A Whole New Ball Game: The growing prevalence of video game-related gambling
Macey, Joseph (2021)
Macey, Joseph
Tampere University
2021
Ihmiset ja teknologia -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Humans and Technologies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-12-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2191-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2191-8
Tiivistelmä
Viime vuosikymmenten aikana esiin on noussut kaksi rinnakkaista suuntausta, rahapelikäytäntöjen lisääntynyt vapauttaminen sekä pelien kasvanut merkitys viihdemedioina ja kulttuurisina kiinnekohtina. Näistä suuntauksista johtuen video- ja rahapelien välillä tapahtunut nopea lähentyminen ei siis ole yllättävää. Prosessin aikana perinteiset erot ovat yhä enemmän hämärtyneet, luoneet uusia toimintoja sekä vaikuttaneet uudenlaisten sosiaalisten suhteiden ja kulutuskäytäntöjen kehittymiseen.
Digitaaliteknologian mahdollistama pelaamisen ja rahapelien lähentyminen on saanut viime vuosina yhä enemmän huomiota myös akateemisessa yhteisössä, näiden digitaalisten mediatuotteiden nopeasti kasvavien sosiaalisten ja taloudellisten vaikutusten vuoksi. Pelien sisäisiin kohteisiin, yllätyslaatikoihin (eng. loot boxes), on kiinnitetty paljon huomiota, mutta esimerkkejä rahapelien kaltaisesta mekaniikasta pelaajien sitouttamiseksi ja siten taloudellisen kannattavuuden edistämiseksi on olemassa paljon enemmän. Tämän kaltainen kehitys on herättänyt huolta ja nostanut esiin väitteitä ilmiön hyväksikäyttävästä luonteesta, rahapelien ja rahapelimäisten piirteiden normalisoinnista sekä ongelmalliseen kulutukseen kannustamisesta.
Tätä tutkimusta tehtäessä esiin nousi huomattava, video- ja rahapelejä käsittelevän empiirisen tutkimuksen puute. Aiheesta aiemmin julkaistu tutkimus on keskittynyt pääasiassa pelaamisen oikeudellisiin näkökulmiin ja säännöstelyyn liittyviin kysymyksiin. Tämän väitöskirjatyön tavoitteena onkin siis tutkia videopeleihin liittyvää rahapelaamista (kuten e-urheiluvedonlyöntiä, virtuaalisia arpajaisia ja yllätyslaatikoita) ja sen yhteyttä videopelien pelaamistottumuksiin, virheellisiin uskomuksiin sekä motiiveihin verkkopalveluiden kuluttamisesta. Tämä väitöskirjatyö on jaettu sarjaksi toisiaan täydentäviä näkökulmia, jotka yhdessä tuovat tutkimukseen syvyyttä ja laajuutta.
Tämä väitöskirja muodostaa ensimmäisen empiirisen tutkimuksen, joka keskittyy erillisenä aiheenaan nimenomaan videopeleihin liittyvän rahapelaamisen tarkasteluun. Aiemmin tällä kentällä tehdyt tutkimukset ovat tarkastelleet yksittäisiä käytäntöjä, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa pelattavia kasinopelejä (eng. social casino games, SCG) tai e-urheiluvedonlyöntiä. Erityisesti mainittakoon, että tähän työhön sisällytetyt artikkelit käsittelivät ensimmäisten joukossa yllätyslaatikoiden ja muiden virtuaalisten tuotteiden roolia videopeleihin liittyvän rahapelaamisen mahdollistajina. Aihe on sittemmin saanut merkittävää huomiota paitsi akateemisen yhteisön sisällä, myös sen ulkopuolella. Lisäksi tämä työ muodostaa kuvan videopeleihin liittyvän rahapelaamisen kehityksen avainaikakaudesta, sen aikana tapahtuneista merkittävistä muutoksista sekä aiheen saamasta, lisääntyneestä huomiosta niin videopeliekosysteemin sisä- kuin ulkopuolellakin.
Aikaisempien töiden keskittyessä tutkimaan videopelien pelaajia, e-urheilun seuraajia tai rahapelaajia, tämä työ tunnistaa ensimmäistä kertaa näiden ryhmien leikkauspisteissä olevat henkilöt: ne, jotka erityisesti osallistuvat videopeleihin liittyvään rahapelaamiseen. Erityishuomio tässä työssä on ollut tuoda esiin alaikäisten henkilöiden läsnäolo videopelien ja rahapelien ekosysteemissä. Tämä ryhmä on usein poissa vastaavanlaisista tutkimuksista, vaikka varhaiseen rahapelaamiselle altistumiseen tiedetäänkin liittyvän lisääntyneitä riskejä.
Edellä kuvattuihin aihealueisiin pohjautuen tämä väitöskirjatyö pitää sisällään yhden ensimmäisistä tutkimuksista, joka käsittelee rahapelaamiseen liittyviä uskomuksia rahapelejä harrastavien videopelaajien keskuudessa. Tutkimuksen tulosten perusteella kehitettiin myös ensimmäinen mittari tunnistamaan kyseisiä uskomuksia kyseisessä pelaajien joukossa. Samaan aikaan tutkimuksen tulokset tarjoavat tietoa, jonka avulla voidaan parantaa jo vakiintuneita, rahapelaamiseen liittyviä uskomuksia perinteisissä rahapelaajaryhmissä tarkastelevia mittareita.
Tämän väitöskirjatyön tuottama teoreettinen ja käytännön tieto on auttanut suuresti videopelien pelaamisen ja rahapelikäyttäytymisen välisten suhteiden ymmärtämistä. Se liittyy osaksi tutkimusten sarjaa, jotka osaltaan kyseenalaistavat polkuteorian näkemyksen videopelien pelaamisen suorasta myötävaikutuksesta ongelmallisen rahapelaamisen kehittymiseen. Sen sijaan tämä työ korostaa asiayhteyden, esimerkiksi pelaajayhteisöjen ja mediamuotojen vaikutuksen tärkeyttä. Näiden yhteyksien merkitys rahapelikäyttäytymisen kehittymiselle on pelkkää pelaamista suurempi.
Kaikissa neljässä tähän väitöskirjatyöhön sisältyvässä artikkelissa käytetään kvantitatiivisia menetelmiä ilmiön tarkastelemiseksi ja korkeatasoisen näkemyksen saavuttamiseksi. Kaikki artikkelit ovat ensimmäisten empiiristen tutkimusten joukossa tarkastelemassa videopeleihin liittyvää rahapelaamista ja sen erilaisia ilmenemismuotoja. Tutkimukset luovat perustan, jonka varaan kyseisiä ilmiöitä tarkasteleva jatkotutkimus voi rakentua, ja ne toimivat myös tallenteena toiminnoista ja käytänteistä kentällä tapahtuneen, merkittävän muutoksen aikana.
Digitaaliteknologian mahdollistama pelaamisen ja rahapelien lähentyminen on saanut viime vuosina yhä enemmän huomiota myös akateemisessa yhteisössä, näiden digitaalisten mediatuotteiden nopeasti kasvavien sosiaalisten ja taloudellisten vaikutusten vuoksi. Pelien sisäisiin kohteisiin, yllätyslaatikoihin (eng. loot boxes), on kiinnitetty paljon huomiota, mutta esimerkkejä rahapelien kaltaisesta mekaniikasta pelaajien sitouttamiseksi ja siten taloudellisen kannattavuuden edistämiseksi on olemassa paljon enemmän. Tämän kaltainen kehitys on herättänyt huolta ja nostanut esiin väitteitä ilmiön hyväksikäyttävästä luonteesta, rahapelien ja rahapelimäisten piirteiden normalisoinnista sekä ongelmalliseen kulutukseen kannustamisesta.
Tätä tutkimusta tehtäessä esiin nousi huomattava, video- ja rahapelejä käsittelevän empiirisen tutkimuksen puute. Aiheesta aiemmin julkaistu tutkimus on keskittynyt pääasiassa pelaamisen oikeudellisiin näkökulmiin ja säännöstelyyn liittyviin kysymyksiin. Tämän väitöskirjatyön tavoitteena onkin siis tutkia videopeleihin liittyvää rahapelaamista (kuten e-urheiluvedonlyöntiä, virtuaalisia arpajaisia ja yllätyslaatikoita) ja sen yhteyttä videopelien pelaamistottumuksiin, virheellisiin uskomuksiin sekä motiiveihin verkkopalveluiden kuluttamisesta. Tämä väitöskirjatyö on jaettu sarjaksi toisiaan täydentäviä näkökulmia, jotka yhdessä tuovat tutkimukseen syvyyttä ja laajuutta.
Tämä väitöskirja muodostaa ensimmäisen empiirisen tutkimuksen, joka keskittyy erillisenä aiheenaan nimenomaan videopeleihin liittyvän rahapelaamisen tarkasteluun. Aiemmin tällä kentällä tehdyt tutkimukset ovat tarkastelleet yksittäisiä käytäntöjä, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa pelattavia kasinopelejä (eng. social casino games, SCG) tai e-urheiluvedonlyöntiä. Erityisesti mainittakoon, että tähän työhön sisällytetyt artikkelit käsittelivät ensimmäisten joukossa yllätyslaatikoiden ja muiden virtuaalisten tuotteiden roolia videopeleihin liittyvän rahapelaamisen mahdollistajina. Aihe on sittemmin saanut merkittävää huomiota paitsi akateemisen yhteisön sisällä, myös sen ulkopuolella. Lisäksi tämä työ muodostaa kuvan videopeleihin liittyvän rahapelaamisen kehityksen avainaikakaudesta, sen aikana tapahtuneista merkittävistä muutoksista sekä aiheen saamasta, lisääntyneestä huomiosta niin videopeliekosysteemin sisä- kuin ulkopuolellakin.
Aikaisempien töiden keskittyessä tutkimaan videopelien pelaajia, e-urheilun seuraajia tai rahapelaajia, tämä työ tunnistaa ensimmäistä kertaa näiden ryhmien leikkauspisteissä olevat henkilöt: ne, jotka erityisesti osallistuvat videopeleihin liittyvään rahapelaamiseen. Erityishuomio tässä työssä on ollut tuoda esiin alaikäisten henkilöiden läsnäolo videopelien ja rahapelien ekosysteemissä. Tämä ryhmä on usein poissa vastaavanlaisista tutkimuksista, vaikka varhaiseen rahapelaamiselle altistumiseen tiedetäänkin liittyvän lisääntyneitä riskejä.
Edellä kuvattuihin aihealueisiin pohjautuen tämä väitöskirjatyö pitää sisällään yhden ensimmäisistä tutkimuksista, joka käsittelee rahapelaamiseen liittyviä uskomuksia rahapelejä harrastavien videopelaajien keskuudessa. Tutkimuksen tulosten perusteella kehitettiin myös ensimmäinen mittari tunnistamaan kyseisiä uskomuksia kyseisessä pelaajien joukossa. Samaan aikaan tutkimuksen tulokset tarjoavat tietoa, jonka avulla voidaan parantaa jo vakiintuneita, rahapelaamiseen liittyviä uskomuksia perinteisissä rahapelaajaryhmissä tarkastelevia mittareita.
Tämän väitöskirjatyön tuottama teoreettinen ja käytännön tieto on auttanut suuresti videopelien pelaamisen ja rahapelikäyttäytymisen välisten suhteiden ymmärtämistä. Se liittyy osaksi tutkimusten sarjaa, jotka osaltaan kyseenalaistavat polkuteorian näkemyksen videopelien pelaamisen suorasta myötävaikutuksesta ongelmallisen rahapelaamisen kehittymiseen. Sen sijaan tämä työ korostaa asiayhteyden, esimerkiksi pelaajayhteisöjen ja mediamuotojen vaikutuksen tärkeyttä. Näiden yhteyksien merkitys rahapelikäyttäytymisen kehittymiselle on pelkkää pelaamista suurempi.
Kaikissa neljässä tähän väitöskirjatyöhön sisältyvässä artikkelissa käytetään kvantitatiivisia menetelmiä ilmiön tarkastelemiseksi ja korkeatasoisen näkemyksen saavuttamiseksi. Kaikki artikkelit ovat ensimmäisten empiiristen tutkimusten joukossa tarkastelemassa videopeleihin liittyvää rahapelaamista ja sen erilaisia ilmenemismuotoja. Tutkimukset luovat perustan, jonka varaan kyseisiä ilmiöitä tarkasteleva jatkotutkimus voi rakentua, ja ne toimivat myös tallenteena toiminnoista ja käytänteistä kentällä tapahtuneen, merkittävän muutoksen aikana.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]