Morphological errors: Similarities between first and second language learner errors
Pitkänen, Oona (2021)
Pitkänen, Oona
2021
Kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-11-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111098296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111098296
Tiivistelmä
Vieraiden kielten oppimista ja lasten äidinkielen kehitystä on tutkittu jo vuosikymmenten ajan, mutta näiden kahden välinen suhde näyttää vielä olevan vähemmän kartoitettu aihealue. Erityisesti virheet ovat olleet monen tutkijan kiinnostuksen kohteena. Oppijoiden tekemien erilaisten kieliopillisten virheiden tutkiminen sekä niiden syntyyn vaikuttavien syiden ymmärtäminen ovat keskeisiä tutkimuskohteita kielitieteessä, sillä ne muun muassa auttavat paremmin ymmärtämään kielen kehityksen monimutkaista prosessia. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee näitä virheitä kielen kehityksessä, painottuen erityisesti morfologisiin virheisiin.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, ovatko englantia vieraana kielenään opiskelevien tekemät morfologiset virheet samankaltaisia kuin virheet, joita äidinkielenään englantia puhuvat lapset tekevät kielenkehityksen alkuvaiheessa. Tämän lisäksi tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, mitä mahdollisia syitä virheiden takana on. Analyysissa keskitytään perustellusti valittuihin morfeemeihin ja tarkastellaan näitä sekä äidinkielisen puhujan että vieraan kielen opiskelijan näkökulmasta.
Taustamateriaalina käytettiin aiempia tutkimuksia lasten kielen kehityksestä, ja tutkimusmateriaalina toimi itse toimittamani tutkimus lukioikäisten englannin opiskelijoiden tekemistä virheistä vapaassa puheessa. Aiempien tutkimusten aineistot käytiin huolellisesti läpi, minkä jälkeen tämän tutkimuksen löydöksiä pystyttiin analysoimaan suhteessa aiempien tutkimusten havaintoihin. Tutkielmaa varten toteutetussa tutkimuksessa materiaali kerättiin osallistumalla lukion englannin puheviestinnän kurssille ja tarkastelemalla oppilaiden kielenkäyttöä mahdollisimman spontaaneissa ryhmäkeskusteluissa sekä etukäteen harjoitelluissa koko luokalle pidettävissä esitelmissä.
Jokseenkin suppeasta materiaalista huolimatta havaitaan, että yhtäläisyyksiä virheiden tekemisessä löytyy paljon huolimatta siitä, onko kyseessä puhujan äidinkieli vai vieras kieli. Myös eroavaisuuksiakin kuitenkin löytyy. Tutkimuksen tuloksien pohjalta vaikuttaa siltä, että erot voivat johtua suomen kielen negatiivisesta siirtovaikutuksesta. Vieraan kielen opiskelijoilla on jo taustatietoa muun muassa toisen kielen kielioppisäännöistä, kun taas puhumaan opettelevat lapset lähtevät täysin eri lähtötilanteesta. Tutkimuksen johtopäätökset ovat suuntaa antavia ja niiden vahvistamiseksi tulisi toimittaa jatkotutkimuksia. Tämän tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittavat, että kielen omaksumisen prosessi on osittain samankaltainen riippumatta aiemmin tunnetuista kielistä tai siitä, ettei aiempaa tuntemusta ole.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, ovatko englantia vieraana kielenään opiskelevien tekemät morfologiset virheet samankaltaisia kuin virheet, joita äidinkielenään englantia puhuvat lapset tekevät kielenkehityksen alkuvaiheessa. Tämän lisäksi tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, mitä mahdollisia syitä virheiden takana on. Analyysissa keskitytään perustellusti valittuihin morfeemeihin ja tarkastellaan näitä sekä äidinkielisen puhujan että vieraan kielen opiskelijan näkökulmasta.
Taustamateriaalina käytettiin aiempia tutkimuksia lasten kielen kehityksestä, ja tutkimusmateriaalina toimi itse toimittamani tutkimus lukioikäisten englannin opiskelijoiden tekemistä virheistä vapaassa puheessa. Aiempien tutkimusten aineistot käytiin huolellisesti läpi, minkä jälkeen tämän tutkimuksen löydöksiä pystyttiin analysoimaan suhteessa aiempien tutkimusten havaintoihin. Tutkielmaa varten toteutetussa tutkimuksessa materiaali kerättiin osallistumalla lukion englannin puheviestinnän kurssille ja tarkastelemalla oppilaiden kielenkäyttöä mahdollisimman spontaaneissa ryhmäkeskusteluissa sekä etukäteen harjoitelluissa koko luokalle pidettävissä esitelmissä.
Jokseenkin suppeasta materiaalista huolimatta havaitaan, että yhtäläisyyksiä virheiden tekemisessä löytyy paljon huolimatta siitä, onko kyseessä puhujan äidinkieli vai vieras kieli. Myös eroavaisuuksiakin kuitenkin löytyy. Tutkimuksen tuloksien pohjalta vaikuttaa siltä, että erot voivat johtua suomen kielen negatiivisesta siirtovaikutuksesta. Vieraan kielen opiskelijoilla on jo taustatietoa muun muassa toisen kielen kielioppisäännöistä, kun taas puhumaan opettelevat lapset lähtevät täysin eri lähtötilanteesta. Tutkimuksen johtopäätökset ovat suuntaa antavia ja niiden vahvistamiseksi tulisi toimittaa jatkotutkimuksia. Tämän tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittavat, että kielen omaksumisen prosessi on osittain samankaltainen riippumatta aiemmin tunnetuista kielistä tai siitä, ettei aiempaa tuntemusta ole.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]