Varhaiskasvatuksen erityisopettajien ammatillinen toimijuus
Raunio, Arja (2021)
Raunio, Arja
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-11-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110137584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110137584
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää varhaiskasvatuksen erityisopettajien ammatilliseen toimijuuteen liittyviä kokemuksia ja käsityksiä. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös heidän ammatillista toimijuuttaan edistävistä tekijöistä. Laadullisen tutkimuksen aineisto hankittiin tutkimushaastatteluilla ja analysoitiin teoriaohjaavasti laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimukseen osallistui 11 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa.
Toimijuuden käsite kuvaa yksilön tai yhteisön valmiuksia ja mahdollisuuksia toimia aktiivisesti ja aloitteellisesti. Siihen liittyvät myös osallisuuden ja oman työn ja elämän hallinnan kokemus sekä vaikutusmahdollisuudet. Ammatillisessa toimijuudessa on kysymys työelämän kontekstissa tapahtuvasta yksilön tai yhteisön vaikuttamisesta ja valintojen tekemisestä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin subjektikeskeistä sosiokulttuurista näkemystä ammatillisesta toimijuudesta, jossa sosiokulttuurisia tekijöitä ja yksilöllistä ammatillista toimijaa tarkastellaan erillisinä ja toisiaan vuorovaikutteisesti rakentavina osa-alueina. Tutkimuksen tavoitteena oli saavuttaa tietoa toimijuudesta näitä erillisiä osa-alueita tarkastelemalla.
Työelämän muutos, jatkuva kehittämisen ja uuden oppimisen tarve edellyttävät ammatillista toimijuutta. Varhaiskasvatuksen toimintaympäristön ja lainsäädännön muutokset vaikuttavat myös varhaiserityiskasvatuksen järjestämiseen ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien työhön.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien ammatilliseen toimijuuteen vaikuttavia keskeisiä sosiokulttuurisia olosuhteita kuvattiin aineistossa työyhteisön, toimintakulttuurin, johtamisen sekä koettujen tunteiden avulla. Työyhteisön kerroksisuus, ammatillisen vertaisryhmän tärkeys ja johtamisen merkitys toimijuuden tukena olivat keskeisiä huomioita sosiokulttuurisiin olosuhteisiin liittyen.
Yksilöllisiä kokemuksia ammatillisena toimijana kuvaavat teemat keskittyivät ammatillisen kehittymisen ja ammatillisen identiteetin vuoropuheluun ja toimijuuden muutoksen kuvaukseen. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien ammatilliseen identiteettiin kuuluu olennaisesti pyrkimys oman ammattitaidon kehittämiseen ja uuden oppimiseen. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen erityisopettajien ammatillista toimijuutta edistävät tekijät liittyvät neljään osa alueeseen, joita ovat toimija itse, työyhteisö, johtaminen ja rakenteet.
Tutkimustulokset tukevat aiempia ammatilliseen toimijuuteen liittyviä tutkimuksia, joiden mukaan vaikutusmahdollisuudet omaa työtä koskevaan päätöksentekoon sekä osallistuminen työkäytänteiden kehittämiseen ovat merkittäviä työn ja toimijuuden kannalta. Tämänkin tutkimuksen tulosten mukaan muutoksia tulisi toteuttaa vuorovaikutuksessa henkilöstön kanssa, jotta muutos tapahtuisi aidosti ja mahdollistaisi työntekijän ammatillisen identiteetin neuvottelun ja toimijuuden tunteen vahvistumisen.
Toimijuuden käsite kuvaa yksilön tai yhteisön valmiuksia ja mahdollisuuksia toimia aktiivisesti ja aloitteellisesti. Siihen liittyvät myös osallisuuden ja oman työn ja elämän hallinnan kokemus sekä vaikutusmahdollisuudet. Ammatillisessa toimijuudessa on kysymys työelämän kontekstissa tapahtuvasta yksilön tai yhteisön vaikuttamisesta ja valintojen tekemisestä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin subjektikeskeistä sosiokulttuurista näkemystä ammatillisesta toimijuudesta, jossa sosiokulttuurisia tekijöitä ja yksilöllistä ammatillista toimijaa tarkastellaan erillisinä ja toisiaan vuorovaikutteisesti rakentavina osa-alueina. Tutkimuksen tavoitteena oli saavuttaa tietoa toimijuudesta näitä erillisiä osa-alueita tarkastelemalla.
Työelämän muutos, jatkuva kehittämisen ja uuden oppimisen tarve edellyttävät ammatillista toimijuutta. Varhaiskasvatuksen toimintaympäristön ja lainsäädännön muutokset vaikuttavat myös varhaiserityiskasvatuksen järjestämiseen ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien työhön.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien ammatilliseen toimijuuteen vaikuttavia keskeisiä sosiokulttuurisia olosuhteita kuvattiin aineistossa työyhteisön, toimintakulttuurin, johtamisen sekä koettujen tunteiden avulla. Työyhteisön kerroksisuus, ammatillisen vertaisryhmän tärkeys ja johtamisen merkitys toimijuuden tukena olivat keskeisiä huomioita sosiokulttuurisiin olosuhteisiin liittyen.
Yksilöllisiä kokemuksia ammatillisena toimijana kuvaavat teemat keskittyivät ammatillisen kehittymisen ja ammatillisen identiteetin vuoropuheluun ja toimijuuden muutoksen kuvaukseen. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien ammatilliseen identiteettiin kuuluu olennaisesti pyrkimys oman ammattitaidon kehittämiseen ja uuden oppimiseen. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen erityisopettajien ammatillista toimijuutta edistävät tekijät liittyvät neljään osa alueeseen, joita ovat toimija itse, työyhteisö, johtaminen ja rakenteet.
Tutkimustulokset tukevat aiempia ammatilliseen toimijuuteen liittyviä tutkimuksia, joiden mukaan vaikutusmahdollisuudet omaa työtä koskevaan päätöksentekoon sekä osallistuminen työkäytänteiden kehittämiseen ovat merkittäviä työn ja toimijuuden kannalta. Tämänkin tutkimuksen tulosten mukaan muutoksia tulisi toteuttaa vuorovaikutuksessa henkilöstön kanssa, jotta muutos tapahtuisi aidosti ja mahdollistaisi työntekijän ammatillisen identiteetin neuvottelun ja toimijuuden tunteen vahvistumisen.