Ainoan vanhemman psyykkinen hyvinvointi alle kouluikäisen lapsen perheessä: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Rulja, Pinja; Tulivuo, Noora (2021)
Rulja, Pinja
Tulivuo, Noora
2021
Terveystieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-11-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110277904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110277904
Tiivistelmä
Yhden vanhemman perheitä on Suomessa 13 prosenttia kaikista perheistä. Perheen ainoana aikuisena olevilla on useammin masennusoireilua, yksinäisyyttä ja huolta omasta jaksamisestaan kuin muilla vanhemmilla. Lisäksi perheen ainoalla vanhemmalla kokemus lähipiiriinsä osalliseksi kuulumisesta ja tyytyväisyys perhe-elämään on harvinaisempaa kuin kahden vanhemman talouksissa.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ainoan vanhemman arjesta ja psyykkisestä hyvinvoinnista. Tietoa voidaan käyttää perheen ainoan vanhemman kohtaamiseen ja perhepalveluiden kehittämiseen. Tutkimuskysymys oli: Millaista on perheen ainoan vanhemman psyykkinen hyvinvointi alle kouluikäisen lapsen perheessä?
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineisto perustui Cinahl-, Medic- ja Sosiology Source Ultimate -tietokantoihin sekä manuaalihakuun. Käytetyt hakusanat olivat yksinhuoltaja, yksinhuoltajaäiti, yksinhuoltajaisä, yksinhuoltajaperhe, yhden vanhemman perhe, naimaton, hyvinvointi, psyykkinen hyvinvointi, selviytyminen, psyykkinen sopeutuminen, elämänlaatu ja mielenterveys. Lisäksi hakusanoina käytettiin edellä mainittujen termien englanninkielisiä käännöksiä. Sisäänottokriteereinä oli vanhemman näkökulma, tutkittu alle 7–vuotiaan lapsen vanhempaa sekä tutkimuskysymykseen vastaaminen. Haku tuotti 699 tutkimusta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui sisäänotto- ja poissulkukriteereiden perusteella 19 tutkimusartikkelia, jotka olivat julkaistu vuosina 2011–2019. Laadunarviointi suoritettiin käyttämällä Joanna Briggs instituutin laadunarviointikriteerejä. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan perheen ainoan vanhemman psyykkinen hyvinvointi alle kouluikäisen lapsen perheessä koostui onnellisuudesta ja jaksamisen haasteista. Onnellisuuteen sisältyi elämäntyytyväisyys ja tukiverkostot. Jaksamisen haasteita toivat psyykkinen oireilu, perhetilanteen kuormitus, taloudellinen kuormitus ja työelämän kuormitus.
Tuloksista voidaan päätellä, että perheen ainoalla vanhemmalla psyykkinen hyvinvointi voi olla yhtä aikaa onnellista ja siinä voi olla jaksamisen haasteita. Useilla tekijöillä, kuten vanhemman tukiverkostolla on vaikutusta siihen, millainen kokemus vanhemmalla on hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan. Jokainen vanhempi tulee siis kohdata yksilöllisesti, eikä mitään yleispäteviä ohjeita vanhemman kohtaamiseen tai tukemiseen voida esittää.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ainoan vanhemman arjesta ja psyykkisestä hyvinvoinnista. Tietoa voidaan käyttää perheen ainoan vanhemman kohtaamiseen ja perhepalveluiden kehittämiseen. Tutkimuskysymys oli: Millaista on perheen ainoan vanhemman psyykkinen hyvinvointi alle kouluikäisen lapsen perheessä?
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineisto perustui Cinahl-, Medic- ja Sosiology Source Ultimate -tietokantoihin sekä manuaalihakuun. Käytetyt hakusanat olivat yksinhuoltaja, yksinhuoltajaäiti, yksinhuoltajaisä, yksinhuoltajaperhe, yhden vanhemman perhe, naimaton, hyvinvointi, psyykkinen hyvinvointi, selviytyminen, psyykkinen sopeutuminen, elämänlaatu ja mielenterveys. Lisäksi hakusanoina käytettiin edellä mainittujen termien englanninkielisiä käännöksiä. Sisäänottokriteereinä oli vanhemman näkökulma, tutkittu alle 7–vuotiaan lapsen vanhempaa sekä tutkimuskysymykseen vastaaminen. Haku tuotti 699 tutkimusta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui sisäänotto- ja poissulkukriteereiden perusteella 19 tutkimusartikkelia, jotka olivat julkaistu vuosina 2011–2019. Laadunarviointi suoritettiin käyttämällä Joanna Briggs instituutin laadunarviointikriteerejä. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan perheen ainoan vanhemman psyykkinen hyvinvointi alle kouluikäisen lapsen perheessä koostui onnellisuudesta ja jaksamisen haasteista. Onnellisuuteen sisältyi elämäntyytyväisyys ja tukiverkostot. Jaksamisen haasteita toivat psyykkinen oireilu, perhetilanteen kuormitus, taloudellinen kuormitus ja työelämän kuormitus.
Tuloksista voidaan päätellä, että perheen ainoalla vanhemmalla psyykkinen hyvinvointi voi olla yhtä aikaa onnellista ja siinä voi olla jaksamisen haasteita. Useilla tekijöillä, kuten vanhemman tukiverkostolla on vaikutusta siihen, millainen kokemus vanhemmalla on hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan. Jokainen vanhempi tulee siis kohdata yksilöllisesti, eikä mitään yleispäteviä ohjeita vanhemman kohtaamiseen tai tukemiseen voida esittää.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]