Huoltajien osallisuus kouluterveydenhuollossa
Rantti, Taru; Varis, Riikka (2021)
Rantti, Taru
Varis, Riikka
2021
Terveystieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-11-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110267844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110267844
Tiivistelmä
Jokaisella peruskouluikäisellä lapsella on oikeus kouluterveydenhuollon palveluihin. Huoltajien osallisuuden kouluterveydenhuollon palveluissa on todettu edistävän lapsen hyvinvointia. Yksilön oikeudesta osallisuuteen säädetään perustuslaissa ja terveydenhuoltolaissa sekä lisäksi huoltajien osallisuus on huomioitu kouluterveydenhuollon laatusuosituksessa. Terveyspalveluilla ja terveyspalvelujärjestelmillä on keskeinen rooli osallistamisen mahdollistajana. Kouluterveydenhoitajan on tärkeää tunnistaa keinoja huoltajien osallistamiselle ja ymmärtää osallistumattomuuden taustalla olevat tekijät, jotta toimintaa voidaan suunnitella huoltajien osallisuutta tukevaksi.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata, miten huoltajien osallisuus näyttäytyy kouluterveydenhuollon palveluissa ja mitkä tekijät ovat yhteydessä huoltajien osallisuuteen kouluterveydenhuollon palveluissa. Tutkimuksen tehtävänä oli vastata seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miten huoltajien osallisuus näyttäytyy kouluterveydenhuollon palveluissa? Mitkä tekijät ovat yhteydessä huoltajien osallisuuteen kouluterveydenhuollon palveluissa?
Systemaattinen tiedonhaku suoritettiin käyttämällä Cinahl-, Medic-, Medline- ja Pubmed-tietokantoja. Hakusanat olivat kouluterveydenhuoltoa, vanhemmuutta ja osallisuutta kuvaavia käsitteitä. Haku rajattiin tietokannoissa vertaisarvioituihin suomen- ja englanninkielisiin tutkimusartikkeleihin ja väitöskirjoihin, jotka olivat julkaistu vuosina 2001–2021. Sisäänottokriteereinä olivat tiivistelmän ja koko tekstin ilmainen saatavuus sekä vastata ainakin toiseen asetettuun tutkimuskysymykseen. Haun kokonaistulos tietokantarajausten jälkeen oli 597 viitettä. Lopulta kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 14 tutkimuskysymykseen vastaavaa tutkimusta.
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan huoltajien osallisuus kouluterveydenhuollon palveluissa näyttäytyi osallistumisena kouluterveydenhuollon palveluihin, vuorovaikutuksena kouluterveydenhuollon kanssa sekä huoltajien osallistamisena kouluterveydenhuollon palveluihin. Lisäksi huoltajien osallisuuteen kouluterveydenhuollon palveluissa olivat yhteydessä vuorovaikutustekijät, mielipidetekijät ja aikataululliset tekijät.
Huoltajien aktiivinen kutsuminen terveystarkastuksiin ja osallistumiseen kannustaminen ovat tärkeitä keinoja huoltajien osallisuuden lisäämisessä. Huoltajien informointi osallistumisen tärkeydestä on olennaista ja mikäli huoltaja ei ole halukas osallistumaan kouluterveydenhuollon käynneille, se edellyttää osallistumiseen liittyvistä mielipiteistä keskustelua huoltajan kanssa. Huoltajien osallisuuden mahdollistamiseksi tiedon jakamisen tärkeys korostuu kouluterveydenhuollon palveluista. Huomion kiinnittäminen vuorovaikutukseen ja yhteydenpitämisen vastavuoroisuuteen tukevat yhteistyötä huoltajien ja kouluterveydenhuollon välillä. Kouluterveydenhoitajien riittävien resurssien turvaaminen ja vaihtuvuuden minimointiin pyrkiminen tukevat huoltajien osallistumista ja osallistamista. Digitaalisten palveluiden kehittäminen ja käyttöönoton lisääminen tulevaisuudessa parantavat huoltajien osallistumismahdollisuuksia.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata, miten huoltajien osallisuus näyttäytyy kouluterveydenhuollon palveluissa ja mitkä tekijät ovat yhteydessä huoltajien osallisuuteen kouluterveydenhuollon palveluissa. Tutkimuksen tehtävänä oli vastata seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miten huoltajien osallisuus näyttäytyy kouluterveydenhuollon palveluissa? Mitkä tekijät ovat yhteydessä huoltajien osallisuuteen kouluterveydenhuollon palveluissa?
Systemaattinen tiedonhaku suoritettiin käyttämällä Cinahl-, Medic-, Medline- ja Pubmed-tietokantoja. Hakusanat olivat kouluterveydenhuoltoa, vanhemmuutta ja osallisuutta kuvaavia käsitteitä. Haku rajattiin tietokannoissa vertaisarvioituihin suomen- ja englanninkielisiin tutkimusartikkeleihin ja väitöskirjoihin, jotka olivat julkaistu vuosina 2001–2021. Sisäänottokriteereinä olivat tiivistelmän ja koko tekstin ilmainen saatavuus sekä vastata ainakin toiseen asetettuun tutkimuskysymykseen. Haun kokonaistulos tietokantarajausten jälkeen oli 597 viitettä. Lopulta kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 14 tutkimuskysymykseen vastaavaa tutkimusta.
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan huoltajien osallisuus kouluterveydenhuollon palveluissa näyttäytyi osallistumisena kouluterveydenhuollon palveluihin, vuorovaikutuksena kouluterveydenhuollon kanssa sekä huoltajien osallistamisena kouluterveydenhuollon palveluihin. Lisäksi huoltajien osallisuuteen kouluterveydenhuollon palveluissa olivat yhteydessä vuorovaikutustekijät, mielipidetekijät ja aikataululliset tekijät.
Huoltajien aktiivinen kutsuminen terveystarkastuksiin ja osallistumiseen kannustaminen ovat tärkeitä keinoja huoltajien osallisuuden lisäämisessä. Huoltajien informointi osallistumisen tärkeydestä on olennaista ja mikäli huoltaja ei ole halukas osallistumaan kouluterveydenhuollon käynneille, se edellyttää osallistumiseen liittyvistä mielipiteistä keskustelua huoltajan kanssa. Huoltajien osallisuuden mahdollistamiseksi tiedon jakamisen tärkeys korostuu kouluterveydenhuollon palveluista. Huomion kiinnittäminen vuorovaikutukseen ja yhteydenpitämisen vastavuoroisuuteen tukevat yhteistyötä huoltajien ja kouluterveydenhuollon välillä. Kouluterveydenhoitajien riittävien resurssien turvaaminen ja vaihtuvuuden minimointiin pyrkiminen tukevat huoltajien osallistumista ja osallistamista. Digitaalisten palveluiden kehittäminen ja käyttöönoton lisääminen tulevaisuudessa parantavat huoltajien osallistumismahdollisuuksia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]