Jos metsään haluat mennä nyt …
Eronen, Tuomas (2021)
Eronen, Tuomas
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-11-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110237779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110237779
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia Vantaan varhaiskasvattajien lähiympäristön palveluiden hyödyntämistä ja mahdollisia esteitä hyödyntämiselle. Olin kiinnostunut myös tutkimaan onko esikoululaisten retkeilyssä eroja päiväkodin muihin lapsiryhmiin nähden. Halusin tutkimuksessani tuoda esille varhaiskasvatuksen ylimmän johdon näkökulman ja kuinka he näkevät lähiympäristön palveluiden mahdollisuudet ja kuinka Vantaan varhaiskasvatuksessa niitä hyödynnetään. Haastattelun avulla halusin selvittää myös, miten Vantaalla tulisi tulevaisuudessa palveluja hyödyntää ja kehittää. Tutkimuksessa on hyödynnetty laadullisia ja määrällisiä elementtejä.
Tämän tutkimusaiheen valikoitumiseen vaikutti mielenkiintoni tutkia, miten varhaiskasvatuksessa päiväkodin ulkopuolisia oppimisen mahdollisuuksia hyödynnetään, ja mikä mahdollisesti estää sen hyödyntämisen. Vantaa kaupunkina valikoitui, koska työskentelin itse aikaisemmin Vantaan varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvattajien näkemyksiä kerättiin e-lomakekyselyllä, joka sisälsi väittämiä ja avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen kyselyosio toteutettiin vuoden 2020 maalis-toukokuun aikana, ja vastaajat olivat Vantaan kaupungilla työskenteleviä varhaiskasvattajia. Varhaiskasvattajien lisäksi haastattelin Vantaan varhaiskasvatuspäälliköitä ja haastattelut toteutettiin samana ajankohtana.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksessa on ryhmäkohtaisia eroja lähiympäristön palveluiden hyödyntämisessä. Tutkimuksessa nousi esille, että esikoulussa palveluja hyödynnetään keskimääräisesti laajemmin ja useammin kuin 0–5- vuotiaiden ryhmissä. Tulosten perusteella vaikuttaisi siltä, että varhaiskasvatuspäälliköt tuntevat melko hyvin, miten Vantaan varhaiskasvatuksessa hyödynnetään palveluita, mutta tunnistavat myös kehittämisen kohteita.
Tämän tutkimusaiheen valikoitumiseen vaikutti mielenkiintoni tutkia, miten varhaiskasvatuksessa päiväkodin ulkopuolisia oppimisen mahdollisuuksia hyödynnetään, ja mikä mahdollisesti estää sen hyödyntämisen. Vantaa kaupunkina valikoitui, koska työskentelin itse aikaisemmin Vantaan varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvattajien näkemyksiä kerättiin e-lomakekyselyllä, joka sisälsi väittämiä ja avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen kyselyosio toteutettiin vuoden 2020 maalis-toukokuun aikana, ja vastaajat olivat Vantaan kaupungilla työskenteleviä varhaiskasvattajia. Varhaiskasvattajien lisäksi haastattelin Vantaan varhaiskasvatuspäälliköitä ja haastattelut toteutettiin samana ajankohtana.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksessa on ryhmäkohtaisia eroja lähiympäristön palveluiden hyödyntämisessä. Tutkimuksessa nousi esille, että esikoulussa palveluja hyödynnetään keskimääräisesti laajemmin ja useammin kuin 0–5- vuotiaiden ryhmissä. Tulosten perusteella vaikuttaisi siltä, että varhaiskasvatuspäälliköt tuntevat melko hyvin, miten Vantaan varhaiskasvatuksessa hyödynnetään palveluita, mutta tunnistavat myös kehittämisen kohteita.