The Crisis of Representation and Speculative Mimesis: Rethinking Relations between Fiction and Reality with 21st-century Fantasy Storytelling
Kraatila, Elise (2021)
Kraatila, Elise
Tampere University
2021
Kirjallisuustieteen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2160-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2160-4
Tiivistelmä
Väitöskirja käsittelee tapoja, joilla fiktion kuvitteellisten maailmojen ja ulkopuolisen todellisuuden monimutkaiset, vaihtelevat ja molemminpuolisesti toisiaan muuntavat suhteet nousevat esiin 2000-luvun fantasiafiktiossa. Se esittää, että fantasialle tyypillinen spekulatiivinen mimesis – eli mielikuvitukselliselle teorioiden rakentamiselle ja kuvitteellisten maailmojen mallintamiselle perustuva todellisuussuhde – tekee siitä erityisen tehokkaan tarinankerronnan muodon vastaamaan länsimaisessa nykykulttuurissa ja taiteessa vaikuttavaan representaation kriisiin. Käyttäen lähtökohtana hypoteesia, että tällä kriisillä ja fantasian nykyisellä näkyvyydellä ja merkittävyydellä länsimaisessa kulttuurissa on yhteys, tutkimus väittää, että 2000-luvun fantasiafiktion spekulatiivisen poetiikan analysointi tarjoaa arvokasta ymmärrystä laajemmasta taiteen todellisuussuhteen uudelleenajattelusta, joka nykyfiktiossa on meneillään vastauksena postmodernismin perintöön ja yhteisen todellisuuskäsityksemme muuttumiseen yhä hajanaisemmaksi ja epävarmemmaksi.
Representaation kriisillä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa yleistä epäluuloa sitä ajatusta kohtaan, että taide pystyisi jäljentämään itsensä ulkopuolista objektiivista todellisuutta, sekä tästä epäluulosta seuraavaa fiktion keinotekoisuuden ja maailmojen luomisen painotusta. Tämä kriisi liitetään yleisesti 1900-luvun jälkipuolen postmodernismiin, ja sen taustalla on käsitys todellisuuden itsensä keinotekoisesta, merkkisysteemien kautta luodusta ja alati muuntuvasta luonteesta, joka tekee sen esittämisestä sellaisenaan taiteessa mahdotonta. Vaikka postmodernismin kulta-aika onkin yleisen käsityksen mukaan jo takanapäin, tämä tutkimus väittää, että representaation kriisi jatkuu edelleen ja on jopa syvenemässä; erityisesti käsitys, että elämme nykyisin ”totuudenjälkeistä” aikaa on viime vuosina popularisoinut ajatuksen, että emme kaikki elä aivan samassa todellisuudessa. Tässä tilanteessa näyttääkin siltä, että nykyfiktiolla on tarve kehittää uusia tapoja luoda mielekkäitä yhteyksiä itsensä ja ulkopuolisen todellisuuden välille todellisuuden esittämisen mahdottomuudesta huolimatta. Tutkimus väittääkin, että fantasiafiktiolle tyypillinen spekulatiivinen mimesis muodostaa tällaisen pragmaattisen todellisuussuhteen. Fantasia etualaistaa fiktion maailmojen rakentamisen luovana toimintana, ja esittää siten fiktion ja todellisuuden suhteen tulkinnallisena, kuvittelevana ja teoreettisena prosessina, joka sekä tähtää ulkopuolisen maailman ymmärtämiseen että painottaa omaa leikillisyyttään ja kokeellisuuttaan.
Tutkimuksen ensimmäinen osa lähestyy modernin fantasiagenren kehitystä historiallisesta näkökulmasta postmodernismin aikalaisilmiönä, joka jakaa postmodernistisen fiktion ontologiset painotukset ja maailmakeskeisyyden populaarikulttuurisessa muodossa. Keskusteluttamalla keskenään fantasian spekulatiivista poetiikkaa ja postmodernismin teoriaa – sekä erinäisiä nousevia käsityksiä siitä, mikä seuraa postmodernismia – tämä osa tarkastelee 1900- ja 2000-lukujen muuttuvia todellisuuskäsityksiä länsimaisessa ajattelussa sekä niiden mukana muuttuvia käsityksiä mimesiksen luonteesta ja taiteen tehtävästä. Kehittyvä fantasiagenre toimii tässä tarkastelussa uutena näkökulmana ja aiemman keskustelun haastajana. Tutkimuksen toinen osa vuorostaan keskittyy analysoimaan spekulatiivista mimesistä käytännössä sellaisena kuin se ilmenee Joe Abercrombien, Lev Grossmanin, Kazuo Ishiguron ja N. K. Jemisinin 2000-luvulla julkaistuissa fantasiateoksissa. Tämä osa osoittaa, että näiden teosten todellisuussuhteita – ja tältä pohjalta fantasian poetiikkaa yleisemminkin – määrittää (1) maailmojen luomisen painotus, joka ohjaa lukijaa globaalin tason kysymysten äärelle, (2) metafiktiivinen tarinankerronnan tematisointi sekä (3) vilpitön pyrkimys todellisuuden merkitykselliseen ja rakentavaan tulkitsemiseen. Siten ne antavat osviittaa kohti uutta, pragmaattista ymmärrystä fiktion ja todellisuuden suhteesta, ja samalla esittävät tapoja, joilla nykyfiktio yleisemminkin voi määrittää mimesiksen uudestaan vastauksena syvenevään representaation kriisiin.
Täten tutkimus kokonaisuudessaan tähtää laajentamaan käsitystä mimesiksestä – eli fiktion maailmojen ja ulkopuolisen maailman suhteesta – tavalla, joka ylittää rajallisen ja hierarkkisen ymmärryksen taiteen todellisuussuhteesta esittämisenä tai imitaationa; se pyrkii avaamaan fiktion ja todellisuuden suhteiden monimuotoisuutta, luovuutta ja tulkinnallista epävarmuutta. Tästä syystä fantasia mielletään tässä tutkimuksessa esimerkilliseksi pikemminkin kuin poikkeukselliseksi genreksi: sen tapa korostaa omaa fiktionaalisuuttaan ja maailmoja luovaa toimintaansa tekee fantasiasta tarinankerronnan muodon, jota tutkimalla voidaan saavuttaa uutta ymmärrystä fiktion mimeettisistä pyrkimyksistä yleisemminkin. Siten tämä tutkimus pyrkiikin osoittamaan fantasiafiktion arvoa tutkimuskohteena kertomuksentutkimukselle – etenkin mitä tulee fiktion ja todellisuuden suhteiden ymmärtämiseen representaation tuolle puolen. Tutkimus esittää uusia, ontologisesti orientoituneita, fiktionaalisuuden erityislaadun huomioivia ja spekulatiivisia lukemisen strategioita, jotka voivat tuottaa uusia, laajasi sovellettavia tapoja hahmottaa näitä suhteita. Sen lisäksi, että fantasia voi näin auttaa rikastamaan käsitystämme kirjallisuuden mimeettisistä mahdollisuuksista, se voi näin ollen myös valottaa fiktion roolia maailmassa ja lukijoiden elämässä osana tätä maailmaa – erityisesti mitä tulee 2000-luvun monimutkaisessa ja epävarmassa todellisuudessa suunnistamiseen.
Representaation kriisillä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa yleistä epäluuloa sitä ajatusta kohtaan, että taide pystyisi jäljentämään itsensä ulkopuolista objektiivista todellisuutta, sekä tästä epäluulosta seuraavaa fiktion keinotekoisuuden ja maailmojen luomisen painotusta. Tämä kriisi liitetään yleisesti 1900-luvun jälkipuolen postmodernismiin, ja sen taustalla on käsitys todellisuuden itsensä keinotekoisesta, merkkisysteemien kautta luodusta ja alati muuntuvasta luonteesta, joka tekee sen esittämisestä sellaisenaan taiteessa mahdotonta. Vaikka postmodernismin kulta-aika onkin yleisen käsityksen mukaan jo takanapäin, tämä tutkimus väittää, että representaation kriisi jatkuu edelleen ja on jopa syvenemässä; erityisesti käsitys, että elämme nykyisin ”totuudenjälkeistä” aikaa on viime vuosina popularisoinut ajatuksen, että emme kaikki elä aivan samassa todellisuudessa. Tässä tilanteessa näyttääkin siltä, että nykyfiktiolla on tarve kehittää uusia tapoja luoda mielekkäitä yhteyksiä itsensä ja ulkopuolisen todellisuuden välille todellisuuden esittämisen mahdottomuudesta huolimatta. Tutkimus väittääkin, että fantasiafiktiolle tyypillinen spekulatiivinen mimesis muodostaa tällaisen pragmaattisen todellisuussuhteen. Fantasia etualaistaa fiktion maailmojen rakentamisen luovana toimintana, ja esittää siten fiktion ja todellisuuden suhteen tulkinnallisena, kuvittelevana ja teoreettisena prosessina, joka sekä tähtää ulkopuolisen maailman ymmärtämiseen että painottaa omaa leikillisyyttään ja kokeellisuuttaan.
Tutkimuksen ensimmäinen osa lähestyy modernin fantasiagenren kehitystä historiallisesta näkökulmasta postmodernismin aikalaisilmiönä, joka jakaa postmodernistisen fiktion ontologiset painotukset ja maailmakeskeisyyden populaarikulttuurisessa muodossa. Keskusteluttamalla keskenään fantasian spekulatiivista poetiikkaa ja postmodernismin teoriaa – sekä erinäisiä nousevia käsityksiä siitä, mikä seuraa postmodernismia – tämä osa tarkastelee 1900- ja 2000-lukujen muuttuvia todellisuuskäsityksiä länsimaisessa ajattelussa sekä niiden mukana muuttuvia käsityksiä mimesiksen luonteesta ja taiteen tehtävästä. Kehittyvä fantasiagenre toimii tässä tarkastelussa uutena näkökulmana ja aiemman keskustelun haastajana. Tutkimuksen toinen osa vuorostaan keskittyy analysoimaan spekulatiivista mimesistä käytännössä sellaisena kuin se ilmenee Joe Abercrombien, Lev Grossmanin, Kazuo Ishiguron ja N. K. Jemisinin 2000-luvulla julkaistuissa fantasiateoksissa. Tämä osa osoittaa, että näiden teosten todellisuussuhteita – ja tältä pohjalta fantasian poetiikkaa yleisemminkin – määrittää (1) maailmojen luomisen painotus, joka ohjaa lukijaa globaalin tason kysymysten äärelle, (2) metafiktiivinen tarinankerronnan tematisointi sekä (3) vilpitön pyrkimys todellisuuden merkitykselliseen ja rakentavaan tulkitsemiseen. Siten ne antavat osviittaa kohti uutta, pragmaattista ymmärrystä fiktion ja todellisuuden suhteesta, ja samalla esittävät tapoja, joilla nykyfiktio yleisemminkin voi määrittää mimesiksen uudestaan vastauksena syvenevään representaation kriisiin.
Täten tutkimus kokonaisuudessaan tähtää laajentamaan käsitystä mimesiksestä – eli fiktion maailmojen ja ulkopuolisen maailman suhteesta – tavalla, joka ylittää rajallisen ja hierarkkisen ymmärryksen taiteen todellisuussuhteesta esittämisenä tai imitaationa; se pyrkii avaamaan fiktion ja todellisuuden suhteiden monimuotoisuutta, luovuutta ja tulkinnallista epävarmuutta. Tästä syystä fantasia mielletään tässä tutkimuksessa esimerkilliseksi pikemminkin kuin poikkeukselliseksi genreksi: sen tapa korostaa omaa fiktionaalisuuttaan ja maailmoja luovaa toimintaansa tekee fantasiasta tarinankerronnan muodon, jota tutkimalla voidaan saavuttaa uutta ymmärrystä fiktion mimeettisistä pyrkimyksistä yleisemminkin. Siten tämä tutkimus pyrkiikin osoittamaan fantasiafiktion arvoa tutkimuskohteena kertomuksentutkimukselle – etenkin mitä tulee fiktion ja todellisuuden suhteiden ymmärtämiseen representaation tuolle puolen. Tutkimus esittää uusia, ontologisesti orientoituneita, fiktionaalisuuden erityislaadun huomioivia ja spekulatiivisia lukemisen strategioita, jotka voivat tuottaa uusia, laajasi sovellettavia tapoja hahmottaa näitä suhteita. Sen lisäksi, että fantasia voi näin auttaa rikastamaan käsitystämme kirjallisuuden mimeettisistä mahdollisuuksista, se voi näin ollen myös valottaa fiktion roolia maailmassa ja lukijoiden elämässä osana tätä maailmaa – erityisesti mitä tulee 2000-luvun monimutkaisessa ja epävarmassa todellisuudessa suunnistamiseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4908]