We-Narration and Community in George Saunders’ Lincoln in the Bardo
Uimaniemi, Heta (2021)
Uimaniemi, Heta
2021
Kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-11-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111078229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111078229
Tiivistelmä
This thesis examines how George Saunders’ novel Lincoln in the Bardo (2017) establishes itself as a we-narrative both structurally and thematically. We-narration refers to narratives that utilize the first-person plural as the dominant narrative point of view. We-narration is increasingly more common in contemporary fiction, making such narratives increasingly interesting for literary research. The theoretical framework for this thesis is largely based on structural elements of we-narration, such as shared subjectivity, collective experiences, and the us vs. them binary that often informs the narrative structure of novels narrated in first-person plural, including Lincoln in the Bardo.
Lincoln in the Bardo is narrated by a group of characters stuck in a “bardo”, a purgatory state between life and death modeled after Tibetan Buddhist concepts. The narrating we-group, which I have called the narrating collective in this thesis, is defined not only through their own selves, but also through oppositional groups, which are referred to as ‘they’-groups in the thesis. These outside groups are analyzed through their connections to the narrating collective. The thesis examines how their presence in the mental and physical spaces occupied by the collective both strengthen and weaken the shared identity and experience within the bardo.
We-narration as a dominant mode of narration creates a sense of community within a novel, and this thesis examines we-narration more specifically from this communal point of view. Lincoln in the Bardo employs a tight-knit collection of characters and voices as its we-narrator. This thesis examines how community is built from this amalgamation of individual voices brought together by death and the bardo. The bardo is a temporary place for those in the narrating collective, and the battle between having to leave the bardo and wanting to cling to its temporary safety is a key element bringing the narrating collective together. Thus, we-narration is not only a structural element of Lincoln in the Bardo, but a more overarching theme that informs the novel’s characterization and the building of communal identity within the narrating collective.
The us vs. them binary in Lincoln in the Bardo is broken by the appearance of Willie Lincoln, whose character is based on the real-life son of President Abraham Lincoln. The thesis further examines Willie’s role in the novel as an outsider character, disconnected from any other group represented in the us vs. them binary. The thesis examines how an outsider perspective is necessary for the narrating collective of Lincoln in the Bardo in freeing them from the stunted temporary state they are in, as well as from the us vs. them binary informing the narrative structure of the novel. Tämä tutkielma tarkastelee me-muotoisen kerronnan sisällöllistä ja rakenteellista merkitystä George Saundersin romaanissa Lincoln in the Bardo (2017). Me-muotoisella kerronnalla tarkoitetaan monikon ensimmäisen persoonan kerrontaa, jossa kertova ääni käyttää me-pronominia viitatessaan itseensä. Lincoln in the Bardo on kerronnaltaan me-muotoinen romaani, jossa yhteisöllisyys syntyy sekä temaattisella että rakenteellisella tasolla. Tutkielman keskeisiä näkökulmia ovat yhteisöllisyys, jaettu kokemuksellisuus, sekä Saundersin romaanille keskeinen jaottelu meihin ja heihin.
Lincoln in the Bardo sijoittuu bardoon, joka on buddhalaisessa maailmankatsomuksessa välitila elämän ja kuoleman välillä. Romaanin keskeinen me-kertoja, jota tutkielmassa kutsutaan kertovaksi yhteisöksi, koostuu bardoon jääneistä henkilöhahmoista. Nämä henkilöhahmot muodostavat bardossa kertovan yhteisön, joka jättää ulkopuolelleen teoksen tematiikalle keskeisiä ryhmiä. Nämä ryhmät koostuvat sekä elävistä että kuolleista henkilöhahmoista, joiden avulla romaani muodostaa jaon meihin ja heihin. Tutkielma analysoi näiden ulkopuolisten ryhmien merkitystä kertovan yhteisön identiteetille ja kokemuksille.
Tutkielma käsittelee myös romaanille keskeisen me vastaan he-jaottelun ulkopuolelle jäävää henkilöhahmoa, Willie Lincolnia. Willie Lincolnin hahmolla on merkittävä vaikutus romaanin juoneen ja rakenteeseen. Willie on ulkopuolinen sekä kertovasta yhteisöstä että romaanin muista keskeisistä ryhmistä. Ulkopuolisuutensa avulla Willie esittelee kertovalle yhteisölle uusia näkökulmia bardoon ja sen väliaikaisuuteen liittyen. Näiden uusien näkökulmien avulla kertova yhteisö irtautuu bardosta romaanin lopussa. Willien ulkopuolisuus kyseenalaistaa myös romaanin keskeisen erittelyn meihin ja heihin. Tutkielma analysoi ulkopuolisen henkilön merkitystä tällaiselle jaottelulle ja sen rakenteelliselle murtamiselle.
Lincoln in the Bardo is narrated by a group of characters stuck in a “bardo”, a purgatory state between life and death modeled after Tibetan Buddhist concepts. The narrating we-group, which I have called the narrating collective in this thesis, is defined not only through their own selves, but also through oppositional groups, which are referred to as ‘they’-groups in the thesis. These outside groups are analyzed through their connections to the narrating collective. The thesis examines how their presence in the mental and physical spaces occupied by the collective both strengthen and weaken the shared identity and experience within the bardo.
We-narration as a dominant mode of narration creates a sense of community within a novel, and this thesis examines we-narration more specifically from this communal point of view. Lincoln in the Bardo employs a tight-knit collection of characters and voices as its we-narrator. This thesis examines how community is built from this amalgamation of individual voices brought together by death and the bardo. The bardo is a temporary place for those in the narrating collective, and the battle between having to leave the bardo and wanting to cling to its temporary safety is a key element bringing the narrating collective together. Thus, we-narration is not only a structural element of Lincoln in the Bardo, but a more overarching theme that informs the novel’s characterization and the building of communal identity within the narrating collective.
The us vs. them binary in Lincoln in the Bardo is broken by the appearance of Willie Lincoln, whose character is based on the real-life son of President Abraham Lincoln. The thesis further examines Willie’s role in the novel as an outsider character, disconnected from any other group represented in the us vs. them binary. The thesis examines how an outsider perspective is necessary for the narrating collective of Lincoln in the Bardo in freeing them from the stunted temporary state they are in, as well as from the us vs. them binary informing the narrative structure of the novel.
Lincoln in the Bardo sijoittuu bardoon, joka on buddhalaisessa maailmankatsomuksessa välitila elämän ja kuoleman välillä. Romaanin keskeinen me-kertoja, jota tutkielmassa kutsutaan kertovaksi yhteisöksi, koostuu bardoon jääneistä henkilöhahmoista. Nämä henkilöhahmot muodostavat bardossa kertovan yhteisön, joka jättää ulkopuolelleen teoksen tematiikalle keskeisiä ryhmiä. Nämä ryhmät koostuvat sekä elävistä että kuolleista henkilöhahmoista, joiden avulla romaani muodostaa jaon meihin ja heihin. Tutkielma analysoi näiden ulkopuolisten ryhmien merkitystä kertovan yhteisön identiteetille ja kokemuksille.
Tutkielma käsittelee myös romaanille keskeisen me vastaan he-jaottelun ulkopuolelle jäävää henkilöhahmoa, Willie Lincolnia. Willie Lincolnin hahmolla on merkittävä vaikutus romaanin juoneen ja rakenteeseen. Willie on ulkopuolinen sekä kertovasta yhteisöstä että romaanin muista keskeisistä ryhmistä. Ulkopuolisuutensa avulla Willie esittelee kertovalle yhteisölle uusia näkökulmia bardoon ja sen väliaikaisuuteen liittyen. Näiden uusien näkökulmien avulla kertova yhteisö irtautuu bardosta romaanin lopussa. Willien ulkopuolisuus kyseenalaistaa myös romaanin keskeisen erittelyn meihin ja heihin. Tutkielma analysoi ulkopuolisen henkilön merkitystä tällaiselle jaottelulle ja sen rakenteelliselle murtamiselle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]