia ihmisoikeusasenteisiin. Immersiivisen journalismin, ja immersion ylipäätään, ensisijainen odotettu vaikutus nähdään subjektiivisella, affektiivisella tasolla, jota edelleen kritisoidaan ei-rationaaliseen itseen vetoamisesta. Näin ollen julkaisu III käyttää emotionaalisten tilojen mittareita ennen ja jälkeen koetta, sekä sisällön muistitestiä, ja tutkii näiden kahden suhdetta. Lopulta mediavaikutuksilla ei ole juurikaan merkitystä, jos mediaa ei tehdä tunnetuksi ja kuluteta. Julkaisu IV pyrkiikin tutkimaan käyttäjien aikomuksia jatkaa median kulutusta eri modaliteettien välityksellä. Lopuksi tämän tiivistelmän alkuperäisenä kontribuutiona modaalisuusvaikutuksia käsitellään laajemmassa mediavaikutusten yhteydessä. Kaiken kaikkiaan tämä väitöskirja esittää yhden ensimmäisistä laajamittaisista tutkimuksista, jotka tutkivat modaliteettien ja teknologisen immersion vaikutuksia immersiivisen journalismin mediavaikutuksiin osana suostuttelevan median kenttää.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4902]