Nuorten seksuaaliterveyden edistäminen kouluympäristössä: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Jämiä, Lotta; Piispanen, Niina (2021)
Jämiä, Lotta
Piispanen, Niina
2021
Terveystieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-11-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110277898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110277898
Tiivistelmä
Kouluympäristö ja siellä tapahtuva seksuaaliterveyden edistäminen ovat merkittävässä asemassa nuorten elämässä. Nuorten seksuaaliterveyden edistäminen kouluissa tavoittaa koko ikäluokan ja ehkäisee terveyserojen syntymistä. Seksuaaliterveys on tärkeä osa ihmisen kokonaisvaltaista terveyttä ja sen edistämisen tavoitteena on seksuaalinen hyvinvointi. Vaikka nuorten seksuaaliterveys on kokonaisuudessaan parantunut viime vuosina, on havaittu, että joihinkin seksuaaliterveyden osa-alueisiin liittyy edelleen kasvavia haasteita.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli kuvata nuorten seksuaaliterveyden edistämistä kouluympäristössä. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Minkälaisilla menetelmillä nuorten seksuaaliterveyttä edistetään kouluympäristössä? 2) Minkälaisia tuloksia näillä menetelmillä on saatu? Katsauksen tavoitteena oli lisätä tietoa nuorten seksuaaliterveyden edistämisestä kouluympäristössä toimivien seksuaaliterveyden edistämiseen osallistuvien ammattilaisten, kuten terveystiedon opettajien ja kouluterveydenhoitajien käyttöön. Tietoa voidaan hyödyntää nuorten seksuaaliterveyden edistämisen suunnittelussa ja kehittämisessä. Kirjallisuushaussa käytettiin Cinahl-, Eric- ja Medline- tietokantoja. Hakusanat olivat sexual health promotion, sexual health education, adolescent, teenager, young adult, youth, school ja school environment. Tietokantarajauksina olivat suomen tai englannin kieli, julkaisuvuodet 2011–2021 ja vertaisarvioitu tutkimusartikkeli. Sisäänottokriteereinä oli, että tutkimus käsittelee 12–19- vuotiaiden nuorten seksuaaliterveyden edistämistä kouluympäristössä sekä vastaa tutkimuskysymyksiin. Katsaukseen valittiin 21 tutkimusartikkelia, joille tehtiin laadunarviointi.
Nuorten seksuaaliterveyden edistämisen menetelmiä kouluympäristössä olivat perinteiset, virtuaaliset, vuorovaikutteiset, käytännön taitoja tukevat ja luovat menetelmät. Menetelmissä keskeisimpinä teemoina olivat seksitaudit ja niiden ehkäisy, raskaus ja raskauden ehkäisy sekä päätöksenteko- ja kommunikaatiotaidot. Menetelmillä saatuja tuloksia olivat nuorten seksuaaliterveyteen liittyvien tietojen ja taitojen kehittyminen, seksuaalisen käyttäytymisen muutokset ja seksuaalisen identiteetin vahvistuminen.
Menetelmillä saadut tulokset painottuivat selvästi nuorten osaamisen lisääntymiseen ja käyttäytymisen muutoksiin. Nuorten seksuaalisen identiteetin vahvistamiseen tulisi panostaa vielä aiempaa enemmän. Seksuaaliterveyden edistämisen eri menetelmillä saatiin parannettua nuorten seksuaaliterveyttä käytetystä menetelmästä riippumatta. Tämä kertoo siitä, että kouluympäristö ja koulujen ammattilaiset ovat keskeisessä asemassa nuorten seksuaaliterveyden edistämisessä.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli kuvata nuorten seksuaaliterveyden edistämistä kouluympäristössä. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Minkälaisilla menetelmillä nuorten seksuaaliterveyttä edistetään kouluympäristössä? 2) Minkälaisia tuloksia näillä menetelmillä on saatu? Katsauksen tavoitteena oli lisätä tietoa nuorten seksuaaliterveyden edistämisestä kouluympäristössä toimivien seksuaaliterveyden edistämiseen osallistuvien ammattilaisten, kuten terveystiedon opettajien ja kouluterveydenhoitajien käyttöön. Tietoa voidaan hyödyntää nuorten seksuaaliterveyden edistämisen suunnittelussa ja kehittämisessä. Kirjallisuushaussa käytettiin Cinahl-, Eric- ja Medline- tietokantoja. Hakusanat olivat sexual health promotion, sexual health education, adolescent, teenager, young adult, youth, school ja school environment. Tietokantarajauksina olivat suomen tai englannin kieli, julkaisuvuodet 2011–2021 ja vertaisarvioitu tutkimusartikkeli. Sisäänottokriteereinä oli, että tutkimus käsittelee 12–19- vuotiaiden nuorten seksuaaliterveyden edistämistä kouluympäristössä sekä vastaa tutkimuskysymyksiin. Katsaukseen valittiin 21 tutkimusartikkelia, joille tehtiin laadunarviointi.
Nuorten seksuaaliterveyden edistämisen menetelmiä kouluympäristössä olivat perinteiset, virtuaaliset, vuorovaikutteiset, käytännön taitoja tukevat ja luovat menetelmät. Menetelmissä keskeisimpinä teemoina olivat seksitaudit ja niiden ehkäisy, raskaus ja raskauden ehkäisy sekä päätöksenteko- ja kommunikaatiotaidot. Menetelmillä saatuja tuloksia olivat nuorten seksuaaliterveyteen liittyvien tietojen ja taitojen kehittyminen, seksuaalisen käyttäytymisen muutokset ja seksuaalisen identiteetin vahvistuminen.
Menetelmillä saadut tulokset painottuivat selvästi nuorten osaamisen lisääntymiseen ja käyttäytymisen muutoksiin. Nuorten seksuaalisen identiteetin vahvistamiseen tulisi panostaa vielä aiempaa enemmän. Seksuaaliterveyden edistämisen eri menetelmillä saatiin parannettua nuorten seksuaaliterveyttä käytetystä menetelmästä riippumatta. Tämä kertoo siitä, että kouluympäristö ja koulujen ammattilaiset ovat keskeisessä asemassa nuorten seksuaaliterveyden edistämisessä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]