”Lähtökohta käsityöprosessille on opettajan asenne ja into”: Opettajien kokemuksia kokonaisen käsityöprosessin toteuttamisesta käytännössä
Krouvi, Ida (2021)
Krouvi, Ida
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-11-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111118353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111118353
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin luokanopettajat sekä käsityön aineenopettajat toteuttavat kokonaista käsityötäprosessia Pirkanmaan alueen alakouluissa. Kokonainen käsityöprosessi on käsityönopetuksen keskiössä vuonna 2014 julkaistussa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tämä opetussuunnitelma otettiin käyttöön vuonna 2016, eli käsityötä opettavilla opettajilla on ollut jo muutama vuosi aikaa luoda ja löytää itselleen toimivia malleja kokonaisen käsityöprosessin ohjaamiseen.
Keskityn tutkimuksessa erityisesti opettajien erilaisiin tapoihin toteuttaa prosessin eri vaiheita sekä siihen, mikä vaiheista on heistä hankalin ohjattava ja miksi. Lisäksi tutkin sitä, millaisia haasteita ja edellytyksiä opettajat kokevat heidän kouluissaan olevan kokonaista käsityöprosessia ajatellen. Tutkimukseni on laadullinen fenomenologinen tutkimus, jossa käytin aineistonkeruumenetelmänä sähköistä kyselylomaketta.
Tutkimukseni mukaan opettajat kohtasivat haasteita ideointi- ja suunnitteluvaiheiden ohjaamisessa, koska se oli heille itselleen vieraampaa opettaa. Oppilasryhmien koot johtivat hankaluuksiin kokonaisen käsityöprosessin tekemisvaiheessa. Opettajien kokemat haasteet kouluissa kokonaisen käsityöprosessin toteuttamiselle painottuivat resursseihin liittyviin tekijöihin, kuten materiaalien, avustajien ja ajan puutteeseen. Myös oppilaslähtöisiä tekijöitä sekä henkiseen ilmapiiriin ja opettajien yhteistyöhön liittyviä tekijöitä mainittiin. Kokonaista käsityöprosessia edistävät tekijät painottuivat myös resursseihin liittyviin tekijöihin, kuten toimiviin tiloihin ja ryhmäkokoihin. Esiin tuli myös henkiseen ilmapiiriin ja opettajien väliseen yhteistyöhön liittyviä asioita.
Keskityn tutkimuksessa erityisesti opettajien erilaisiin tapoihin toteuttaa prosessin eri vaiheita sekä siihen, mikä vaiheista on heistä hankalin ohjattava ja miksi. Lisäksi tutkin sitä, millaisia haasteita ja edellytyksiä opettajat kokevat heidän kouluissaan olevan kokonaista käsityöprosessia ajatellen. Tutkimukseni on laadullinen fenomenologinen tutkimus, jossa käytin aineistonkeruumenetelmänä sähköistä kyselylomaketta.
Tutkimukseni mukaan opettajat kohtasivat haasteita ideointi- ja suunnitteluvaiheiden ohjaamisessa, koska se oli heille itselleen vieraampaa opettaa. Oppilasryhmien koot johtivat hankaluuksiin kokonaisen käsityöprosessin tekemisvaiheessa. Opettajien kokemat haasteet kouluissa kokonaisen käsityöprosessin toteuttamiselle painottuivat resursseihin liittyviin tekijöihin, kuten materiaalien, avustajien ja ajan puutteeseen. Myös oppilaslähtöisiä tekijöitä sekä henkiseen ilmapiiriin ja opettajien yhteistyöhön liittyviä tekijöitä mainittiin. Kokonaista käsityöprosessia edistävät tekijät painottuivat myös resursseihin liittyviin tekijöihin, kuten toimiviin tiloihin ja ryhmäkokoihin. Esiin tuli myös henkiseen ilmapiiriin ja opettajien väliseen yhteistyöhön liittyviä asioita.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]