Tiekuljetussäädösten vaikutus pyöräalustaisten murskainten kuljettamiseen Euroopassa
Rauhala, Aleksi (2021)
Rauhala, Aleksi
2021
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-10-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110077455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202110077455
Tiivistelmä
Tiekuljetuksiin kohdistuvat rajoitukset vaihtelevat eri valtioiden kesken ja vaikuttavat rajat ylittävien kuljetusten suunnitteluun. Työn tavoitteena on selvittää Euroopan maiden tiekuljetusrajoitusten vaikutusta Metso Outotecin pyöräalustaisten murskainten kuljetuksiin. Tutkittavia murskaimia on yhdeksän erilaista ja tutkittavina maina ovat Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Saksa.
Ajoneuvojen massarajoitukset tieliikenteessä perustuvat tierakenteen kuormituskestävyydelle. Tämän lisäksi silloille on määritetty siltakohtaiset kantavuudet, jotka rajoittavat kuljetusten painoa. Tieliikenteen mittarajoitukset puolestaan perustuvat pitkälti tiegeometriaan, rajoittavina tekijöinä muun muassa liittymäalueet, kaistaleveydet sekä sillat ja tunnelit. Suurimpia sallittuja pituuksia ja massoja on nostettu Suomessa ja muuallakin Euroopassa on kasvavaa kiinnostusta dimensioiden nostoon päästöjen pienentämisen saavuttamiseksi.
Pituus on vähiten rajoittava tekijä murskaimissa. Tanskassa ja Saksassa pituus on kuitenkin pitkälti rajoittava tekijä. Suomessa on vapaimmat säädökset tutkittavista maista. Suomi on ainoa maa, jossa murskaimien leveys ei ylitä säädettyä suurinta mittaa, sillä Suomessa on käytössä vapaat mittarajat. Massojen puolesta ainoastaan pienimmät murskaimet mahtuvat säädösten määrittelemiin painorajoihin, maasta riippumatta. Mikään murskain ei sovellu kuljetettavaksi ilman erikoiskuljetusjärjestelyjä missään maassa. Vähintään joko pituus, telimassa tai kokonaismassa ylittyy aina.
Erikoiskuljetusten lupaprosesseissa on paljon eroa. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa lupaprosessi on esitetty parhaiten ja se on tehty selkeäksi. Kyseisten maiden säädöksistä löytyy laajasti tietoa ja ohjeistusta myös englannin kielellä. Varsinkin Tanskan ja Saksan lupaprosesseista on vaikeampi löytää tietoa. Jatkotutkimuksena voisi esimerkiksi haastatella eri maiden viranomaisia tai kuljetusliikkeitä, joiden erikoisalaa ovat erikoiskuljetukset ja selvittää tarkemmin, miten lupaprosessit toimivat käytännössä.
Ajoneuvojen massarajoitukset tieliikenteessä perustuvat tierakenteen kuormituskestävyydelle. Tämän lisäksi silloille on määritetty siltakohtaiset kantavuudet, jotka rajoittavat kuljetusten painoa. Tieliikenteen mittarajoitukset puolestaan perustuvat pitkälti tiegeometriaan, rajoittavina tekijöinä muun muassa liittymäalueet, kaistaleveydet sekä sillat ja tunnelit. Suurimpia sallittuja pituuksia ja massoja on nostettu Suomessa ja muuallakin Euroopassa on kasvavaa kiinnostusta dimensioiden nostoon päästöjen pienentämisen saavuttamiseksi.
Pituus on vähiten rajoittava tekijä murskaimissa. Tanskassa ja Saksassa pituus on kuitenkin pitkälti rajoittava tekijä. Suomessa on vapaimmat säädökset tutkittavista maista. Suomi on ainoa maa, jossa murskaimien leveys ei ylitä säädettyä suurinta mittaa, sillä Suomessa on käytössä vapaat mittarajat. Massojen puolesta ainoastaan pienimmät murskaimet mahtuvat säädösten määrittelemiin painorajoihin, maasta riippumatta. Mikään murskain ei sovellu kuljetettavaksi ilman erikoiskuljetusjärjestelyjä missään maassa. Vähintään joko pituus, telimassa tai kokonaismassa ylittyy aina.
Erikoiskuljetusten lupaprosesseissa on paljon eroa. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa lupaprosessi on esitetty parhaiten ja se on tehty selkeäksi. Kyseisten maiden säädöksistä löytyy laajasti tietoa ja ohjeistusta myös englannin kielellä. Varsinkin Tanskan ja Saksan lupaprosesseista on vaikeampi löytää tietoa. Jatkotutkimuksena voisi esimerkiksi haastatella eri maiden viranomaisia tai kuljetusliikkeitä, joiden erikoisalaa ovat erikoiskuljetukset ja selvittää tarkemmin, miten lupaprosessit toimivat käytännössä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]