Tiloja lapsille : Päiväkoti Taka-Töölöön
Fagerström, Riinamari (2021)
Fagerström, Riinamari
2021
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Master's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-11-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111028082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202111028082
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä käsitellään suunnitelmaa, joka sijoittuu arvoympäristöön Helsingin Taka-Töölöön. Suunnitelma on laadittu keväällä 2021 järjestetyn arkkitehtuurikilpailun pohjalta. Diplomityö koostuu kirjallisesta osuudesta ja suunnitelmaosuudesta. Työn pääpaino on suunnitelmaosuudessa.
Varsinainen kirjallinen osuus koostuu kolmesta luvusta, jotka käsittelevät lyhyesti varhaiskasvatusta sekä suunnittelua ohjaavia lakeja, määräyksiä ja ohjeita, päiväkodin toimintaa ja tilajärjestelyjä sekä lapselle soveltuvia tiloja. Kirjallisen osuuden pääpaino on neljännessä luvussa: tiloja lapsille. Suurin osa lapsista viettää päiväkodissa ison osan päivistään: päiväkodin tulee siis tarjota lapsille kodin lisäksi toinen turvallinen ja terveellinen kehitysympäristö. Sanotaan, että leikki on lapsen työtä. Millaiset tilat sitten houkuttelevat lasta leikkimään? Lapsi havainnoi ympäristöään eri aisteilla, joten ympäristön tulee tarjota aisteille sellaisia havaintoja, jotka innostavat ja rohkaisevat lasta erilaisiin toimintoihin ja leikkeihin. Myös lapsen mittakaavan huomioiminen päiväkotisuunnittelussa on erityisen tärkeää: lapset tarvitsevat kokemuksia eri tyyppisistä ja kokoisista tiloista.
Suunnitelmaosuudessa käydään läpi kirjallisen osuuden sekä arkkitehtuurikilpailun pohjalta tehtyä suunnitelmaa. Suunnitelmaa käydään läpi tekstin lisäksi erilaisin kuvin ja piirustuksin. Tavoitteena oli löytää sellainen ratkaisu, joka vastaa arkkitehtuurikilpailun tavoitteisiin ja tilaohjelmaan sekä mahdollistaa lapsille mielekkään, kiinnostavan ja merkityksellisen oppimisympäristön. This master’s thesis considers a draft, that is planned to be located in a value environment in Taka-Töölö, Helsinki. The plan is designed based on an architecture competition organized in the spring of 2021. The master’s thesis consists of a written part and a plan part. The main focus is on the plan part.
The actual written part consists of three chapters. They consider shortly early childhood education, laws, regulations and guidelines that control the planning, activities of kindergarten, spatial arrangements and also spaces suitable for children. The main focus of the written part is on the fourth chapter: spaces for children. Great proportion of children spend much of their day in a kindergarten: kindergarten should provide children another safe and healthy environment in addition to home. It is said that play is the work of the child. What kind of spaces then attract children to play? A child perceives his/her environment using multiple senses, so the environment should provide sensory perceptions that inspire and encourage the child for different activities and play. It’s also especially important to consider the scale of the child when planning the kindergarten: children require experiences from spaces of different type and size.
In the plan part, the draft made on the basis of written part and architectural competition is reviewed. In addition to the text, the plan is reviewed with various illustrations and drawings. The aim was to find a solution that meets the goals of the architectural competition and the space program, and provides children with a significant, interesting, and meaningful learning environment.
Varsinainen kirjallinen osuus koostuu kolmesta luvusta, jotka käsittelevät lyhyesti varhaiskasvatusta sekä suunnittelua ohjaavia lakeja, määräyksiä ja ohjeita, päiväkodin toimintaa ja tilajärjestelyjä sekä lapselle soveltuvia tiloja. Kirjallisen osuuden pääpaino on neljännessä luvussa: tiloja lapsille. Suurin osa lapsista viettää päiväkodissa ison osan päivistään: päiväkodin tulee siis tarjota lapsille kodin lisäksi toinen turvallinen ja terveellinen kehitysympäristö. Sanotaan, että leikki on lapsen työtä. Millaiset tilat sitten houkuttelevat lasta leikkimään? Lapsi havainnoi ympäristöään eri aisteilla, joten ympäristön tulee tarjota aisteille sellaisia havaintoja, jotka innostavat ja rohkaisevat lasta erilaisiin toimintoihin ja leikkeihin. Myös lapsen mittakaavan huomioiminen päiväkotisuunnittelussa on erityisen tärkeää: lapset tarvitsevat kokemuksia eri tyyppisistä ja kokoisista tiloista.
Suunnitelmaosuudessa käydään läpi kirjallisen osuuden sekä arkkitehtuurikilpailun pohjalta tehtyä suunnitelmaa. Suunnitelmaa käydään läpi tekstin lisäksi erilaisin kuvin ja piirustuksin. Tavoitteena oli löytää sellainen ratkaisu, joka vastaa arkkitehtuurikilpailun tavoitteisiin ja tilaohjelmaan sekä mahdollistaa lapsille mielekkään, kiinnostavan ja merkityksellisen oppimisympäristön.
The actual written part consists of three chapters. They consider shortly early childhood education, laws, regulations and guidelines that control the planning, activities of kindergarten, spatial arrangements and also spaces suitable for children. The main focus of the written part is on the fourth chapter: spaces for children. Great proportion of children spend much of their day in a kindergarten: kindergarten should provide children another safe and healthy environment in addition to home. It is said that play is the work of the child. What kind of spaces then attract children to play? A child perceives his/her environment using multiple senses, so the environment should provide sensory perceptions that inspire and encourage the child for different activities and play. It’s also especially important to consider the scale of the child when planning the kindergarten: children require experiences from spaces of different type and size.
In the plan part, the draft made on the basis of written part and architectural competition is reviewed. In addition to the text, the plan is reviewed with various illustrations and drawings. The aim was to find a solution that meets the goals of the architectural competition and the space program, and provides children with a significant, interesting, and meaningful learning environment.