Ratkaisukeskeinen ryhmätyönohjaus esimiesten ja asiantuntijoiden kokemuksellisen oppimisen ja työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmänä
Vanne, Tarja (2021)
Vanne, Tarja
Tampere University
2021
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2125-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2125-3
Tiivistelmä
Työ on olennainen osa useimpien ihmisten elämää. Se kiinnittää ihmiset yhteiskuntaan ja luo elämään sisältöä, hyvinvointia ja iloa. Toisaalta se luo myös pahoinvointia kuten ajankäytön ongelmia, stressiä, työuupumusta, vuorovaikutushaasteita, motivaation puutetta sekä fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Sekä työntekijöiden että esimiesten perusoikeuksiin kuuluu fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti terve työympäristö, jossa on mahdollista työskennellä ja voida hyvin. Työhyvinvointia kehittämällä voidaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi terveeseen ja tuottavaan työympäristöön. Työhyvinvoinnin tutkimus on laajentunut viime vuosikymmeninä psyykkisen työsuojelun alueelle nostaen kehittämisen keskiöön henkilöstön hyvinvoinnin, oppimisresurssien käyttöönoton, työssä jaksamisen sekä johtamisen ja esimiestyön. Työhyvinvointia voidaan kehittää työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmillä kuten työnohjauksella.
Tässä väitöstutkimuksessa tarkastellaan ratkaisukeskeistä ryhmätyönohjausta esimiesten ja asiantuntijoiden kokemuksellisen oppimisen ja työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmänä. Laadullinen tapaustutkimus toteutettiin ICT- sekä sosiaali- ja terveysalan kolmessa organisaatiossa. Aineistonkeruu suoritettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen vaiheen aineisto koostui Tampereen yliopiston ”Tietotyö -projektiin” kuuluvan ”Prosessi-intensiivisen esimiestyön kehittämisohjelman” ryhmätyönohjauksista (CaseA, CaseB) kerätyistä ja litteroiduista keskusteluista. Toisen vaiheen aineistoon kuului asiantuntijoiden ryhmätyönohjausistunnoista (CaseC) kerätyt ohjaajan muistiinpanot. Kaikkien tapausten osalta aineistona toimivat myös ohjattavien kirjoittamat tapauskertomukset sekä heidän loppuarviointinsa ohjausprosesseista. Tutkija akateemisesti koulutettuna työnohjaajana toimi työnohjausten vetäjänä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu työhyvinvointiin, positiiviseen psykologiaan, ratkaisukeskeiseen lähestymistapaan sekä kokemukselliseen oppimiseen ja ongelmanratkaisuun liittyviin teorioihin. Keskeisimpänä edellisistä on Kolbin kokemuksellisen oppimisen kehä, joka todettiin tutkimuksen alussa kuitenkin yksinään riittämättömäksi mallintamaan kattavasti ohjattavien oppimis- ja ongelmanratkaisuprosessia työnohjauksessa. Tutkija päätyikin kehittämään aiempien teorioiden pohjalta uuden teoreettisen mallin nimeltä "Kokemuksellisen oppimisen ja ongelmanratkaisun synteesimalli ryhmätyönohjauksessa (KIRSTU)". KIRSTU-ryhmätyönohjausmallin ensimmäistä versiota kutsutaan K1-malliksi ja se pohjautuu kokemuksellisen oppimisen kehän lisäksi kolmeen muuhun oppimisteoriaan. Samankaltaista teoriamallinnusta esimiesten ja asiantuntijoiden ryhmätyönohjauksesta ei ole aiemmin esitetty. K1-mallia käytettiin pohjana aineiston laadullisessa, teorialähtöisessä sisällönanalyysissa. Tarkastelun keskiössä oli ohjattavien istunnoissa esiin nostamien työelämän haastavien kokemusten/tapauskertomusten käsittely dialogisesti keskustelemalla.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten K1-malli toimi taustateoriana ohjatuissa ryhmätyönohjauksissa, miten istunnot etenivät konkreettisesti, mitä niissä käsiteltiin, millaisia yhtäläisyyksiä ja poikkeamia havaittiin K1-mallin ja käytännön välillä, miten KIRSTU-ryhmätyönohjausmallia kehitettiin sekä millä tavoin se toimi ratkaisukeskeisenä työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmänä.
Tutkimuksen tärkein tulos on K1-mallin ja empirian sisällöllisen tarkastelun pohjalta kehitetty ratkaisukeskeisen KIRSTU-ryhmätyönohjausmallin jatkokehitysversio eli K2-malli. Tämä 5-osainen K2-malli lähtökohta-; tilanne-; ongelma-; ratkaisu-; toteutus- & arviointianalyysivaiheineen kuvaa K1-mallia tarkemmin ohjattavien tapauskertomusten käsittelyvuota käytännössä. K2-malliin liitettiin myös osa-alueiden ja osatekijöiden tarkat kuvaukset ja kaksi vaihtoehtoista etenemistapaa (1&2) riippuen siitä, halusiko ohjattava soveltaa kokemukseensa ratkaisua omassa työssään vai ei.
Tutkimusaineiston laadullisen sisällönanalyysin pohjalta osoittautui, että KIRSTU-ryhmätyönohjausmalli tarjosi ohjattaville yhteisiä sosiaalisia ja reflektiivisiä kollegafoorumeita luottamuksellisiin keskusteluihin. Ohjausprosessit mahdollistivat työhön liittyvistä haasteista puhumisen niiden ”oikeilla nimillä”, näiden haasteiden reflektoinnin, kokemuksista oppimisen sekä ratkaisujen ja tuen saamisen. Ohjattavien istunnoista saamia työhyvinvointia lisääviä oppimiskokemuksia olivat oman toiminnan tarkastelun sekä rohkeuden lisääntyminen työn haasteisiin puuttumisessa ja rajojen asettamisessa, omista voimavaroista huolehtimisen paraneminen, vuorovaikutustaitojen kehittyminen ja työkalujen saaminen ajankäyttöön. Positiivisina psyykkisinä muutoksina ilmeni innostuksen, ilon, myötätunnon ja positiivisen energian lisääntymistä. Työnohjaus koettiin myös ”henkisesti kasvattavana kokemuksena”.
Tutkimuksen uutuusarvo työelämälle on kehitetty ja testattu KIRSTU-ryhmätyönohjausmalli, jota pystytään hyödyntämään käytännön työnohjauksissa sekä työnohjauksen ja -ohjaajien opetustyössä. Tulosten keskeisimpänä kohderyhmänä ovat kuitenkin turbulentissa toimintaympäristössä työskentelevät esimiehet ja asiantuntijat, joiden työhyvinvoinnin kehittämiseen tämä tutkimus tarjoaa käytännön työkaluja.
Tässä väitöstutkimuksessa tarkastellaan ratkaisukeskeistä ryhmätyönohjausta esimiesten ja asiantuntijoiden kokemuksellisen oppimisen ja työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmänä. Laadullinen tapaustutkimus toteutettiin ICT- sekä sosiaali- ja terveysalan kolmessa organisaatiossa. Aineistonkeruu suoritettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen vaiheen aineisto koostui Tampereen yliopiston ”Tietotyö -projektiin” kuuluvan ”Prosessi-intensiivisen esimiestyön kehittämisohjelman” ryhmätyönohjauksista (CaseA, CaseB) kerätyistä ja litteroiduista keskusteluista. Toisen vaiheen aineistoon kuului asiantuntijoiden ryhmätyönohjausistunnoista (CaseC) kerätyt ohjaajan muistiinpanot. Kaikkien tapausten osalta aineistona toimivat myös ohjattavien kirjoittamat tapauskertomukset sekä heidän loppuarviointinsa ohjausprosesseista. Tutkija akateemisesti koulutettuna työnohjaajana toimi työnohjausten vetäjänä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu työhyvinvointiin, positiiviseen psykologiaan, ratkaisukeskeiseen lähestymistapaan sekä kokemukselliseen oppimiseen ja ongelmanratkaisuun liittyviin teorioihin. Keskeisimpänä edellisistä on Kolbin kokemuksellisen oppimisen kehä, joka todettiin tutkimuksen alussa kuitenkin yksinään riittämättömäksi mallintamaan kattavasti ohjattavien oppimis- ja ongelmanratkaisuprosessia työnohjauksessa. Tutkija päätyikin kehittämään aiempien teorioiden pohjalta uuden teoreettisen mallin nimeltä "Kokemuksellisen oppimisen ja ongelmanratkaisun synteesimalli ryhmätyönohjauksessa (KIRSTU)". KIRSTU-ryhmätyönohjausmallin ensimmäistä versiota kutsutaan K1-malliksi ja se pohjautuu kokemuksellisen oppimisen kehän lisäksi kolmeen muuhun oppimisteoriaan. Samankaltaista teoriamallinnusta esimiesten ja asiantuntijoiden ryhmätyönohjauksesta ei ole aiemmin esitetty. K1-mallia käytettiin pohjana aineiston laadullisessa, teorialähtöisessä sisällönanalyysissa. Tarkastelun keskiössä oli ohjattavien istunnoissa esiin nostamien työelämän haastavien kokemusten/tapauskertomusten käsittely dialogisesti keskustelemalla.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten K1-malli toimi taustateoriana ohjatuissa ryhmätyönohjauksissa, miten istunnot etenivät konkreettisesti, mitä niissä käsiteltiin, millaisia yhtäläisyyksiä ja poikkeamia havaittiin K1-mallin ja käytännön välillä, miten KIRSTU-ryhmätyönohjausmallia kehitettiin sekä millä tavoin se toimi ratkaisukeskeisenä työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmänä.
Tutkimuksen tärkein tulos on K1-mallin ja empirian sisällöllisen tarkastelun pohjalta kehitetty ratkaisukeskeisen KIRSTU-ryhmätyönohjausmallin jatkokehitysversio eli K2-malli. Tämä 5-osainen K2-malli lähtökohta-; tilanne-; ongelma-; ratkaisu-; toteutus- & arviointianalyysivaiheineen kuvaa K1-mallia tarkemmin ohjattavien tapauskertomusten käsittelyvuota käytännössä. K2-malliin liitettiin myös osa-alueiden ja osatekijöiden tarkat kuvaukset ja kaksi vaihtoehtoista etenemistapaa (1&2) riippuen siitä, halusiko ohjattava soveltaa kokemukseensa ratkaisua omassa työssään vai ei.
Tutkimusaineiston laadullisen sisällönanalyysin pohjalta osoittautui, että KIRSTU-ryhmätyönohjausmalli tarjosi ohjattaville yhteisiä sosiaalisia ja reflektiivisiä kollegafoorumeita luottamuksellisiin keskusteluihin. Ohjausprosessit mahdollistivat työhön liittyvistä haasteista puhumisen niiden ”oikeilla nimillä”, näiden haasteiden reflektoinnin, kokemuksista oppimisen sekä ratkaisujen ja tuen saamisen. Ohjattavien istunnoista saamia työhyvinvointia lisääviä oppimiskokemuksia olivat oman toiminnan tarkastelun sekä rohkeuden lisääntyminen työn haasteisiin puuttumisessa ja rajojen asettamisessa, omista voimavaroista huolehtimisen paraneminen, vuorovaikutustaitojen kehittyminen ja työkalujen saaminen ajankäyttöön. Positiivisina psyykkisinä muutoksina ilmeni innostuksen, ilon, myötätunnon ja positiivisen energian lisääntymistä. Työnohjaus koettiin myös ”henkisesti kasvattavana kokemuksena”.
Tutkimuksen uutuusarvo työelämälle on kehitetty ja testattu KIRSTU-ryhmätyönohjausmalli, jota pystytään hyödyntämään käytännön työnohjauksissa sekä työnohjauksen ja -ohjaajien opetustyössä. Tulosten keskeisimpänä kohderyhmänä ovat kuitenkin turbulentissa toimintaympäristössä työskentelevät esimiehet ja asiantuntijat, joiden työhyvinvoinnin kehittämiseen tämä tutkimus tarjoaa käytännön työkaluja.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4943]