Työelämäorientaatio osana opintopolkua : Työelämäorientaation rakentuminen opintojen aikana
Torvinen, Sanni (2021)
Torvinen, Sanni
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-10-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110077467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110077467
Tiivistelmä
Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan opintojen aikaisen työelämäorientaation rakentumista. Tutkimus sijoittuu korkeakoulututkimuksen kentälle ja erityisesti korkeakoulutuksen ja työelämän välistä suhdetta hahmottavaan tutkimusalaan. Useat aikaisemmat tutkimukset käsittelevät tätä korkeakoulutuksen ja työelämän välistä suhdetta tutkinnon valmistumisen jälkeen. Tämän tutkimuksen painopiste on kuitenkin opintojen aikaisessa työelämäorientaatiossa.
Korkeakoulujen ja työelämän välisen suhteen merkitys nykyisessä korkeakoulupoliittisessa keskustelussa on kiistaton. Niin kansallisena kuin kansainvälisenäkin tavoitteena on ollut edistää kilpailukykyä panostamalla osaamiseen. Nimenomaan korkeakoulutuksella on ollut tärkeä rooli tämän tavoitteen saavuttamisessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella tätä tavoitetta opiskelijan työelämäorientaation rakentumisen näkökulmasta. Tutkimuskysymysten avulla kartoitetaan, minkälainen opintojen aikana rakentuva työelämäorientaatio on sekä millaisia ovat mahdolliset työelämäorientaatioiden koulutusalakohtaiset erot. Lisäksi saatujen tulosten perusteella on tarkoitus selvittää, miten opintojen aikaista työelämäorientaation kehittymistä voitaisiin tukea paremmin. Tutkimusaineistona käytetään kahta Tampereen yliopiston opiskelijoilta kerättyä kyselyä vuosilta 2015–2016 ja vastauksia on yhteensä 317 kappaletta. Tutkimus on toteutettu monimenetelmällisenä tutkimuksena ja analyysissä on hyödynnetty niin määrällisiä kuin laadullisiakin menetelmiä.
Tutkimuksen tulosten mukaan opiskelijoiden työelämäorientaatiossa opintojen aikaisella työkokemuksella on keskeinen merkitys. Opintojen aikana kehittyneiden taitojen osalta puolestaan huomattiin, että erityisesti yliopisto-opinnoissakin tärkeät taidot (oman alan teoreettinen osaaminen, analyyttisen ja systemaattisen ajattelun taidot sekä tiedonhankintataidot) ovat kehittyneet. Opiskelijoiden asenteet koulutusta ja työelämää kohtaan olivat pääosin positiivisia. Työelämäorientaation kannalta myös oman osaamisen tunnistaminen on tärkeää. Tämän tutkimuksen perusteella oman osaamisen tunnistamisessa ovatkin auttaneet muun muassa erilaiset työelämäkokemukset. Tutkimuksessa kartoitettiin myös työmarkkinoiden hahmottamista edistäviä asioita ja työelämäkokemukset nousivat esiin myös tästä näkökulmasta. Sen sijaan koulutusalakohtaisia eroja työelämäorientaatiossa ei juurikaan löytynyt. Myöskään tietty koulutusala ei noussut tuloksissa esiin muista aloista erottuvana.
Korkeakoulujen ja työelämän välisen suhteen merkitys nykyisessä korkeakoulupoliittisessa keskustelussa on kiistaton. Niin kansallisena kuin kansainvälisenäkin tavoitteena on ollut edistää kilpailukykyä panostamalla osaamiseen. Nimenomaan korkeakoulutuksella on ollut tärkeä rooli tämän tavoitteen saavuttamisessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella tätä tavoitetta opiskelijan työelämäorientaation rakentumisen näkökulmasta. Tutkimuskysymysten avulla kartoitetaan, minkälainen opintojen aikana rakentuva työelämäorientaatio on sekä millaisia ovat mahdolliset työelämäorientaatioiden koulutusalakohtaiset erot. Lisäksi saatujen tulosten perusteella on tarkoitus selvittää, miten opintojen aikaista työelämäorientaation kehittymistä voitaisiin tukea paremmin. Tutkimusaineistona käytetään kahta Tampereen yliopiston opiskelijoilta kerättyä kyselyä vuosilta 2015–2016 ja vastauksia on yhteensä 317 kappaletta. Tutkimus on toteutettu monimenetelmällisenä tutkimuksena ja analyysissä on hyödynnetty niin määrällisiä kuin laadullisiakin menetelmiä.
Tutkimuksen tulosten mukaan opiskelijoiden työelämäorientaatiossa opintojen aikaisella työkokemuksella on keskeinen merkitys. Opintojen aikana kehittyneiden taitojen osalta puolestaan huomattiin, että erityisesti yliopisto-opinnoissakin tärkeät taidot (oman alan teoreettinen osaaminen, analyyttisen ja systemaattisen ajattelun taidot sekä tiedonhankintataidot) ovat kehittyneet. Opiskelijoiden asenteet koulutusta ja työelämää kohtaan olivat pääosin positiivisia. Työelämäorientaation kannalta myös oman osaamisen tunnistaminen on tärkeää. Tämän tutkimuksen perusteella oman osaamisen tunnistamisessa ovatkin auttaneet muun muassa erilaiset työelämäkokemukset. Tutkimuksessa kartoitettiin myös työmarkkinoiden hahmottamista edistäviä asioita ja työelämäkokemukset nousivat esiin myös tästä näkökulmasta. Sen sijaan koulutusalakohtaisia eroja työelämäorientaatiossa ei juurikaan löytynyt. Myöskään tietty koulutusala ei noussut tuloksissa esiin muista aloista erottuvana.