Ohjelmoitavan LED-kuorman toimivuuden verifikointi LED-liitäntälaite testauksessa
Kylväjä, Juho (2021)
Kylväjä, Juho
2021
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-11-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111198538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111198538
Tiivistelmä
LED-liitäntälaitteiden massatestauksessa käytetään elektronisia kuormia. Elektroniset kuormat soveltuvat tähän tarkoitukseen hyvin johtuen niiden ohjelmoitavista parametreista. Ohjelmoitavia kuorman parametreja voidaan säätää nopeasti skriptien avulla LED-liitäntälaitteelle sopiviksi ja useampia testejä voidaan tehdä käyttäen samaa kytkentää. Tuotekehityksessä puolestaan käytetään fyysisiä LED-kuormia, jolloin mahdollinen valon värinä ja valon laatu voidaan varmentaa. Elektronisten kuormien käytössä tulee välillä tilanteita, jolloin ehjä LED-liitäntälaite ei mene läpi elektronisella kuormalla suoritetuista testeistä.
Tässä työssä selvitettiin, mikä aiheuttaa elektronisella kuormalla testien epäonnistumisen. Tätä lähdettiin selvittämään vertailemalla mittaus signaalien käyttäytymistä kahdella eri laitteella käyttäen elektronista ja fyysistä kuormaa. Suoritetut mittaukset olivat käynnistyshetki, askel ja pyyhkäisy. Näistä mittauksista selvisi, että nopeasti nousevat signaalien reunat aiheuttavat piikkejä elektronisella kuormalla. Mittauksista selvisi tämän lisäksi myös, että elektroninen kuorma simuloi fyysistä kuormaa hyvin.
Tässä työssä selvitettiin, mikä aiheuttaa elektronisella kuormalla testien epäonnistumisen. Tätä lähdettiin selvittämään vertailemalla mittaus signaalien käyttäytymistä kahdella eri laitteella käyttäen elektronista ja fyysistä kuormaa. Suoritetut mittaukset olivat käynnistyshetki, askel ja pyyhkäisy. Näistä mittauksista selvisi, että nopeasti nousevat signaalien reunat aiheuttavat piikkejä elektronisella kuormalla. Mittauksista selvisi tämän lisäksi myös, että elektroninen kuorma simuloi fyysistä kuormaa hyvin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8354]