Herausforderungen bei der Verwendung von Musik im DaF-Unterricht : Eine Online-Befragung für DaF-Lehrer in den Klassen 4–9 in der finnischen Grundschule
Särkkä, Johanna (2021)
Särkkä, Johanna
2021
Kielten maisteriohjelma - Master's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-11-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110247782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110247782
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, liittyykö musiikin käyttöön peruskoulun saksan opetuksessa luokilla 4–9 haasteita ja mitä nämä haasteet ovat. Lisäksi tässä selvitettiin, miten haasteet eroavat eri luokilla ja mikä helpottaisi musiikin käyttöä saksan opetuksessa.
Tutkielman teoriaosuudessa käsiteltiin musiikin ja kielen yhtäläisyyksiä ja eroja. Lisäksi käytiin läpi, miten musiikki voi hyödyttää kielenoppimista ja millä tavoin sitä voi käyttää kielenopetuksessa.
Tutkielman aineisto kerättiin verkossa olevalla kyselyllä. Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin kolmessa eri kieltenopettajien Facebook-ryhmässä. Kyselyyn vastasi yhteen 35 saksan kielen opettajaa eri puolilta Suomea. Opettajien vastauksista kävi ilmi, että heidän mielestään erityisesti oppimateriaalit eivät sisällä tarpeeksi lauluja ja niihin liittyviä tehtäviä. Lisäksi oppitunneilla ei ole riittävästi aikaa tai opettajilla itsellään ei ole riittävästi aikaa etsiä lauluja tai valmistella niihin tehtäviä. Opettajien mielestä erityisesti kieliopin ja monipuolisen sanaston opetus oli musiikin avulla vaikeaa. Vastauksista kävi myös ilmi, että 7–9 luokkien opettajat kokivat musiikin käytön haastavimmaksi ja että heidän mielestään yläkoulun materiaalit sisältävät huomattavasti vähemmän lauluja kuin alaluokkien materiaalit. Heidän mukaansa yläluokkien oppilaat eivät myöskään innostu musiikista niin kuin alakoulun oppilaat. Opettajien mielestä heitä auttaisi erityisesti jokin sivusto, jossa olisi koottuna eri lauluja ja näihin olisi valmiita tehtäviä. Vastaajien mukaan sivusto olisi mahdollinen yhteistyössä muiden opettajien kanssa. Opettajat toivoivat, että sivustolta pystyisi hakemaan esimerkiksi kielioppirakenteiden perusteella kappaleita, joita he voisivat käyttää opetuksessaan.
Tutkielman teoriaosuudessa käsiteltiin musiikin ja kielen yhtäläisyyksiä ja eroja. Lisäksi käytiin läpi, miten musiikki voi hyödyttää kielenoppimista ja millä tavoin sitä voi käyttää kielenopetuksessa.
Tutkielman aineisto kerättiin verkossa olevalla kyselyllä. Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin kolmessa eri kieltenopettajien Facebook-ryhmässä. Kyselyyn vastasi yhteen 35 saksan kielen opettajaa eri puolilta Suomea. Opettajien vastauksista kävi ilmi, että heidän mielestään erityisesti oppimateriaalit eivät sisällä tarpeeksi lauluja ja niihin liittyviä tehtäviä. Lisäksi oppitunneilla ei ole riittävästi aikaa tai opettajilla itsellään ei ole riittävästi aikaa etsiä lauluja tai valmistella niihin tehtäviä. Opettajien mielestä erityisesti kieliopin ja monipuolisen sanaston opetus oli musiikin avulla vaikeaa. Vastauksista kävi myös ilmi, että 7–9 luokkien opettajat kokivat musiikin käytön haastavimmaksi ja että heidän mielestään yläkoulun materiaalit sisältävät huomattavasti vähemmän lauluja kuin alaluokkien materiaalit. Heidän mukaansa yläluokkien oppilaat eivät myöskään innostu musiikista niin kuin alakoulun oppilaat. Opettajien mielestä heitä auttaisi erityisesti jokin sivusto, jossa olisi koottuna eri lauluja ja näihin olisi valmiita tehtäviä. Vastaajien mukaan sivusto olisi mahdollinen yhteistyössä muiden opettajien kanssa. Opettajat toivoivat, että sivustolta pystyisi hakemaan esimerkiksi kielioppirakenteiden perusteella kappaleita, joita he voisivat käyttää opetuksessaan.