Processing and Properties of Hot-Dip Galvanized Press-Hardening Steels
Järvinen, Henri (2021)
Järvinen, Henri
Tampere University
2021
Teknisten tieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Engineering Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-11-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2133-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2133-8
Tiivistelmä
Muottikarkaisu on autoteollisuuden käyttämä valmistusmentelmä, jota hyödynnetään henkilöautokorin suojauskomponenttien valmistuksessa. Suorassa muottikarkaisuprosessissa teräsaihio austenoidaan uunissa ja kuumamuovataan sekä karkaistaan muovaustyökalun avulla korkean pintapaineen alaisena. Karkaisulla saavutetaan teräkselle martensiittinen ja erittäin luja mikrorakenne. Komponenttien maalaus, ja sitä seuraava maalin kuivaus noin 170 °C:n lämpötilassa viimeistelevät teräksen ominaisuudet. Muottikarkaistujen booriterästen, kuten 22MnB5 (murtolujuus 1500 MPa), hyödyntäminen on mahdollistanut autokorin keventämisen turvallisuusominaisuuksista tinkimättä, ja sen myötä polttoainekulutuksen ja CO2- päästöjen vähentämisen.
Sinkkipinnoitetut teräkset ovat ominaisuuksiltaan erityisen houkuttelevia, sillä niiden avulla saavutetaan sekä korkea lujuus että erinomainen korroosionkesto. Prosessi asettaa kuitenkin merkittäviä haasteita näiden materiaalien käytölle: kuumamuovaus 850-700 °C:ssa altistaa sulametallihaurausilmiölle, joka johtaa komponenttien makroskooppiseen säröilyyn. Lisäksi teollista hyödyntämistä rajoittavat kuumamuovauksessa muodostuvat korkeat kitkavoimat ja pintaan muodostuvat leikkausjännitykset, jotka aiheuttavat pinnoiteesta teräkseen etenevää mikosäröilyä etenkin komponenttien ulkoseinämissä. Kysyntää on myös yhä lujemmille uusille teräslaaduille, aina noin 2000 MPa:n murtolujuuteen asti. Tämä kunnianhimoinen tavoite asettaa uusia haasteita sekä teräksen koostumuksen suunnittelun että koko valmistusprosessin kontrolloinnin näkökulmasta.
Tässä työssä tutkittiin sekä pinnoittamattomia että Zn- ja ZnFe-pinnoitettuja teräksiä hyödyntäen laboratorioon rakennettua, teollista prosessia simuloivaa muottikarkaisulaitteistoa. Työn ensisijaisena tavoitteena oli lisätä ymmärrystä sinkkipinnoitettujen terästen käyttäytymisestä suorassa muottikarkaisuprosessissa. Pinnoitettujen 22MnB5 ja 34MnB5 laatujen, sekä tässä työssä kehitetyn 22MnMoB8 teräksen, tutkimus painottui pinnoite/teräs -rajapinnan reaktioihin, sisältäen hehkutusprosessin aikana tapahtuvat korkean lämpötilan faasimuutokset sekä kuumamuovauksesa esiintyvät säröilyilmiöt. Näiden tekijöiden ymmärrys ja ratkaisut säröilyn eliminoimiseksi ovat merkittävässä roolissa teollisen valmistettavuuden kannalta. Työn toisena tavoitteena oli ymmärtää teräksen mekaanisten ominaisuuksien kannalta keskeiset mekanismit. Mikrorakenteen ja ominaisuuksien yhteyksien selvittämiseksi tutkittin sekä kaupallisia teräslaatuja (22MnB5, 30MnB5, ja 34MnB5) että tässä työssä suunniteltuja 34MnB5-teräkseen pohjautuvia Ti- ja/tai V-mikroseostettuja teräksiä. Näiden terästen tutkimus tukee toisen sukupolven muottikarkaistavien terästen kehitystä, joilla tavoitellaan 2000 MPa:n murtolujuutta.
Tutkimuksissa havaittiin, että teräksen itseispääseminen on muottikarkaisulle ominaista. Hiilipitoisuuden ohella itseispääseminen kontrolloi martensiittisen teräksen mekaanista käyttäytymistä yhdessä perinnäisen austeniitin raekoon kanssa, jolla voidaan vaikuttaa martensiittisen mikrorakenteen hienontamiseen. Teräksen lähtörakenteella ja sen tarkoituksenomaisella kontrolloinnilla voidaan vastaavasti vaikuttaa austeniitin raekokoon yhdessä teräksen koostumuksen kanssa ja vähentää sen myötä prosessiparametriherkkyyttä teollisissa prosesseissa. Mekaaninen testaus ja murtopinta-analyysit osoittivat, että autokorin komponenteille suoritettavaa maalin kuivatusprosessia (170 °C/20 min), voidaan oleellisesti hyödyntää eräänlaisena matalan lämpötilan päästönä ja sitä kautta lisätä etenkin 34MnB5-tyyppisten terästen sitkeyttä ja plastisuutta. Lisäksi havattiin, että 34MnB5-terästen sitkeys on korkeamman hiilipitoisuuden ja lujuuden myötä herkempi paikallisille jäähtymisnopeusvaihteluille. Maalin kuivatusprosessilla voidaan vähentää näiden sitkeyden kannalta haitallisten tekijöiden vaikutusta ja parantaa sitä kautta mekaanista käyttäytymistä yleisellä tasolla - tosin sen kustannuksella, että murtolujuus laskee noin 1900 MPa:n tasolle. Vanadiinilla ja/tai titaanilla mikroseostettujen 34MnB5-pohjaisten terästen tutkimus osoitti, että etenkin vanadiinia voidaan hyödyntää yhdessä kromi- tai molybdeeniseostuksen kanssa, kun tavoitellaan perinnäisen austeniitin raekoon hienontamista ja mekaanisen käyttäytymisen optimoimista.
Zn- ja ZnFe-pinnoitettujen terästen tutkimustulokset osoittivat, että itse teräksen koostumuksella on merkittävä rooli pinnoite/teräs -rajapinnalla tapahtuvissa ilmiöissä ja muovauksessa esiintyvän säröilyn kontrolloinnissa. Sinkkipinnoitetut 34MnB5-teräkset ovat korkeamman hiilipitoisuutensa myötä alttiita martensiittisen α’-Fe(Zn)-faasin muodostumiselle etenkin pinnoite/teräs -rajapintaan, jonka voidaan arvioida rajoittavan tämän tyyppisten terästen teollista hyödyntämistä. Yleisellä tasolla, sulametallihauraus ja haitallinen mikrosäröily voidaan ratkaista teräksen karkenevuuden parantamisella, eli käyttämällä 22MnMoB8 terästä 22MnB5 sijaan, ja yhtäaikaisella kuumamuovausprosessin modifioinnilla siten, että teräs muovataan poikkeuksellisen matalassa 550-500 °C:n lämpötilassa. Näissä olosuhteissa pinnoitteeseen muodostuneet sulafaasit ovat jo kiinteässä tilassa, ja mikrosäröilyä edesauttava, korkeassa lämpötilassa rajapintaan muodostuva ferriitti sekä sinkin tai sinkkipitoisten faasien aiheuttamat metallihaurausilmiöt saadaan minimoitua.
Sinkkipinnoitetut teräkset ovat ominaisuuksiltaan erityisen houkuttelevia, sillä niiden avulla saavutetaan sekä korkea lujuus että erinomainen korroosionkesto. Prosessi asettaa kuitenkin merkittäviä haasteita näiden materiaalien käytölle: kuumamuovaus 850-700 °C:ssa altistaa sulametallihaurausilmiölle, joka johtaa komponenttien makroskooppiseen säröilyyn. Lisäksi teollista hyödyntämistä rajoittavat kuumamuovauksessa muodostuvat korkeat kitkavoimat ja pintaan muodostuvat leikkausjännitykset, jotka aiheuttavat pinnoiteesta teräkseen etenevää mikosäröilyä etenkin komponenttien ulkoseinämissä. Kysyntää on myös yhä lujemmille uusille teräslaaduille, aina noin 2000 MPa:n murtolujuuteen asti. Tämä kunnianhimoinen tavoite asettaa uusia haasteita sekä teräksen koostumuksen suunnittelun että koko valmistusprosessin kontrolloinnin näkökulmasta.
Tässä työssä tutkittiin sekä pinnoittamattomia että Zn- ja ZnFe-pinnoitettuja teräksiä hyödyntäen laboratorioon rakennettua, teollista prosessia simuloivaa muottikarkaisulaitteistoa. Työn ensisijaisena tavoitteena oli lisätä ymmärrystä sinkkipinnoitettujen terästen käyttäytymisestä suorassa muottikarkaisuprosessissa. Pinnoitettujen 22MnB5 ja 34MnB5 laatujen, sekä tässä työssä kehitetyn 22MnMoB8 teräksen, tutkimus painottui pinnoite/teräs -rajapinnan reaktioihin, sisältäen hehkutusprosessin aikana tapahtuvat korkean lämpötilan faasimuutokset sekä kuumamuovauksesa esiintyvät säröilyilmiöt. Näiden tekijöiden ymmärrys ja ratkaisut säröilyn eliminoimiseksi ovat merkittävässä roolissa teollisen valmistettavuuden kannalta. Työn toisena tavoitteena oli ymmärtää teräksen mekaanisten ominaisuuksien kannalta keskeiset mekanismit. Mikrorakenteen ja ominaisuuksien yhteyksien selvittämiseksi tutkittin sekä kaupallisia teräslaatuja (22MnB5, 30MnB5, ja 34MnB5) että tässä työssä suunniteltuja 34MnB5-teräkseen pohjautuvia Ti- ja/tai V-mikroseostettuja teräksiä. Näiden terästen tutkimus tukee toisen sukupolven muottikarkaistavien terästen kehitystä, joilla tavoitellaan 2000 MPa:n murtolujuutta.
Tutkimuksissa havaittiin, että teräksen itseispääseminen on muottikarkaisulle ominaista. Hiilipitoisuuden ohella itseispääseminen kontrolloi martensiittisen teräksen mekaanista käyttäytymistä yhdessä perinnäisen austeniitin raekoon kanssa, jolla voidaan vaikuttaa martensiittisen mikrorakenteen hienontamiseen. Teräksen lähtörakenteella ja sen tarkoituksenomaisella kontrolloinnilla voidaan vastaavasti vaikuttaa austeniitin raekokoon yhdessä teräksen koostumuksen kanssa ja vähentää sen myötä prosessiparametriherkkyyttä teollisissa prosesseissa. Mekaaninen testaus ja murtopinta-analyysit osoittivat, että autokorin komponenteille suoritettavaa maalin kuivatusprosessia (170 °C/20 min), voidaan oleellisesti hyödyntää eräänlaisena matalan lämpötilan päästönä ja sitä kautta lisätä etenkin 34MnB5-tyyppisten terästen sitkeyttä ja plastisuutta. Lisäksi havattiin, että 34MnB5-terästen sitkeys on korkeamman hiilipitoisuuden ja lujuuden myötä herkempi paikallisille jäähtymisnopeusvaihteluille. Maalin kuivatusprosessilla voidaan vähentää näiden sitkeyden kannalta haitallisten tekijöiden vaikutusta ja parantaa sitä kautta mekaanista käyttäytymistä yleisellä tasolla - tosin sen kustannuksella, että murtolujuus laskee noin 1900 MPa:n tasolle. Vanadiinilla ja/tai titaanilla mikroseostettujen 34MnB5-pohjaisten terästen tutkimus osoitti, että etenkin vanadiinia voidaan hyödyntää yhdessä kromi- tai molybdeeniseostuksen kanssa, kun tavoitellaan perinnäisen austeniitin raekoon hienontamista ja mekaanisen käyttäytymisen optimoimista.
Zn- ja ZnFe-pinnoitettujen terästen tutkimustulokset osoittivat, että itse teräksen koostumuksella on merkittävä rooli pinnoite/teräs -rajapinnalla tapahtuvissa ilmiöissä ja muovauksessa esiintyvän säröilyn kontrolloinnissa. Sinkkipinnoitetut 34MnB5-teräkset ovat korkeamman hiilipitoisuutensa myötä alttiita martensiittisen α’-Fe(Zn)-faasin muodostumiselle etenkin pinnoite/teräs -rajapintaan, jonka voidaan arvioida rajoittavan tämän tyyppisten terästen teollista hyödyntämistä. Yleisellä tasolla, sulametallihauraus ja haitallinen mikrosäröily voidaan ratkaista teräksen karkenevuuden parantamisella, eli käyttämällä 22MnMoB8 terästä 22MnB5 sijaan, ja yhtäaikaisella kuumamuovausprosessin modifioinnilla siten, että teräs muovataan poikkeuksellisen matalassa 550-500 °C:n lämpötilassa. Näissä olosuhteissa pinnoitteeseen muodostuneet sulafaasit ovat jo kiinteässä tilassa, ja mikrosäröilyä edesauttava, korkeassa lämpötilassa rajapintaan muodostuva ferriitti sekä sinkin tai sinkkipitoisten faasien aiheuttamat metallihaurausilmiöt saadaan minimoitua.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4844]