Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Monikulttuurisen perheen ohjaus perusterveydenhuollossa

Hietala, Saana; Toivo, Jessica (2021)

 
Avaa tiedosto
HietalaToivo.pdf (755.7Kt)
Lataukset: 



Hietala, Saana
Toivo, Jessica
2021

Terveystieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-10-29
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110257821
Tiivistelmä
Yksi terveydenhuollon keskeisistä tehtävistä on perheiden terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Potilaalla on oikeus laadultaan hyvään hoitoon ja siihen, että hänen äidinkielensä ja kulttuuritaustansa huomioidaan hoidossa mahdollisuuksien mukaan. Ulkomaalaistaustaisten osuus väestössä on kasvanut tasaisesti viime vuosikymmenten aikana, mikä on lisännyt perheiden monikulttuurisuutta. Monikulttuuristen perheiden ohjauksesta perusterveydenhuollon kontekstissa on hyvin vähän kotimaista tutkimustietoa.

Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tuottaa tietoa monikulttuuristen perheiden ohjauksesta perusterveydenhuollossa. Tutkimuskysymyksenä oli: Mitä hoitohenkilöstön tulee huomioida monikulttuuristen perheiden ohjauksessa perusterveydenhuollossa?

Systemaattinen tiedonhaku suoritettiin Cinahl-, Medic- ja Medline-tietokannoissa. Hakusanoina käytettiin monikulttuurisuus, monikulttuurinen perhe, kulttuurinen monimuotoisuus, terveydenhoitaja, sairaanhoitaja, kätilö, hoitotyö, ohjaus ja kulttuurinen kompetenssi. Sisäänottokriteerinä oli vastata tutkimuskysymykseen. Haku rajattiin tietokannoissa suomen- ja englanninkielisiin vertaisarvioituihin tutkimusartikkeleihin. Hakutulos kokonaisuudessaan ennen tietokantarajauksia oli 912 viitettä ja tietokantarajausten jälkeen 778 viitettä. Lisäksi tehtiin manuaalihaku. Katsaukseen valikoitui 23 kriteerit täyttävää tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Aineiston laatu on arvioitu Joanna Briggs Instituutin (JBI) arviointikriteeristön mukaisesti.

Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että monikulttuuristen perheiden ohjauksessa huomioitavia asioita ovat toimiva vuorovaikutus ja kommunikaatio, kulttuuriset tarpeet ja ominaispiirteet, kulttuuriset uskomukset ja käsitykset, perheen merkitys, perheiden yhdenvertaisuuden edistäminen, perheiden osallisuuden tukeminen sekä tarvittavat resurssit.

Toimiva vuorovaikutus ja kommunikaatio on edellytys onnistuneelle ohjaukselle ja hoitohenkilöstön tehtävänä on varmistaa molemminpuolinen ymmärrys. Potilas ja perhe tulee kohdata yksilöllisesti, eikä ainoastaan kulttuurinsa edustajina. Hoitohenkilöstön tulee tiedostaa omat stereotyyppiset ajatuksensa ja kulttuuri-identiteettinsä, jotta yksilöllinen kohtaaminen ilman ennakko-oletuksia on mahdollista. Lisäksi hoitohenkilöstö on avainasemassa perheiden osallisuuden tukemisessa ja yhdenvertaisuuden edistämisessä. Monikulttuurisen potilaan ohjaus vaatii enemmän aikaresursseja kantaväestöön nähden, mikä tulisi huomioida hoitotyön johtamisessa. Hoitohenkilöstön monikulttuurinen osaaminen on tärkeä osa-alue hoitotyössä ja sitä voidaan edistää koulutuksella.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10220]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste