Teachers’ Recovery Processes: Investigating the role of different breaks from work for well-being and health among Finnish teachers
Virtanen, Anniina (2021)
Virtanen, Anniina
Tampere University
2021
Psykologian ja logopedian tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Psychology and Logopedics
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2189-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2189-5
Tiivistelmä
Tämän väitöskirjatutkimuksen päätavoitteena oli tuottaa uutta tietoa suomalaisten opettajien työkuormituksesta palautumisesta vapaa-ajalla, työpäivän aikaisilla tauoilla sekä loman aikana. Tutkimuksellani oli kolme tavoitetta. Ensiksi selvitin, miten ikääntyminen muuntaa vapaa-ajalla ja taukojen aikana tapahtuvan työstä palautumisen yhteyksiä hyvinvointiin. Toiseksi selvitin, miten palautuminen tauoilla työpäivän aikana oli yhteydessä hyvinvointiin iltapäivällä ja illalla. Kolmanneksi selvitin mobiilisovelluksen avulla toteutetun intervention vaikutuksia hyvinvointiin ja palautumiseen viikon mittaisen loman aikana. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi DRAMMA-malli (Newman, Tay, & Diener, 2014). Tutkin mallissa kuvattujen kuuden palautumisen kokemuksen – työstä irrottautumisen, rentoutumisen, autonomian, taidonhallinnan, merkityksellisyyden ja yhteenkuuluvuuden – merkitystä palautumisessa.
Väitöskirjani koostuu neljästä osajulkaisusta. Ensimmäisessä selvitin, miten edellä mainitut palautumisen kokemukset vapaa-ajalla olivat yhteydessä elinvoimaisuuteen, elämäntyytyväisyyteen ja työkykyyn. Lisäksi tutkin, miten ikä muunsi edellä mainittuja yhteyksiä. Toisessa osajulkaisussa selvitettiin, miten työstä irrottautuminen ja rentoutuminen työpäivän aikaisilla tauoilla olivat yhteydessä työuupumusoireisiin ja palautumisen tarpeeseen. Myös tässä julkaisussa tutkittiin iän muuntavaa roolia näissä yhteyksissä. Kolmannessa osajulkaisussa selvitin, toimivatko päivittäiset palautumisen kokemukset työpäivän aikaisilla tauoilla välittävinä tekijöinä työn emotionaalisten vaatimusten ja iltapäivän ja illan affektiivisen hyvinvoinnin välillä. Neljännessä osajulkaisussa tutkin sitä, miten osallistujien palautumisen kokemukset, hyvinvointi ja työssä suoriutuminen kehittyivät viiden viikon tutkimusjakson aikana, ja onnistuttiinko mobiilisovelluksen käytön avulla vahvistamaan loman myönteisiä vaikutuksia tai pidentämään niiden kestoa.
Väitöskirjassani käytetty aineisto kerättiin osana tutkimushanketta ”Erilaisten taukojen merkitys työkuormituksesta palautumisessa ikääntyvillä opettajilla”. Vuosien 2017 ja 2018 aikana kerättiin kolme tutkimusaineistoa yhteistyössä Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kanssa: laaja kyselytutkimus (N = 909), viikon mittainen päiväkirjatutkimus (N = 107) ja interventiotutkimuksen yhteydessä neljän viikon mittainen pitkittäisaineisto (N = 79). Kyselyaineistoa hyödynnettiin ensimmäisessä ja toisessa väitöskirjani osajulkaisussa. Kolmas osajulkaisuni perustui päiväkirjatutkimukseen ja neljäs interventioaineistoon. Tutkimuksen osallistujat olivat suomalaisia opettajia ja rehtoreita, jotka työskentelivät pääsääntöisesti peruskouluissa ja/tai lukioissa.
Ensimmäisen osajulkaisun tulokset osoittavat, että työstä irrottautumisen, rentoutumisen, kontrollin ja taidonhallinnan kokemukset vapaa-ajalla olivat yhteydessä elinvoimaisuuteen. Irrottautuminen, rentoutuminen, merkityksellisyys ja yhteenkuuluvuus puolestaan olivat yhteydessä elämäntyytyväisyyteen. Yksikään palautumiskokemuksista ei ollut yhteydessä työkykyyn. Ikä muunsi yhteyttä joidenkin palautumisen kokemusten ja hyvinvointimuuttujien välillä: vanhemmat opettajat hyötyivät nuorempia enemmän kontrollin ja taidonhallinnan kokemuksista, joka näkyi heidän parempana elinvoimaisuutenaan, kun taas nuoremmat opettajat hyötyivät enemmän rentoutumisesta kaikkien tutkittujen hyvinvointimuuttujien osalta.
Toisessa osajulkaisussa todettiin, että työstä irrottautumisen ja rentoutumisen kokemukset työpäivän aikaisilla tauoilla olivat yhteydessä vähäisempiin työuupumusoireisiin ja palautumisen tarpeeseen. Iän muuntava vaikutus palautumisen kokemusten ja hyvinvoinnin väliseen yhteyteen havaittiin vain aineenopettajilla. Vanhemmat aineenopettajat hyötyivät enemmän sekä rentoutumisen että irrottautumisen kokemuksista vähäisemmän työuupumuksen ja palautumisen tarpeen muodossa.
Kolmannen osatutkimuksen tulokset osoittavat, että vähäinen työstä irrottautuminen tauoilla välitti yhteyttä päiväkohtaisten työn emotionaalisten vaatimusten ja iltapäivän vähäisten positiivisten tunteiden välillä. Vähäinen merkityksellisyyden kokemus tauoilla puolestaan välitti yhteyttä emotionaalisten vaatimusten ja iltapäivän negatiivisten tunteiden välillä. Vähäinen merkityksellisyys tauoilla välitti myös yhteyttä emotionaalisten vaatimusten ja illan vähäisten positiivisten tunteiden välillä. Lisäksi tauoilla koettu työstä irrottautuminen, merkityksellisyys ja yhteenkuuluvuus olivat suoraan yhteydessä opettajien hyvinvointiin. Lisäanalyysit, jotka eivät ole mukana alkuperäisessä julkaisussa, osoittivat, että tutkituista taukoaktiviteeteista kaikki paitsi ruokailu tai juominen olivat yhteydessä useisiin palautumisen kokemuksiin tauoilla.
Neljännessä osatutkimuksessa selvisi odotetusti, että osallistujat kokivat loman aikana enemmän palautumisen kokemuksia ja arvioivat hyvinvointinsa paremmaksi kuin ennen tai jälkeen loman. Loman vaikutukset työssä suoriutumiseen puolestaan olivat vähäisiä. Interventiosovelluksen käyttö ei onnistunut vahvistamaan loman myönteisiä vaikutuksia, mutta saattoi joissain tapauksissa hieman pidentää niiden kestoa: esimerkiksi loman vaikutus kielteisten tunteiden vähäisempään määrään pysyi sovelluksen aktiivisilla käyttäjillä yllä pidempään. Lisäksi aktiiviset sovelluksen käyttäjät raportoivat luovuutensa työssä paremmaksi loman jälkeen kuin tutkimusjakson alussa, kun taas niillä, jotka eivät käyttäneet sovellusta, muutosta ei ollut havaittavissa.
Kokonaisuudessaan tulokset tukivat DRAMMA-mallia: kaikki kuusi mallin mukaista palautumisen kokemusta olivat yhteydessä parempaan hyvinvointiin. Tutkimus tuotti uutta tietoa iän ja palautumisen suhteesta. Vaikuttaa siltä, että eriikäiset opettajat hyötyvät jossain määrin erilaisista palautumisen kokemuksista sekä vapaalla että tauoilla, mikä voi olla arvokas tieto esimerkiksi palautumisen edistämiseen suunnattujen interventioiden kehittämisessä. Tutkimus myös tarjosi uutta tietoa palautumisen kokemuksista välittävinä tekijöinä työn vaatimusten ja hyvinvoinnin yhteydestä päivätasolla. Lisäksi selvisi, että tauoilla palautumisen myönteinen vaikutus hyvinvointiin voi jossain määrin olla nähtävissä myös illalla, ei ainoastaan iltapäivällä työpäivän päättyessä. Interventiotutkimus antoi viitteitä siitä, että loman aikaista palautumista voidaan tukea mobiilisovelluksella toteutetun intervention avulla, kunhan jatkossa vastaavien sovellusten käytettävyyttä kehitetään eteenpäin. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa käytännössä esimerkiksi opettajille suunnattujen palautumista edistävien interventioiden ja valmennusohjelmien kehittämisessä.
Väitöskirjani koostuu neljästä osajulkaisusta. Ensimmäisessä selvitin, miten edellä mainitut palautumisen kokemukset vapaa-ajalla olivat yhteydessä elinvoimaisuuteen, elämäntyytyväisyyteen ja työkykyyn. Lisäksi tutkin, miten ikä muunsi edellä mainittuja yhteyksiä. Toisessa osajulkaisussa selvitettiin, miten työstä irrottautuminen ja rentoutuminen työpäivän aikaisilla tauoilla olivat yhteydessä työuupumusoireisiin ja palautumisen tarpeeseen. Myös tässä julkaisussa tutkittiin iän muuntavaa roolia näissä yhteyksissä. Kolmannessa osajulkaisussa selvitin, toimivatko päivittäiset palautumisen kokemukset työpäivän aikaisilla tauoilla välittävinä tekijöinä työn emotionaalisten vaatimusten ja iltapäivän ja illan affektiivisen hyvinvoinnin välillä. Neljännessä osajulkaisussa tutkin sitä, miten osallistujien palautumisen kokemukset, hyvinvointi ja työssä suoriutuminen kehittyivät viiden viikon tutkimusjakson aikana, ja onnistuttiinko mobiilisovelluksen käytön avulla vahvistamaan loman myönteisiä vaikutuksia tai pidentämään niiden kestoa.
Väitöskirjassani käytetty aineisto kerättiin osana tutkimushanketta ”Erilaisten taukojen merkitys työkuormituksesta palautumisessa ikääntyvillä opettajilla”. Vuosien 2017 ja 2018 aikana kerättiin kolme tutkimusaineistoa yhteistyössä Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kanssa: laaja kyselytutkimus (N = 909), viikon mittainen päiväkirjatutkimus (N = 107) ja interventiotutkimuksen yhteydessä neljän viikon mittainen pitkittäisaineisto (N = 79). Kyselyaineistoa hyödynnettiin ensimmäisessä ja toisessa väitöskirjani osajulkaisussa. Kolmas osajulkaisuni perustui päiväkirjatutkimukseen ja neljäs interventioaineistoon. Tutkimuksen osallistujat olivat suomalaisia opettajia ja rehtoreita, jotka työskentelivät pääsääntöisesti peruskouluissa ja/tai lukioissa.
Ensimmäisen osajulkaisun tulokset osoittavat, että työstä irrottautumisen, rentoutumisen, kontrollin ja taidonhallinnan kokemukset vapaa-ajalla olivat yhteydessä elinvoimaisuuteen. Irrottautuminen, rentoutuminen, merkityksellisyys ja yhteenkuuluvuus puolestaan olivat yhteydessä elämäntyytyväisyyteen. Yksikään palautumiskokemuksista ei ollut yhteydessä työkykyyn. Ikä muunsi yhteyttä joidenkin palautumisen kokemusten ja hyvinvointimuuttujien välillä: vanhemmat opettajat hyötyivät nuorempia enemmän kontrollin ja taidonhallinnan kokemuksista, joka näkyi heidän parempana elinvoimaisuutenaan, kun taas nuoremmat opettajat hyötyivät enemmän rentoutumisesta kaikkien tutkittujen hyvinvointimuuttujien osalta.
Toisessa osajulkaisussa todettiin, että työstä irrottautumisen ja rentoutumisen kokemukset työpäivän aikaisilla tauoilla olivat yhteydessä vähäisempiin työuupumusoireisiin ja palautumisen tarpeeseen. Iän muuntava vaikutus palautumisen kokemusten ja hyvinvoinnin väliseen yhteyteen havaittiin vain aineenopettajilla. Vanhemmat aineenopettajat hyötyivät enemmän sekä rentoutumisen että irrottautumisen kokemuksista vähäisemmän työuupumuksen ja palautumisen tarpeen muodossa.
Kolmannen osatutkimuksen tulokset osoittavat, että vähäinen työstä irrottautuminen tauoilla välitti yhteyttä päiväkohtaisten työn emotionaalisten vaatimusten ja iltapäivän vähäisten positiivisten tunteiden välillä. Vähäinen merkityksellisyyden kokemus tauoilla puolestaan välitti yhteyttä emotionaalisten vaatimusten ja iltapäivän negatiivisten tunteiden välillä. Vähäinen merkityksellisyys tauoilla välitti myös yhteyttä emotionaalisten vaatimusten ja illan vähäisten positiivisten tunteiden välillä. Lisäksi tauoilla koettu työstä irrottautuminen, merkityksellisyys ja yhteenkuuluvuus olivat suoraan yhteydessä opettajien hyvinvointiin. Lisäanalyysit, jotka eivät ole mukana alkuperäisessä julkaisussa, osoittivat, että tutkituista taukoaktiviteeteista kaikki paitsi ruokailu tai juominen olivat yhteydessä useisiin palautumisen kokemuksiin tauoilla.
Neljännessä osatutkimuksessa selvisi odotetusti, että osallistujat kokivat loman aikana enemmän palautumisen kokemuksia ja arvioivat hyvinvointinsa paremmaksi kuin ennen tai jälkeen loman. Loman vaikutukset työssä suoriutumiseen puolestaan olivat vähäisiä. Interventiosovelluksen käyttö ei onnistunut vahvistamaan loman myönteisiä vaikutuksia, mutta saattoi joissain tapauksissa hieman pidentää niiden kestoa: esimerkiksi loman vaikutus kielteisten tunteiden vähäisempään määrään pysyi sovelluksen aktiivisilla käyttäjillä yllä pidempään. Lisäksi aktiiviset sovelluksen käyttäjät raportoivat luovuutensa työssä paremmaksi loman jälkeen kuin tutkimusjakson alussa, kun taas niillä, jotka eivät käyttäneet sovellusta, muutosta ei ollut havaittavissa.
Kokonaisuudessaan tulokset tukivat DRAMMA-mallia: kaikki kuusi mallin mukaista palautumisen kokemusta olivat yhteydessä parempaan hyvinvointiin. Tutkimus tuotti uutta tietoa iän ja palautumisen suhteesta. Vaikuttaa siltä, että eriikäiset opettajat hyötyvät jossain määrin erilaisista palautumisen kokemuksista sekä vapaalla että tauoilla, mikä voi olla arvokas tieto esimerkiksi palautumisen edistämiseen suunnattujen interventioiden kehittämisessä. Tutkimus myös tarjosi uutta tietoa palautumisen kokemuksista välittävinä tekijöinä työn vaatimusten ja hyvinvoinnin yhteydestä päivätasolla. Lisäksi selvisi, että tauoilla palautumisen myönteinen vaikutus hyvinvointiin voi jossain määrin olla nähtävissä myös illalla, ei ainoastaan iltapäivällä työpäivän päättyessä. Interventiotutkimus antoi viitteitä siitä, että loman aikaista palautumista voidaan tukea mobiilisovelluksella toteutetun intervention avulla, kunhan jatkossa vastaavien sovellusten käytettävyyttä kehitetään eteenpäin. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa käytännössä esimerkiksi opettajille suunnattujen palautumista edistävien interventioiden ja valmennusohjelmien kehittämisessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4850]